Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 6900 ggr
Linnea
0

Salamander

Vi ska skaffa salamandrar till vår son, det blir hans första egna husdjur.

Jag har själv haft fiskar i snart 20 år så dom har jag koll på men salamandrar har jag aldrig haft.

Har tänkt mig ett akvarium på ca 100 liter. Hade själv ett 60-liters i många år och tyckte väldigt länge att det var för litet och tänker som så att vi lika gärna kan skaffa ett lite större på en gång. Dessutom blir det lite roligare om man får plats med lite mer växter och andra grejer.

Hur har ni gjort med era salamanderakvarier? Har ni vanliga växter på landdelen, sten, rötter etc? Hur mycket vatten har ni i?

Skynda långsamt så går det fortare.

sotlynx
0

Har iofs bara haft eldbukar, men då haft 1/5 land i ett 120l akvarium med terrarietorv och någon giftfri växt. Mossor har jag inte vågat mig på eftersom det kan följa med massor av läbbigheter till ohyra och bakterier som kan vara farliga för salamandrar. Men det ska väl gå att hitta mossa som är ofarlig i bra affärer. Man har ju det till exotiska grodor?!?

Annars kan man tänka så här, ju mer vatten, desto lättare att hålla rent! Salamandrar skitar ner och det behövs ett rejält filter om man inte vill byta vatten jätteofta. Och det i kombination med att salamandrar gillar ganska stillastående vatten kan bli jobbigt. Salamandrar är känsliga små varelser och mår inte heller bra av för täta vattenbyten. En variant med ett vattenfall från mitt ytterfilter funkade bäst för mig. Hade även extra syrepump.

Har haft både rötter och stenar i vattnet, men utlagda på ett sätt att så dom inte kan trilla. Massor av växter, oftast vattenpest och andra växter som är snabbväxande och trevliga att klättra runt och hänga i.

Haft flera rymningar då busarna lyckats klättra på lodrätt glasyta och tagit sig ut. Ett lock eller plastnät är ett måste! En salamander torkar ihjäl väldigt snabbt utanför sitt terrarium.

Tropikhuset i Malmö brukar vara pigga på att hjälpa till om man har frågor. Lycka till!  Visa gärna bilder sen! :)

Linnea
0

Tack för svar! Har också funderat på detta med vattnet, en vanlig pupm lär ju inte funka då eller? Kan man köpa en pytteliten som man sätter på lägsta hastighet? Har funderat på vattenfall men vet inte riktigt hur jag ska göra det. Hur djupt var vattnet då?

Linnea
0

Några frågor till..

Hur har ni gjort landdelen? Har ni nåt som håller kvar sanden eller det ni byggt "marken" av så den inte flyter ut i hela akvariet?

Vill ha jättemycket tips! Hur stora är era akvarier och hur många salamandrar har ni?

Jessica Holländare
1

När mina vattensköldpaddor var små hade jag ungefär tio cm vattendjup. Då ställde jag i en stor balja med sand som landdel. Byggde upp med stenar runt om så dom kunde klättra i. Hade då terrarie, nu bor dom i akvarium för mer simmöjligheter. Jag har alltid haft en stor pump som står vid sidan av terrariet, vet inte vad den heter. Sköldpaddor skräpar ner så otroligt mycket att en liten pump i akvariet skulle bli igenkläggad direkt. Vet inte hur det är med salamandrar.

Lycka till!!

sotlynx
0

Du behöver ett ytterfilter! En liten pump i vattnen kommer du ingen stans med, så har du ruttet och slemmigt vatten på några dygn! Om man bygger ett vattenfall kan man låta vattnet från pumpen rinna ner den vägen. Då blir det inte så strömt!

I ena änden landdel.

Vattendjup 20cm

I andra änden stenröse uppbyggt i ena hörnet, nästan ända upp till kanten, slang från ytterfilter fast överst  i stenröset. Ordentligt lock fasttejpat!

Kan tillägga att det är väldigt svårt att få till det i ett akvarium som är mindre än 120cm långt och 45cm högt. Det blir liksom trångt och konstigt hur man än gör.

Linnea
0

Tack! Har ni nåt bra tips på ytterfilter, märke eller så? Jag har aldrig haft ett sånt.

Ska jag satsa på ännu större än 100 liter då?

sotlynx
0

Jag skulle köpa ett bättre begagnat akvarium med ytterfilter! Finns på blocket för några hundralappar. 120 - 200l brukar vara billiga! Eheim gör bäst filter alla kategorier och det finns alltid reservdelar att få tag på! Lycka till! :)

Linnea
0

Jo det är begagnat jag letar efter men de flesta har inte ytterfilter, får väl köpa det sen

Linnea
0

Vilken sort är lättast att sköta om och hitta? Hur många har ni i era akvarier?

Linnea
0

*putt*

Linnea
0

Hur länge ska man vänta innan man släpper in salamandrarna? Hällde i 20 liter akvarievatten och 20 liter kranvatten för 2 veckor sen. Har lite växter och sten i (plus en rejäl sten och en rot som landdel) och ska skaffa nån typ av sump/dammväxt som växer även ovanför vattnet.

HilmaN
0

många av våra "vanliga" akvarieväxter kan växa ovan land med bladen, så det ska nog inte bli så svårt :)

Linnea
0

Det där med att dom skitar ner mycket kan jag faktiskt inte hålla med om. Har ju haft dom i ca 5 månader nu och jag har bara ett litet innerfilter och byter några liter vatten i veckan. Dom har ca 20 cm vatten, kanske lite mer. Jag tycker inte att vattnet är skitigt däremot blir det en del alger på stenarna och så men alger finns ju överallt..