Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 891 ggr
mio_AH
0

behöver odlingstips

Någon som har tips/erfaranhet hur man odlar kilfläckrasboran? 

1.Vilket ph? Går det bra med 7,2?

2.Vilka växter är bra?

3.Hur många fiskar av varje kön?

4. vilken inredning?

5. Göra några stora vattenbyten?

6. Någon speciell mat?

Alla tips är välkomna

Ber om ursäkt för många frågor men det blir det när man är nybörjare.😛

plutopellis
0

Har du ens testat att googla? Sökte på Kilfläcksrasbora och detta var typ ett av de första som kom upp: http://www.andreas-akvarium.se/kilflacksrasbora.php

mio_AH
0

#1 Jag har tittat på den men ville bara veta lite om någon annan hade några tips på hur de kanske gjorde.

pluntan
0

Mina kilfläcksraboror lekte idag! Köpte de i lördags, lite häftigt att se. Är förvånad eftersom de fortfarande är små.

Hade inte fått fart på doppvärmaren innan de flyttade in så vattnet hade temp på 22 grader, tog nog två dygn innan jag fått till rätt temp i akvariet. Har sett ett ägg iaf, såg ut som att Dvärggurami hanen åt ägg till frukost. 

Växterna är än inte så täta och det är nog fiskarnas första lek så jag förväntar mig inte att det ska bli yngel. Men vem vet, om växterna frodas och jag ser att det kan finnas möjlighet för äggen att överleva kanske det blir ett större vattenbyte för att trigga igång dem.

Hoppas du lyckas :)

Kom på, har de här växterna: Javaormbunke, Hygrophila polysperma, Ceratopteris thalictroides.

mio_AH
0

#3 Tack! Vilket ph hade du? 

Få väl hoppas att de få ägg du fick klarar sig :)

pluntan
0

Kollade pH nu och det ligger på ca 7,5. Ska det vara något särskilt värde för att de ska leka? Har inte läst på särskilt noga när det gäller lek. Såg några ägg till nu, men utvecklas de lär de nog inte överleva som yngel så vida inte jag räddar de först. Och de möjligheterna finns inte riktigt än, fast det vore kul om det funkar för de!

mio_AH
0

Okej då tror jag att ph duger då jag har 7.2 :)

pluntan
0

I länken i inlägg "1 står det att den bara leker i mjukt vatten. Vilket kan vara värt för dig att kolla upp.
Går ganska lätt att hitta på nätet, Vattenverket du får vattnet ifrån brukar skriva det på sin hemsida.

mio_AH
0

Kollade upp det och visade sig att jag har mjukt vatten. :)

pluntan
0

Härligt! Hoppas det kommer gå bra för dig :)

mio_AH
0

#9 Tack! :)