Gammal nybörjare behöver hjälp!
Jag renoverade mitt akvarium igår. Har haft det igång i över ett år och skulle byta bottensubstratet, gruset och inredningen samt 90% av växterna. Hade ingenstans att ha fiskarna tills akvariet återhämtat sig och nu får jag panik av all nitrit och nitrat som är i vattnet! Har bytt 60% av vattnet nu men stickorna viar fortfarande nitrit på över 1mg/l eller vilket måttantal det nu kan vara.
Har hällt i mitt sista nitrigon 1 plus 3 dubbla dosen easylife och satt full fart på utblåset till filtret.
Vad kan jag göra mer?
Längesedan jag hade ett nystartat akvarium som dessutom behöver handskas med ett helt gäng med fiskar som var där i tidigare :(
Hoppas ingen dör.
Är det bara att byta vtten när et behövs?
Tänkte jag kollar värderna 3ggr/dagligen för att hålla koll men måste vara borta 4 timmar varje dag kan jag lämna det så länge?
SKa jag sänka temperaturen i karet? Har 24 nu.
Något mer jag kan göra?
mvh//Andrea
Vilka tester har du och vilket fabrikat är det?
Vissa tester är erkänt värdelösa så möjligt att det inte är någon större fara med dina vattenvärden. Dropptester är mer pålitliga än stickor så du kanske skulle testa med ett sådant.
Sera har jag kört med och är lätt att använda. Vet ni andra här om det är pålitligt? Vilka fler är bra?
Hur stort akvarium har du?
Hur många fiskar har du där i?
Nej, sänk inte temperaturen så vida det inte är enbart kallvattenfisk du har där i.
Just då prövade jag med sera stickor men har ett helt jbl set som sägs vara väldigt rättvisande. Kan ta ett nitrit test med Jbl dropptest. :) Gör det nu uppdaterar sen :)
Det är ett 200liters akvarium med 5platys, 1 Ancistrus, 3 labyrintfiskar 1 macropod + 2 guramis, 10 kopparbarber, 5 corrys och två uråldriga mollys samt snäckor. Så en hel del. Väldigt mycket för ett "nystartat" akvarium :(
Nä tänkrte att det skulle bli lättare för fiskarna att få i sig mer syre med en lägre temperatur men skippar väl det. Går och kollar nitritet nu med dropptestet.
på tal om dropptester så ska ju jbl vara bäst men test stickorna vet jag ju att dem skall vara sämre men köpte dem för att gra snabbtest tröttnade på dropptesterna xD tror jbl har teststickor också "/ har jag för mig iallafall kanse dem är bättre?
Nej det visar påslslag med dropptestet med :( Droppttestet är dock 2år gammalt så regensen var lite missfärgad (mörkare mot röt istället för rosa) så vet inte om jag kan lita på det heller helt och hållet men borde ju inte ge avslag av ingen orsak. Gjorde ett vattenbyte innan idag, men borde sätta fart med att göra ett till. Ska jag ta 70% denan gången kanske för att späda ut nitritet optimalt? Eller riskerar jag att mista en hel del goda bakterier som hunnit bildas i akvariet?
Fiskarna mår väl bäst av ytterliggare ett vattenbyte om det nu är så mycket nitrit ><
Även om vattenbyte stressar dem så är det ju skonsammare för dem.
Lagt i aktivtkol i filtret nu för en stund sedan det borde hjälpa va?
Full spurt på utblåset på filtret labyrint fiskarna är en aning griniga men det får dem väl stå ut med -_-
Jag skulle nog köpa bakteriekultur på flaska och hälla ner och göra mindre % vattenbyten kanske 10% varje dag, så baterierna hinner få fäste i filtermassan och substratet. Jag vet inte om du rengjorde filtermassan i pumpen när du byggde om karet? Om du gjorde det kanske du har en kompis i närheten du kan få lite skitigt filtermassa vatten av som du kan hälla ner i ditt kar. 200L är ändå ganska stor vatten volym så det hinner nog inte svänga hur fort som helst.
