Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 870 ggr
akvarie-love
0

Kan man?

Tänkte bara se om man kan ha ett par kampfiskar (honor) med större sorten slöjstjärtar?

akvarie-love
0

Är det någon som gjort så? Beror det på storleken av akvariet?

matsdotter
1

Nej, det går inte. Dels är slöjstjärtar kallvattenfiskar och ska ha betydligt kyligare vatten än kampfiskar, som ska ha det ganska varmt. Dessutom kan även kampfiskhonor vara riktiga fenbitare, vilket inte går bra ihop med slöjstjärtarnas långa fenor.

Om du har tillräckligt stort akvarium, dvs. 250L+ så kan jag dock rekommendera kardinalfiskar(inte kardinaltetra). De är kallvattenfiskar precis som slöjstjärtarna, och är trevliga att se på :) Är slöjstjärtarna allt för stor finns väl dock alltid risken att de äter upp en kardinal eller två, så det kan ju vara en fördel att testa med några få firrar till att börja med.

xanna
0

Det jag främst tänker på är att de vill ha helt olika temperaturer.

Kampfisken vill ha det varmt och slöjstjärtarna vill ha det kallt.

Sen föredrar kampfiskarna mycket växter, medan slöjstjärtarna hellre sliter upp allt.

Försökt istället att hitta två arter som vill ha liknande miljö. 🤗

akvarie-love
0

Ok, tack för svaren :) Några andra som passar slöjstjärtar?

[dynamitella]
0

Tänkte säga Kardinalfisk utan att ha läst matsdotters kommentar, så stärker istället hennes tips :) Mycket trevliga fiskar.

CaptainBunchie
0

Någon som vet om guldbarber, praktbottentittare eller jättepansarmalar skulle funka med slöjisar? Eller typ silverhaj? :)

Blev lite nyfiken nu ju, haha. 😛

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

farido13
0

jag bara undrar om vad händer om kampfiskar  är i kalltvatten som Slöjstjärt. Dör dom eller mår dom dåligt då?