Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 943 ggr
jossa5
0

Snäck-bok?

Hej alla snäckmänniskor, och även andra :D

Tänkte höra ifall det finns någon bra bok om snäckor, eller om det är internet som gäller? Vet ju att böcker kan ha mycket fel, samt vara utgångna med fakta som inte stämmer. Tycker dock om att ha en bok att läsa i, och inte bara på internet.

Tänkte ju skaffa snäckor, och har fått lite hjälp här redan, men man kan väl aldrig veta för mycket. ;) Dom snäckor jag helst vill kunna läsa om är ju posthorn, men även andra kan vara spännande att läsa om. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

MagArne
0

Jag bläddrade lite i denna idag och där finns det en del fakta om bl.a snäckor

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/btn-nanoakvarium-p-7995

[dynamitella]
0

Tyvärr litar jag inte så mycket på böcker, då information ständigt ändras :) Internet erbjuder (gratis) ett bredare synsätt känner jag.

Bara här i forumet, exempelvis, har vi en liten tråd för snäckor :) Väldigt kort information, men trots det lite hjälpsam för vissa.

(Är det något speciellt du undrar annars så är det bara att fråga rakt ut. någon vet säkert).

Tråden: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50afe0dbd4ebea738a8c8ebd-snackor-lexikon-har-samlas-allt

jossa5
0

#1 Aha, tack, ska kolla upp den. :)

#2 Jo, visst är det ju så… Får väl förlita mig på internet då. ;) Tack för länken iaf. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

xanna
3

Ha! Tänk så olika vi är. 😃

Själv anser jag att internet är fullt av folk som självsäkert sprider okunskaper. Ibland inte ens i sitt eget namn.

Jag kan inspirera mig från internet, men lära mig saker gör jag från böcker.

[dynamitella]
0

Jag är kanske mest snål eller lat som inte beger mig till biblioteket :D

xanna
0

Det är väl perfekt att säga att man önskar sig akvaristböcker vid högtidstillfällena. Så får man ett fint bibliotek, medan familjen slipper vända ut och in på sig för att köpa saker som man ändå inte riktigt har användning för. 😛

[dynamitella]
0

Visserligen :) Men så känner jag lite att man bara får ett par personers uppfattning ifrån en bok. Eller ett synsätt. Jag håller tillexempel inte alltid med kjell fohrman. Och han är en riktig fisk-guru i akvarievärlden ju :) Så att köpa hans böcker är för mig helt meningslöst.

Då läser jag hellre tvåhundra personers åsikter och skapar min egen uppfattning därefter.

Men självklart vore det en bra idé att önska sig en fiskbok till jul eller liknande. Bra tips :)

OlleA
2

Just därför att man bör ta reda på olika personers åsikter, är det bra att söka fakta på olika håll. Till exempel BÅDE läsa böcker och fråga på ett internetforum. Och prata med kunnigt folk i närheten, t ex i en akvarieförening om en sådan finns på orten. På internet kan ju faktiskt vem som helst skriva vad som helst. Att skriva en bok kräver mer, så den som gör det ser i regel till att ha ordentligt på fötterna.

Olle

xanna
0

Håller med dig till 100% Olle.