Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1281 ggr
Linnea
0

Problem med växter

Jag har lite problem i mitt akvarium, jag har en hel del javaormbunkar som alltid har växt väldigt bra - men de är också de enda. Andra grövre växter är fina ett tag men sen dör de eller blir allmänt fula och tråkiga och slutar växa. Är det belysningen som är fel? Har två lysrör, varav det enda bytte jag förra året. Det var "allmänljus" för han som stod i affären sa att algerna skulle ta över om jag köpte ett lysrör med växtljus. Han tyckte att jag skulle köpa ett sånt några månader efter det jag sen köpte. Nu har ju det såklart inte blivit av utan det andra lysröret är fortfarande gammalt. Kan det vara det som gör det? Rengör filtret varje vecka och byter ca 15-20 liter vatten varannan vecka (av 130 liter). Såna växter som typ inte har rötter som är långa rangliga saker, de växer också bra men fiskarna lyckas gräva upp dom hela tiden så dom flyter oftast på ytan :/

På den bakre väggen växer brunalger, på det främre glaset växer grönalger om nån undrar. (Bakre väggen är en "klippvägg" som är ganska mörk.)

Skynda långsamt så går det fortare.

MagArne
0

Vad göder du dina växter med samt hur ofta?

Linnea
0

Ingenting faktiskt. Förut gjorde jag det men det vart igen skillnad.

MagArne
0

En lite tanke kan tänkas vara att köpa ett Fe-test (järntest) för vattnet samt en bra växtnäring som innehåller bl.a järn.

Dosera enligt beskrivning efter ett vattenbyte och mät koncentrationen Fe med vattentestet. Det här blir lite av ett referensvärde.

Mät sen Fe dagligen och se hur pass det sjunker. Dosera upp till mängden Fe du fick vid vattenbyte eller vad Fe-testet rekomenderar att halten bör ligga på.

Om min teori stämmer så kommer du nu alltid ha samma koncentration järn och gödning i ditt akvarium. Alger tycker inte om jämna värden och borde dra sig tillbaka madens växterna biffar till sig. När du lärt dig hur akvariet beter sig behöver du inte testa Fe mer än kanske 2ggr i veckan och dosera enligt ett schema som du tagit fram efter dina testvärden.

Jag ska själv börja laborera med detta om en vecka och publicera mina resultat framöver. Jag kommer även mäta PO4 (fosfat) då jag göder med fosfatbasserad PMDD-gödning.

I belysningsväg kan det vara en idé att köpa reflektorer till lysrören eller börja med en budgetlösning. Klä insidan av ljusrampen med ungsfolie över lysrören.

Linnea
0

PMDD, hur funkar det? Det jag har läst så verkar det väldigt krångligt.

Folie kan jag ju testa och ska kolla på Fe-tester nästa gång jag är i djuraffären, behöver nog byta ett lysrör. Det jag köpte förra året har börjat flimra men det som har suttit i karet minst 3 år flimrar inte alls..

[tlundegard]
0

Vad har du för andra växter? Bottensubstrat? Är alla andra växterna planterade i sanden/gruset? Jag hade problemet att alla mina växter utom javaormbunkar och anubias dog förut. Jag hade sand och anledningen var att sanden inte hade "mognat", alltså blivit tillräckligt näringsrik och stabil i ph't. Efter några månader blev den bra och växterna växte till sig. Nu när jag har startat nytt akvarium har jag samma problem, men vet iallafall vad som är felet :) Kan det vara så i ditt fall också?

Linnea
0

Nja tror inte det. Nuvarande substrat har jag haft i ca 3 år.. Finkornig sand, inte typ havsand men ca 1mm stora.

xanna
0

Lysrör bör bytas varje år och jag tycker att du kan satsa på växtbelysning. Ha det tänt max 10 timmar om dygnet. (Efter 10 timmar så tar inte växterna till sig mer, utan det blir bara algerna som gynnas.)

Sedan kan du köpa snabbväxande växter som suger åt sig näringen från algerna, så slutar de att växa.

Tillsätt sedan växtnäring för dina akvarieväxter.

Linnea
1

Så nu har jag satt in ett nytt lysrör, jag satte det längst bak. Det sam att där som var det nyaste av de två befintliga, flyttade jag fram. Vilken skillnad, detta var ett lysrör speciellt för växter, ett väldigt gult ljus jämfört med de jag haft innan som är helt vita, nästan blåaktiga.

Nu syns växterna väldigt bra, även de längst bak. Dock har dom en lite annan nyans nu så jag får väl vänja mig. Man kan även se hela "bergsväggen" som är längst bak, alltså detaljerna. Innan var det bara något mörkt, oformligt som man kunde ana där inne.

Det blev jättebra så jag hoppas att det funkar lika bra för växterna.

MagArne
0

Du behöver fortfarande växtnäring om du inte införskaffat detta.

PMDD brukar väl anses vara det som är effektivast och ger mest för pengarna. Men det innehåller nitrat och fosfater som kan gynna algtillväxt om man slarvar med doseringen. Jag har inte laborerat så mycket med olika sorters gödning men om din belysning är ganska svag, säg 0,3w/l så tror jag det räcker med järnbasserad gödning som du köper i vilken akvariebutik som helst.

Vad är det för styrka (watt-tal) på dina lysrör?

http://www.pmdd.se/

Linnea
0

Jag köpte nåt som heter 7 kulor, har aldrig provat såna innan.

Det gamla röret är 20 w och det nya 18. Ville ha starkare men det hittade jag inte i denna storleken. Akvariet är 130 liter om jag inte skrivit det tidigare. Lägger man ihop all belysning och delar på antal liter så blir det 0,29. Oavsett så blev det mycket ljusare nu iaf, det äldsta röret lös nog inte så värst mycket..