bottentips
vi skaffade nydligen ett 400L akvarium som vi med tiden ska ha malawiciklider i. vi är på jakt efter detta i botten
men vad är det i svenska affärer? vi har letat på jula o elekronikaffärer men inte hittat något. har vi letat på fel ställe?
Jag vet inte riktigt vad ni är ute efter att ha på botten? Länken ni skicka med visar en massa olika ljus filter!
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Förklara gärna vitsen med detta galler?
En annan är ju svag för fiffiga lösningar och optimeringar 🙂
Kan detta vara rätt?
http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/products_id/591

Vilken bottentråd. Sannerligen ett riktigt bottennapp. Haha! XD
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Vi köpte frigolit (cellplast) till vårt malawikar för 17kr. Det absolut bästa enligt mig :)
Jag har sett saltvattenakvarium med dessa galler för att få cirkulation runt levande sten om man har ett utblås/insug i närheten. Men vad är fördelen med att ställa sten på dem i ett sötvattenakvarium?
#7 frigolit blir tydligen dåligt efter ett tag, flyter inte det upp också?:)
#8 har man sand och har sandgrävare så gräver de ju bort sanden vid stenarna, vilket kan resultera i att stenarna faller. i så fall får man ta ett tunt lager, men malawis gillar att gräva i sand. lägger man i dessa plastgaller så kan de gräva bäst de vill, stenarna kommer inte att falla på glas :-)
Jag kör på stenar direkt mot liggunderlag för att förhindra att fiskarna får stenarna över sig när de gräver eller att stenarna trycker mot glaset. Flöt när man la dit det, men tyngs ner av sanden ;)
#10 liggunderlag är ju också ett bra tips! :-)
#11 jag frågade i en djuraffär hur de brukar göra i sina egna burkar, jag nämnde frigolit, då svarade de att det brukade bli dåligt efter typ ett år. har du märkt något av det eller har det funkar för dig?
Frigolit räknas till dom matrealen som tar längst tid att bryta ner. Liggunderlag verkar va ett bra allternativ det är lite kompaktare, segare o man kan få de i lite olika färger, välj en som ser trevlig ut när det kommer fram om man har grävande fiskar. Stenar ska ligga stabilt direkt mot underlaget så fiskarna inte kan välta dom när dom gräver.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Bäst är att köra med den lite hårdare pressade frigoliten då den inte smular lika mycket i kanterna. Jag fick frigolitlådor från jobbet jag skar till. Jag hade en 20kg sten på frigoliten. Var nätt och jämt jag orkade lyfta i stenen i akvariet.
Men hur frigoliten är efter säg 10 år vet jag inte men de 2 år jag hade den såg jag inget konstigt alls.
Vist är väl gallret kanske bättre men en frigolitskiva kostar typ 15kr/st i bygghandeln.
Det som jag kan tänka mig kan hända med frigolit är att det kan smulas sönder om man har vilda, grävande fiskar..

jagh ar svarta liggunderlag i mitt. funkar kanon för mina malawi som gräver som små grävskopor. tänk bara på att välja en neutral färg. jag har svart skiffer i mitt akvarium och svarta liggunderlag. grått eller vitt skulle ju också fungera, men dom gräver gärna ner till botten, och ta man färgat tror jag att man kommer bli galen på att det syns när dom gräver till botten. tryck ner stenarna ordentligt mot botten och placera stenarna över så dom låser ordentligt mot varandra. rucka lite på stenarna när du intett. dom ska inte gå att vicka omkring på.
i mitt 240l malawi har det funkat kanon, och även om dom gräver gar dom aldrig lyckats välta någonting.
jag vet att på min skola hade vi frigolit i botten och jag rekommenderar det inte efter att ha sett det akvariet då frigoliten hade börjat lyfta hela bakgrunden och gruset med stenar mm det blev inte vackert. det känns som ett dumt material då det flyter ju…
Man måste se till att silikonera fast frigoliten i botten så att den inte flyter.
vet ej om dom gjorde det… men det va fullt med frigolit böss oxå så …