Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 871 ggr
SuperLimm
0

Vad är detta för snäcka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det en skräpsnäcka? Jag har alltid tyckt att dom är mer åt det vita håller. De skräpsnäckor jag haft i tidiga akvarium har avrit mer vita. Dessa är brunaktiga och prickiga på skalet. Ska försöka få in lite bilder

Mvh Linn

SuperLimm
0

En halvtaskig närbild.

Mvh Linn

[dynamitella]
0

Det är en physa eller liknande dammsnäcka :) Den har lite för korta och öronliknande antenner för att vara en "standard-physa", så det är säkert en art som är snarlik. Jag har haft ett par nästan identiska sorter.

Mycket söta, med sina små kattöron.

SuperLimm
0

Är du säker? :O Har dom inte ljusare skal?

Mvh Linn

SuperLimm
0

Mvh Linn

[dynamitella]
0

Ja :) Skalen kan gå från creme/vitfläckigt till nästan kolsvart. Som sagt så kan det vara en liknande dammsnäcka bara. En Lymnaeidae, exempelvis.

Men mina physor ser precis exakt ut så, och vi har alltid sagt physa i alla forum, trots att det kanske inte är ->exakt<- en physa :)

SuperLimm
0

okej, äter dom växter?

Mvh Linn

[dynamitella]
0

Man brukar säga att alla snäckor i akvariet äter växter om de är mjuka nog :) Exempelvis om de är i mycket dåligt skick och ruttnar lite. Men det finns inga vidare hot för "snigelhål" i växterna i normala fall, så svaret vore nej :)

SuperLimm
0

Okej, då är det vara näringsbrist mina växter har.. Dom börjar bli så fula. Det blev bättre när jag hade växtnäring men den är slut nu. Ska beställa PMDD i veckan tänkte jag om jag kommer ihåg. 

Tack för hjälpen!

Mvh Linn