Axolotl?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur stort kar vill dem ha?
Hur ska dem inredas?
Temperatur? ljus?
Vad äter dem?
Hur är det med pump?
Annat att tänka på?
ska dem vara 1 eller 2?
Bra sida om Axolotl, dock på engelska, har länge varit sugen på detta lilla sago-djur men måste vänta tills jag har plats för ett tillräckligt stort kar då de kan bli stora.
Mvh
Hanna
jag ska köpa en om några dagar
hej det jag märkt är att folk inte fattar hur otroligt stor dessa djur ska ha enligt föreskrifterna ska det vara 200 L för en ensam men dom säger även att det rekomenderas med sällskap är det fler en 1 djur ska dom ha MINST 150 L var det vill säga 2 st ska ha minst 300 liter! och inte 60 L som den engalska sidan säger… vi befinner oss i Svrige inte England MÅTTEN PÅ DEN HEMSIDAN ÄR SJUKT SMÅ!
Hur stort kar vill dem ha? Minst 250L för en fullvuxen. (ca 30cm stora blir dem nämligen.)
Hur ska dem inredas? Finkornig sand så det inte är någon fara om de sväljer substratet, mycket gömmor då de ej gillar ljus.
Temperatur? ljus? De ska ha kallt vatten, ca 16-18 grader, väldigt svårt att uppnå utan kylare så det behövs. Gillar ej ljus.
Vad äter dem? Laxpellets, artemia, diverse frysmat.
Hur är det med pump? De behöver en som inte gör någon ström i akvariet, de mår dåligt av strömt vatten.
Annat att tänka på? Ska ej gå med någon som helst annan fisk. Det är livsfarligt då de hugger till på maten väldigt snabbt och är det en fisk så kanske den är för stor och fastnar i deras mun och båda dör. Sen så äter fisken på deras gälar vilket också är väldigt dåligt.
Ska dem vara 1 eller 2? Jag anser personligen att man alltid ska ha minst 2st av arter som kan vara fler än en, men verkar inte finnas någon regel om att axolotlar ska vara 2.
#3 Sanibel, jag undrar om du uppfyller alla de kraven jag har skrivit här?
Så enligt den tabellen: det minsta lagliga kravet för en fullvuxen Axolotl (21-40cm) är 0,5kvm vilket kan översättas till ett mått på 100x50x50cm, vilket är ett akvarium på 250L. För en enda.
Sen vet jag inte vad det gäller för när man har fler, 0,085kvm, står det för att man kan ha 5,75 axolotlar på 250L eller ska det tillsättas 0.085kvm utöver de 250L för varje extra djur?

#7, det säger ingenting om antal liter på hela akvariet, utan bara att bottenytan på akvariet ska vara 0,5kvm. minsta vattenyta/ djur är 0,085 kvm. det innebär att du inte får ha ett akvarium med en bottenyta på mindre än 0,5 kvadratmeter, men har du det får du ha 5 fullvuxna axolotlar på ytan. minsta vattendjup är 2 dm.
du behöver alltså inte ha ett akvarium på 250 liter, men bottenytan måste vara på en halv kvadratmeter och minst 2 dm vatten.
nu köper folk sällan 30cm stora axolotlar, utan 10-15 cm ungdjur. man kan alltså anpassa dem efter djurets storlek när man köper det, men då måste man vara beredd på att byt upp sig när dom växer.
det minsta du kan ha är alldså 100x50x20 detta blir då 100 L men måsta ha dessa mått då och inte mindre! jag själv rekomenderar STÖRRE!
Nu har det redan framgått men bara för att förtydliga. Vad gäller herptiler så går man inte efter antal liter utan enbart på mått. Man kan alltså inte ha t ex ett högre akvarium med mindre bottenyta trots att volymen blir densamma.
nej men det jag mena är att 100L är det minsta man kan ha… OM botten ytan fortfarande är 0,5 kvm och höjden är 20 cm men inte 100L på höjden förstås som du säger…
Jag har två Axolotl! Två hanar på 23-25 cm som bor i ett kar på 120 liter.. Eftersom mina Axolotl är köpta hos en uppfödare i Norge så fråga jag om måtten på Karen, och han sa desamma som #8, 0,5 kvadratmeter. Innan jag köpte dem fråga jag om karet var stort nog och det var bra sålänge jag inte ska ha dem till vanliga ödlor. (det vill jag absolut INTE!!) Jag ska kanske importera från DK (ungar) och ska när de är gammla nog ska jag se om jag kan få ungar, eller om det köps in ett avelspar ELLER en vuxen hona till min ena hane.. Det återstår o ser ;)
#12 Men då vet du ju att det du har nu är för litet för sveriges lagar? :) Så hoppas du byter till större så snabbt som möjligt och även skaffar ett lika stort (lagligt) kar till de andra framtida.
Jag tycker att de på 25cm är för stora för en bottenyta på 100x50, och minimumkrav är ju alltid i minsta laget, oftast har man ju ännu större. :)

#13, fast hur vet du det utan att veta måtten på akvariet? ren teoretiskt får du ha dem på 100l så länge som bottenytan är en halv kvadratmeter och 2 dm vatten.
Det är större än 0,5 kvadratmeter så ett minimum är det INTE. #13 Han är svensk och går på båda lagarna.. Jag fråga om svenska mått.
Vad knäppa dom verkar vara i Norge. Reptiler är förbjudna med amfibier går bra alltså?
Ingen aning ;) Han bodde i Norge och hade precis köpt hus i Dalarna, vi möttes i Göteborg (bor i södra Skåne) så vet ej hur de e.. Tänkte inte på de då :)
Såg att tråden var nån månad gammal, men frågar ändå.
Jag skulle behöva lite hjälp med att räkna ut hur många axolotlar man kan ha på mitt akvarium.
Har läst på om axolotlar ordentligt i över ett halv år och kommer att skaffa dessa när jag införskaffat allt jag behöver och läst ännu lite till. (även om jag tror att jag har läst det mesta man kan hitta) 🙂
Jag har ett akvarium hemma med mått 100cm lång x 70cm djup. Jag har försökt komma fram till hur många jag kan ha i akvariet enligt L80 men har uppenbarligen svårt att räkna/fatta. Skulle vara väldigt tacksam om någon hade tid att hjälpa mig med det här.
Tack på förhand!
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
enligt L-80 så får du ha i 8 st jag skulle absolut inte ha så många i det jag skulle nog tänka mig 3 st max själv i det sedan så måste det ju även vara minst 20 cm högt vilket jag hoppas att det är :)
Tack snälla för svar! Det är 50 cm högt. Hade tänkt 2 möjligtvis 3 stycken. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
låter mycket bra :)