Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1758 ggr
Tettelush
0

Humant sätt att bli av med posthorn?

För ett par månader sedan köpte jag äppelsnäckor av en privatperson som då frågade om jag ville ha några posthorn medskickade helt gratis. Puckat nog sa jag ja och nu fullkomligt kryllar det av snäckor i alla olika storlekar i mitt akvarium, och de blir bara fler och fler!

Vilket är det mest effektiva och humana sättet att ta bort snäckorna?

[dynamitella]
0

Att sälja dem :)

"humant" innebär ju egentligen att inte döda dem. Vilket det annars lämnar som val.

Snäckätande snäcka, anentome helena kan göra sig av med posthornen om du köper en grupp. Eller om du har plats i karet till någon/några praktbotior? Dessa äter snäckor mycket effektivt.

Jag har själv två 10 cm stora praktbotior som får vars 10 posthorn om dagen. Det håller min population i karet under kontroll.

Tettelush
0

Tack för svaret! Läste på lite och mitt akvarium är för litet för praktbotior.

Snäckorna skulle kunna funka, dock beror det på om de själva sen förökar sig massor? Då har man fortfarande en invasion, bara en annan art. :)

[dynamitella]
0

Nej, de är inte alls såna :) Självklart kan de också föröka sig, men i en kontrollerbar hastighet (också kan man sälja dem för 10-20 kronor styck också).

Tettelush
0

Okej, skönt! Ska kolla upp det lite noggrannare, tack!

[Hildegrim]
3

Om du vill bli av med ett gäng så tar jag gärna emot. Jag har två reptiler här hemma som gärna äter snäckor. ^^

Visst snäckorna dör men dom kommer i alla fall till nytta. Även "köttätande" djur behöver mat. :)

Tettelush
0

#5  Absolut! Oavsett om jag skaffar fiskar eller andra snäckor så kommer ju posthornen bli föda. Hur stora måste snäckorna vara för att reptilerna ska äta dem? Funkar det med små också?

[ErikP]1
0

Jag skulle gärna vilja ta hand om några.

Ninja
1

Det är inte bara praktbotior som äter snäckor, det finns andra, mindre arter som gör det också. Pakistanbotia t ex (mycket aktiv, social och rolig fisk), behöver inte lika stort akvarium som Praktbotia. :)

oh-la
0

här är en till som är helt klart intresserad av posthorn i alla storlekar, och gärna lite mindre. behöver käk till min kulfisk, och snäckor är kanonbra föda. om du skickar kan jag gärna betala frakt. bor du i någonstans mellan bromma och märsta kan jag också hämta :)

annars är, som nämnt innan, snäckätande snäckor ett hett tips. dom förökar sig långsamt och äter effektivt andra snäckor.

Fridaaaa
0

#8 Så man kan ha dem i ett 90-95 liters då? :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[dynamitella]
0

De vill ha runt 100 liter. Men ja, förutsatt att det är inrett ordentligt kan det gå bra.

Men som jag uppfattar det så vill de vara i grupp. Kanske du skulle kunna köpa några, och sen "byta in" dem mot någon annan fisk längre fram när du inte längre har posthornproblem?

Fridaaaa
0

#11 Ok :)

Det är inte jag som är TS ;) Om det var mig du syftade på i andra stycket :P

[dynamitella]
1

Hoppsan ja. Jag har bara en liten ruta uppe, och ser inte hela tråden :) My bad! (men nu vet ts också minsta krav, så varför inte).

Varje gång du skriver i en tråd så har jag antingen redan läst fel och skrivit något knäppt. Haha. Det börjar bli en vana nu.

Fridaaaa
0

#13 Aha haha :)
Lätt hänt att läsa fel osv ^^,
Nej jag frågade bara om det gick att ha dem där, då jag gillar botia av olika slag men de kräver ju så stora akvarium :(

MikkansBuse
1

Jag hade tre stycken Pakistanbotior för att ränsa bort snäckor i mitt gamla 96 liters kar. Mycket fina, effektiva och roliga fiskar som även är aktiva på dagen. Dessa växer ganska långsamt, så jag tror nog inte de skulle vara några problem att ha sådana. Allteftersom dom blir större kan du "byta in" dom, sälja, skänka.

Ha mycket gömställen så kommer dom trivas!

[Hildegrim]
0

Jag är inte längre i behov av snäckor. Hittade sköldpaddan död tidigare idag. :(

[dynamitella]
0

Läste det på bdb :( Beklagar.

Tettelush
0

#16  Vad tråkigt. :(

Till er som är intresserade, jättekul! Jag ska söka runt lite om hur man skickar dem på bästa sätt och så får vi se hur det blir.

Blev dock väldigt sugen på pakistanbotia efter att ha läst om dem :)

Tettelush
0

All right, nu börjar vädret så smått bli lite bättre. Om det finns något intresse kvar så skickar jag gärna snäckor, vill verkligen bli av med dem!