Och stirra inte dig blind på testerna. Dropp testet som är 2år gammalt, kasta det. Jag skulle inte lita ett jota på den. Kolla istället på fiskarna och se om du ser något som förändrats med dom. om du har pengarna köp ett nytt dropp test.
Fiskarna ser helt okej ut nu efter andra vattenbytet innan första vattenbytet var dem uppe vid ytan dem flesta iallafall.
Får köpa ett nytt dropptest. prövade med en oöppnad regens nu och då visade det 0,6 och stickan var svagt svagt rosa men lägsta på den är ju 1mg/l så det är rejält med nitrit ändå.
Nu när fiskarna verkar okej ska jag ta mig till kaninerna och imorgon köper jag mer bakteriekultur och nytt dropptest så slänger jag den gamla regensen.
Så gjorde ett nytt test nyligen. Nu efter vattenbytet visar det inget på nitrit. Tack och lov :D Stickorna är helt nya och dem vsade inget så tror jag litar på det fiskaarna verkar må bra.
Känner ingen som har akvarium längre. Men kan kolla med djuraffären om dem kan ge mig life filterslagg ^^
Gjorde det förra och förrförra gången jag startade och det funkade perfekt!
Låter bra. Lite nitrit ska det ju vara annars är det något skumt. Kolla bara till firrarna då och då och dra ner rejält på vattenbyterna så ska du se det blir bra. 😉
Kolla av och känn lugnet 😴
Ja får hoppas att det lugnat ner sig nu.
Vattnet är dock alldeles dimmigt men antar att det är easylifen som lagt dimma i vattnet eller ph fallet som orsakade en del av det. Det sjönk till 6.4 :O Är nog både och men allt verkar stabilt nu iallafall.
Hoppas det håller sig så. Missade bussen ut till kaninerna dock men nya tag imorgon om akvariet håller sig stabilt ^^
Det som förmodligen har hänt är att du har rört upp massa gammal skit som varit i bottensubstratet, som har brutits ner i en miljö utan syre. När man rör upp detta så får man väldigt höga näringsvärden.
Dock så tycket jag inte du ska ha i filterslagg, då det kommer att öka näringsnivåerna innan det blir bättre. (det är i princip samma sak som det du rört upp) Nu har du redan gjort en massa vattenbyten, så är det bästa att göra att låta det vara och inte pilla för mycket nu. gör ett 10-30% vattenbyte varje dag i 3-5 dagar och tillsätt efter detta bakteriekultur och sedan gör du ca 2 vattebyten i veckan i 2 veckor. sedan ska detta nog vara relativt återställt.
Det kan vara så att någon utav dina fiskar inte kommer att klara stressen, men då har du iallafall gjort det du har kunnat :)
Om du ska göra detta någon gång igen, skaffa en eller flera plastlådor (finns på ikea). Ta ut vatten från akvariet och häll i lådorna, sedan kan fiskarna vara där i och samtidigt kan du få med dig bakteriekultur med vattnet. Försök att spara så mycket vatten som du har möjlighet att göra.
Sedan så tömmer du ut allt du behöver ur karet och i med det nya. Sedan i med nytt vatten, och sedan i med gammalt vatten med fiskarna. Efter detta så kommer du också behöva göra litet tätare vattenbyten än tidigare, eftersom man rubbar balansen mellan bakterier och nitrit. Men spiken blir inte så kraftig och det blir inte lika stressande för fiskarna.
Lycka till och hoppas det går bra för dig :)
Tack för informationen :)
Jo det var riktigt stressartat igår men idag är det mycket bättre. Har kunnat dämpa ner på utblåset till filtret, vattnet har klarnat och fiskarna beter sig normalt. Hr inte kollat värderna än idag men antagligen får jag göra ett pytte vattenbyte och hälla i bakteriekultur precis enligt dina anvisningar.
Ska defenitivt kolla sådana plastboxar. Botten substratet jg har skall bytas varje år så får ju göra om det om ett år igen. Men känns like skumt att det står så i anvisningarna. Ett kar som varit igång i ett år har ju kommit i perfekt balans och det skall man väl egntligen inte förstöra varje år?
