Misslyckad behandling av vita prick
Har behandlat mina Molly med protozin + ektozon första behandlingsdagen. Alla är prickfria utom 1. Vad göra?
Mvh Ellenfyrkant

Börja om samma behandling?
Mvh Ellenfyrkant
Var det alltså första dagen du medicinerade? Så vitt jag har förstått så försvinner alla prickar inte på en gång, utan det kan ta ett tag :) Har du dock fullföljt behandlingen så bör du nog börja en ny behandling. Sedan kan du även saltbada den Molly som det inte har försvunnit på.
Har du salt i karet i vanliga fall? Om inte, salta 1dl/100L vatten och fortsätt sedan med en mindre halt salt kontinuerligt. Mollys trivs bäst i bräckvatten, och är väldigt utsatt för vita prick om de går i söt :)

Efter dag 6 alltså 4:e medicineringsdagen och kur därmed avslutad är alla prickfria utom 1.
Vill inte ha bräckt vatten då det går annan fisk i akvariet också.
Mvh Ellenfyrkant
Vad är det för annan fisk där i? Så länge som du inte har räkor, sniglar och känsliga malar bör det inte vara några problem att ha iaf lite salt i det, åtminstone tills prickarna är borta. :)

Behver det vara ektozon?
Och vad är lagom mängd? :)
Det är Palettciklid, Ancistrus, Platy, siamensis och Slöjstjärt
Mvh Ellenfyrkant
Nej, det fungerar med helt vanligt salt, dock bör det vara utan jod :) Som sagt, 1dl/100L är vad som brukar rekommenderas.
Jag tror inte att det ska vara några större problem för de fiskar du har att alltid ha lite salt i akvariet heller, och som sagt hjälper det att hålla prickar borta från mollys :)

Ok, tack för tips!
Så jodfritt salt, 1 dl känns väldigt mycket? Hur gör man med mängden salt vid vattenbyten?
Mvh Ellenfyrkant
1dl är endast 1% av 100L, så det är ingen fara :) Vid vattenbyte räknar du ut hur många % vatten du tar bort, och räknar på att du tar bort lika många % salt och ersätter sedan det :)
#7 1dl salt per 100l vatten är 1%
Byter du t.ex 30 liter vatten så ska du tillsätta 0,3dl salt eller 2 matskedar (15ml styck)
Vatten som dunstar ska du ersätta med osaltat vatten.

Tack! Då hoppas jag att det blir bättre :)
Mvh Ellenfyrkant