Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1750 ggr
Ellenfyrkant
0

Misslyckad behandling av vita prick

Har behandlat mina Molly med protozin + ektozon första behandlingsdagen. Alla är prickfria utom 1. Vad göra?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Börja om samma behandling?

Mvh Ellenfyrkant

matsdotter
0

Var det alltså första dagen du medicinerade? Så vitt jag har förstått så försvinner alla prickar inte på en gång, utan det kan ta ett tag :) Har du dock fullföljt behandlingen så bör du nog börja en ny behandling. Sedan kan du även saltbada den Molly som det inte har försvunnit på.

Har du salt i karet i vanliga fall? Om inte, salta 1dl/100L vatten och fortsätt sedan med en mindre halt salt kontinuerligt. Mollys trivs bäst i bräckvatten, och är väldigt utsatt för vita prick om de går i söt :)

Ellenfyrkant
0

Efter dag 6 alltså 4:e medicineringsdagen och kur därmed avslutad är alla prickfria utom 1.

Vill inte ha bräckt vatten då det går annan fisk i akvariet också.

Mvh Ellenfyrkant

matsdotter
0

Vad är det för annan fisk där i? Så länge som du inte har räkor, sniglar och känsliga malar bör det inte vara några problem att ha iaf lite salt i det, åtminstone tills prickarna är borta. :)

Ellenfyrkant
0

Behver det vara ektozon?

Och vad är lagom mängd? :)

Det är Palettciklid, Ancistrus, Platy, siamensis och Slöjstjärt

Mvh Ellenfyrkant

matsdotter
0

Nej, det fungerar med helt vanligt salt, dock bör det vara utan jod :) Som sagt, 1dl/100L är vad som brukar rekommenderas.

Jag tror inte att det ska vara några större problem för de fiskar du har att alltid ha lite salt i akvariet heller, och som sagt hjälper det att hålla prickar borta från mollys :)

Ellenfyrkant
0

Ok, tack för tips!

Så jodfritt salt, 1 dl känns väldigt mycket? Hur gör man med mängden salt vid vattenbyten?

Mvh Ellenfyrkant

matsdotter
0

1dl är endast 1% av 100L, så det är ingen fara :) Vid vattenbyte räknar du ut hur många % vatten du tar bort, och räknar på att du tar bort lika många % salt och ersätter sedan det :)

MagArne
0

#7 1dl salt per 100l vatten är 1%
Byter du t.ex 30 liter vatten så ska du tillsätta 0,3dl salt eller 2 matskedar (15ml styck)

Vatten som dunstar ska du ersätta med osaltat vatten.

Ellenfyrkant
0

Tack! Då hoppas jag att det blir bättre :)

Mvh Ellenfyrkant