Får se hur jag gör. Är hyffsat nöjd med renoveringen. Behöver bara javaormbunkar, javamossa och en rot eller dekostenar typ flodsten i blått, grått eller svart att rama in ett växtparti med :) ska försöka få det fixat idag :) Om jag hittar någon som kan köra mig till den delen av stan idag vill säga ^^
Fortfarande ostabilt. Fick hem de nya dropptesten nu på nitrit och det visade positivt. Inte lika illa som stickorna dock som visde att jag hade uppemot 5mg/l och fiskarna verkade helt oberörda!
Nu är dem uppe vid ytan så ska göra ett mindre vattenbyte har nyss gjort rent filtret då det var dåligt flöde.
Akvariet var stabilt nu i några dagar men nu blev det nitrit spik igen -_-
Nog för att jag matade dem ordentligt igår så får väl skylla mig själv då jag lät squash biten ligga kvar över natten och fram til tidig eftertmiddag idag. "/
Sen la jag i de nya stenarna och det var strax efter det som fiskarna reagerade så hum "/
Bara fortsätta med det jag gör antar jag skippa att mata dem eller mata dem väldigt lite eller?
Mata lite, små vatten byten och låt squash bara ligga ett par timmar. Skumt att du har nitritspikar helatiden. 🤔
Om du rengör filter ta en hink med akvarievatten och bara kläm rent den så sabbar du inte bakterie kulturen i filtret.
Vad visar ditt dropptest för värde?
Fiskarna klarar sig utan mat några dagar så det är inga problem att sluta mata helt om nitritnivån är väldigt hög.
Vad har du för filter till ditt akvarium? Modell/fabrikat?
Om du köper flytande bakteriekultur så häller du den lämpligast i filtrets insug.
WHAT!?
Gick nyss in i sovrummet för att göra ett vattenbyte i karet och vattnet hade färgat sig svagt gult!!??? Eller så såg jag fel eller är detta möjligt? Vad är det som händer?
Har du nyligen stoppat i rötter?
Har ett lysrör slocknat så det bara är ett med varmare färgtemperatur som lyser nu?
Nej men nya dekorationsstenar som jag inte tvättade av ordentligt. SKöljde dem bara. Ser alldeles gult ut intill gruset på botten det är irlänskt grus lite färgstarkare i blått/grå gult och vitt än engelsksjösten. Har precis renoverat karet med detta grus kan det varas det som färgar av sig kanske?
Ska kolla lysrören det ser normalt ut uppe vid ytan men det är som ett sträck där det byter färg till mer gulaktigt väldigt varm färg bgrukar ha ganska kalla färger i karet ända tills nu då.
Båda rörern är av samma märke tre färgat aquastar. Så ganska kall belysning även om ett skulle ha pajat. "/
Jag tror du måste sluta rengöra karet så mycket. Jag plockade inte upp en enda grej ur karet på 1 år när jag väl startade det.
Fast inte gjort så mycket sen renoveringen mer än dekoratiopnsstenarna och vattenbyten när det visat nitrit i karet förlorade ju hela bakteriekulturen nä jag renoverade och sen dem äldr invånarna blev en väldigt stor belastning. Måste väl göra vattenbyte om det är nitrit i karet?
Lite nitrit borde alltid finnas pga belastning av djur i karet. Kör 10-20% i veckan i vatten byten, förstora vatten byten sabbar bakteriekulturen. Som sagt stirra dig inte blind på stickor och tester, mår fiskarna bra och du inte har dödsfall så slappna av. 😉
Jag kör 10% vatten byten i mitt 20L salt nano nu när cykeln är över. Min nitrit är hög men ingen jag bryr mig om. En eremit och en turbo singel har fått flytta in och städa alger. De har jobbat i 5 dagar och verkar pigga och flitiga
Vad har du för filter till ditt akvarium? Modell/fabrikat?
