Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 4238 ggr
MagArne
1

SA ciklider till ett 120-liters?

Ska släpa hem ett 120-liters akvarium i helgen och klurar lite på om det finns några roliga sydamerikanska ciklider som skulle kunna husera där i framöver?

Varför just SA är för att dess biotop har lite surare vatten vilket jag kommer köra med då ett CO2 system ska installeras efter ett tag.

[tlundegard]
0

Någon sorts apistogramma kanske? :)

Draken
0

Apistogramma eller någon annan dvärgciklid skulle kunna passa. Fjäril, Bolivian, Nyckelhål o.l

Dessa blir inte så stora, och är fredliga. Kanske även något stim med tetror ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

MagArne
0

Bra förslag, dessa ska jag kolla in.

Jag är inte så mycket för tetror så det blir bara ciklider där i och kanske L-malar beroende på vilka ciklider jag väljer.

Fredliga eller ej spelar ingen roll bara det är intressanta fiskar. Gärna en sort där man kan könsbestämma och hoppas på att få se lek framöver.

Draken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Apistogramma viejita är jättefina, tycker jag i varje fall, och de är inte lika känsliga som t.ex Apistogramma cacatuodes (Kakaduaciklid)

En hane jag hade för ett par år sedan :)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

#4 snygg hane!

Draken
0

tack :) Tyvärr är den inte kvar, han blev mat åt crenicichlan :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Evisen]
0

Jag hade nyckelhålsciklider i mitt kar. De är lätt nervösa och har en tendens att få spatt när man rengör akvariumet.

Kakaduaciklider eller bolivianska fjärilsciklider om du vill ha lite färg i karet?

[tlundegard]
0

Själv så föredrar jag de apistogrammor som inte är så odlade på som kakaduor kan vara :)

MagArne
0

Oftast är det ju ungdjur som finns i akvariebutikerna. Går det könsbestämma yngre apistogrammor? Hur många bör jag ta om jag köper i butik och inte kan identifiera kön på dem? Bör jag göra mig av med dem som inte har parat ihop sig när de vuxit till sig?

MagArne
0

Nu har det flyttat in en hona och en hane av Apistogramma hongsloi Red
Bilder kommer senare då de gömmer sig nu.

Vad kan jag ha mer för passande fiskar?

[Jens]
0

T ex Apistogramma njessini är inte alls svår. När de är ca 3 cm långa så kan man se skillnader. Ha gärna en hane och en hona för oftast bildar dom ett par. Inte fler hannar eftersom man måste ha många många gömställen för varje par =) Ett par räcker för ditt akvarium.

MagArne
0

Jag gav bort mina fiskar till en jobbarkompis för att kunna trimma in mitt CO2 system i lugn och ro. Nu börjar det bli dags att införskaffa nya så fler tips mottages 🙂

Kommer hålla pH 6,8 och KH 4