affär ljuger
hej förut hade jag köpt en helt röd svärdbärare med helt svarta fenor tre st alltså en hane och två honor då dog en hane och en hona så en hona fanns kvar sen efter 1 år gick jag till bromma zoo och frågade om dom inte har en svärdbärare med den färgen min hona har men dom sa att det spelar ingen roll hur svärdbärares färger är så jag köpte en röd med svart fläckig hane men han var lite mindre sen la jag dom tsm sen dog han efter 1-2 månader fast dom hade varken parat sig eller har fått yngel och då kom jag på att jag hade redan en annan färg av svärdbärare i 2år fast han parade sig aldrig så dom ljög för mig om det.
Är inte svärdbärare som guppys, dom parar sig en gång och så räcker det resten av livet?
Sen kan det ju vara dåliga gener eller något sånt.
Och sen kan du väll försöka använda skiljetecken osv. iallafall när du skriver längre texter så blir det lite lättare att läsa😉
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Kvittar väll vad de har för färger bara de är av samma "ras"?
20 årig djurgalen moder*
Www.windsoropalm.weebly.com
Du får spela stämningsmusik för dem så de blir lite intima 😉
Men eftersom dina fiskar dör så kan det bero på att allt inte står rätt till i ditt akvarium och det kan även vara förklaringen till att de inte leker.
men jag har en ljus hane som är pigg och han har varit ensam ljus svärdbärare i 3-4veckor och han borde parat sig med min röda hona förut
jag håller nog med #3 det kan ju vara nått fel… om inte annat kan ju någon vara steril om jag minns rätt iaf att dom inte kan få ungar… vem vet… vilken färg dom har har absolut inte nått med att dom kan para sig eller inte…
fast nästa gång köper jag bara dom svärdbärare med exakt samma färg
jaja tror du att det går bättre då så…
ja det gör det och det måste funka annars är det nåt fel på fiskarna
Eller så är det fel på ditt akvarium eller fiskhållning. Som tidigare skrevs i tråden kan det lika gärna vara problem med ditt akvarium.
Fiskar dör inte "bara sådär". Det måste finnas en anledning. Och även om grossistodlade fiskar ibland är känsligare för sjukdomar beror allt på akvariet de stoppas i.
Värt en tanke kanske.
men allt var helt perfekt men det var bara den nya röda hanen som dog men han levde en bra tid och det kan inte vara nåt fel då med mitt akvarium efter som jag hade då städat akvariet då för 1-2dagar sen.
Problemet kan vara just för att du städade 1-2 dagar tidigare.
jaha för den levde i 1-2månader sen då det skrev jag där uppe på
Har du kollat nitrit halten i vattnet någon gång? För svärdbärare o andra fiskar i det släktet är känsliga för det. För har man för många fiskar så blir dom värdena för höga o fiskarna dör av det.
Det är ett slags gift som bildas om man har för många fiskar. Normalt så ska akvariet med sand o filter o nyttiga bakterier ta bort det, men är det för många o stora fiskar så blir det för mycket nitrit.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
men jag har inga stora och att det är inte trångt i akvariet nu eftersom jag gav dom till min mammas syster och kompis och andra fler att ta hand om dom flesta fiskarna tills jag har hittat et större akvarium.
Det är ändå bra att kolla sina vattenvärden farido13 så vi kan utesluta problem och leta efter möjliga orsaker till varför dina fiskar inte leker. =)
Sedan undrar jag vad du menar med att 'städa' akvariet? Innebär det ett enkelt vattenbyte och att fixa filtret som man gör en gång i veckan eller vad gjorde du när du 'städade' för att städa hos mig är att röra om ganska så rejält och då flyger och far bakterierna ganska så rejält vilket inte är bra.
Ska tipsa dig och alla andra och jag tror många håller med att ett nitrit-test i dropptestformat är ett måste i varje akvarists hem.
jag menar då allt som vattenbyte, städ rent dekorationerna, göra rent sand och städa filtret och pumpen. mm
#16 Där är orsaken om du frågar mig.
ok
Jag håller med #17. Du kanske har städat för grundligt så det inte finns några nyttobakterier kvar och då blir de dåliga "nitrit/nitrat" för höga och dina firrar klarar inte av det och dör.
När du rengör akv. så ta inte allt på en gång! Oftast behöver din innerpump bara rengöras varannan vecka eller när du ser att det blir sämre utflöde. Och du ska alltid rengöra filtren i akv. vatten och inte i rent från kranen. Varför? Du har de bra bakterierna i akv.vattnet och har kvar dem i filtret efter rengörningen.
fast jag har städat mitt akvarium som jag gör i hela mitt liv som jag har haft akvariet och det har inte varit nåt problem med fiskarna men den röda svärdbäraren med svart fläckig kanske var sjuk eller nåt för det kan inte ha varit pga mitt städande.
det kan också vara att de kan varit en död fisk i vattnet på affären och dom fått nån sjukdom!….
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
kanske det. men när jag köpte han då var det bara såna som han var där i akvariet jag köpte honom ifrån och han var då jätte pigg men sen då jag köpte han då var han inte alls pigg efter 1månad. han bara låg i botten och gömde sig och ibland gick han upp och simmade.
Farido, snälla använd punkter när du skriver. blir galet svårt att hänga med.
för att svara på frågan då, som många andra har sagt kan det handla om otur, eller att dom inte trivs. att akvarielagret skulle ha dåliga gener på sina svärdfiskar tror jag inte. då alla minna fiskar därifrån lever och frodas
dom råden som har skrivits här låter som perfekta råd.
den var inte ifrån akvarielagret den var ifrån bromma zoo
men den kanske hade sjukdomen men att du bara inte såg det.😉
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Bromma zoo fiskar är dåliga. Köpte där förut och alla dog! Det var inte något fel på karet! Hade mycket döda fiskar i sina kar
då kan de vara de.!
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
ja det kan vara det
ja eftersom det sprid ganska snabbt i vatten.
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
sprids*
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
mm
oj då mitt fel :) men eftersom du endå är i bromma och köper borde du glida förbi akvarielagret. dom är kunniga och som sagt, jag har inte haft problem med en enda fisk där ifrån :)
Har aldrig haft några som helst problem med fiskarna som jag köpt där. Däremot vet jag att dom har en del dåliga fiskar, men som köpare kan man ställa krav. Jag undviker tex att köpa fiskar från kar där inte alla ser friska ut.
Glöm ej att påpeka det till ägarna i butiken om fiskdöd. Själv har jag fått bra kundbemötande när jag säger till dem på ett snällt och bra sätt. Man behöver ju inte skälla på dem eller något. =)
ja fast jag köpte också en platy hona och hon lever fortfarande och är gravid. men jag köper mest fiskar ifrån akvarielagret.