Har eheim biopower den större modellen med 3 enheter aktivtkol och 2 skumpatroner. Känner att eheim filtrerna slaggar igen fort alltid kört med eheim har haft fluval för längesedan funka jättebra sen minifilter i småkaren som funkat toppen. Eheim är ju lätta att rengöra iallafall. "/
Jo jag får väl lugna ner mig lite. Men när fislarna är uppe på ytan är jag ganska övertygad om att vattenbyte behövs men så fort det lugnar sig ska jag gå över till att byta färre det är ju målet. Hade inte bytt något på tre dagar innan vattenbytet nu då när fiskarna var oroliga men resterande dagar har dem mått bra. Hade ju aldrig nitrit problem innan renoveringen och bytte en 20-25% i veckan eller 30% varannan vecka och det funkade jätte bra.
Hur länge sedan var det du stoppade i din kolfilterpatron?
Kolfilter fungerar bara i ca 1 månad och sen har kolet gjort sitt och ska kasseras. Efter att kolet har absorberat så mycket skit det kan så kan det sedan börja släppa ifrån sig skiten och färgämnen.
Filtrerar du t.ex coca cola genom aktivt kol så blir det nästan färglöst 🙂
Det är ingen kolfilterpatron utan vanligt kolpellets då biopower har förslutna enheter tt ha vanligt filtersubstrat i.
Aha gör det? Har för mig att aktivtkol fungerade som vanligt biologisk filtersubstrat efter 2-4 aktiva veckorna. Kanske ska byta till nytt och se om det blir bättre "/ ? Är inte helt säker på hur lång tid det var sedan jag bytte kolet men tror det byttes för cirka 3veckor sedan….ellr kanske två… Gjorde det i början på tråden vet jag ^^
Det är ganska tufft ändå att det absorberar upp såpass ^^ Har ju haft väldigt klart vatten sen jag började filtrera med kol sålänge jag bytte ut det då förstås men det gjorde jag inte ed tanke på det jag läst tidigare…
Om du är orolig för dålig syresättning på vattnet så rikta utblåset på pumpen mot vattenytan.
Ah jo det har jag. Satte lite mer sprutt på utblåset genom att sätta ventilen på tvären så nu sprutar det på ^^
Fiskarna ser ut att stor trivas nu leker och har sig ^^ Ska kolla vattenvärderna och se vad dem säger men gör inget vattenbyte om det visar lite nitrit då dem mår toppen just nu :) Så gör rent i nästa vecxka och är sparsam med maten. Så får vi se om det lugnar ner sig nu.
Så nu är karet i sin rätta stämma igen med den nya inredningen. Tyvärr dog gälorten eller tappade alla blad den växer fortfarande men ser riktigt ledsen ut vet inte om det kan ha varit alla vattenbyten, nitriten eller för dåligt ljus men antar det sistnämnda eller kanske en kombo. Ny växt att plantera på samma ställe letar jag efter sen får allt gro till sig lite så ska det nog bli jätte fint 😃 Nitriten ligger dock på 0,01 eller något precis så det ger utslag med ljusgul färg men fiskarna verkar inte ta skada av det så det får vara så :)
Dock blir jag inte riktigt klok på ph värdet som visar 6.8 hela tiden >< Har i 7.2 buffert och aldrig varit med om att den inte gjort sitt. Kanske är fel på stickorna så får väl köpa nya dropptest för ph och se vad den säger. har ju i bikarbonat i vattnet samt bufferten på 7.2 och seiury stenar eller hur det nu stavas 🤔 Vet inte om det kan vara sp att ph:t håller sig såpass lågt pga att jag hade mycket faxe i tidigare samt kalkhaltigt grus 🤔 Men bufferten borde ju funka. Någon mer som varit med om detta? det är waterlifes buffert 7.2…Funkat förut men då kanske enbart pga gruset och faxestenarna hum. Blir lite sur >< Inte bra för snäckorna jue.
Lite nitrit är bra, det ska inte visa helt 0.. Om du vill ha växter vill säga :)
Jaha! Det var något nyt. då behöver jag inte roa mig då :D Ska bara få kläm på ph problematiken ^^ Hitade en ny växt när jag var i stockholm. Massa växter jag aldrig sett förut! Hitta en skit fin som intye behöver så mycket ljus ska säkert bli bra :)