okläckta svärdbärare
Hej imorse såg min mamma att min svärdbärare hona dog och då såg mamma då att honan var gravid och hon hade yngel och var inte kläckta så då skärde hon honans mage och la dom okläckta yngeli varmt vatten och när jag kom hem från skolan blev jag jätte glad när jag såg dom.
Tråkigt med din svärdbäarare men häftigt att ynglen lever.
Hoppas du lyckas hålla dem vid liv så de växer till sig.
Detta kanske kan ge din mamma blodad tand för akvariehobbyn 😉
ja och tack.
Få se nu var ynglen kläckta? har aldrig hört tala som att dom skulle kunna mogna till sej utanför honan men jag kanske har fel. Jag har tidigare tänkt på att om man kan skära upp en hona ifall hon skulle dö under yngling och lyckas få levande yngel.
Spännande att se hur dom klarar sej :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
var det inte en som kläckte dem med hjälp an en synål eller något
Det var bra gjort av din Mamma! Lycka till med ynglen 🙂
Det var så här att mamman till ynglen var död och min mamma såg att honan var gravid med yngel och då skärde hon upp magen försiktig och la dom i varmt vatten men dom verkar klara sig men jag säger till när dom kläcks men har aldrig gjort så. Jag har bara två frågor.
1. Behöver nykläckta yngel varmt vatten men inte för varmt vatten men av en doppvärmare.
2.är jag den första i Sverige som har kläckt yngel utan deras mamma eller?
nej jag tror att dynamitella har gjort samma sak men hon var tvungen att hjälpa ynglen ut ur själva äggen (det var levandefödare som dog innan hon hann och föda om jag minns rätt)
Ja, det var jag.
Men jag rekommenderar inte att man "lägger ner något" i varmt vatten. Det kan medföra att de dör. De kommer heller inte kläckas av sig själv då det inte finns någon hona som får värkar och trycker ut dem ur äggen.
Såhär gjorde jag:
så du tryckte ut dom ur äggen eller. Även om dom var för små för att kläckas och är det då jag ska göra.
dog inte yngeln då du gjorde så och är du 100% säker för jag brukar faktisk inte lita på vissa när det gäller att kläcka yngel själv och jag menar faktiskt det och om nån skojar om det här och jag tar emot deras skoj tips så mina yngel dör då blir jag så arg och tar aldrig tips ifrån han/hon men jag litar på vad du säger dynamitella men ska jag ta ut dom från äggen direkt och lever dom då.
Jag tryckte INTE ut dem ur äggen.
Jag använde två nålar och en pincett, och "förlöste" dem. De är inte säkert att de kommer överleva. Det var en mycket svår procedur som tog mig i stort sätt hela dagen. Det var enkelt att råka sticka småttingarna med nålen också, så det är jätteviktigt att du är försiktig.
Lycka till.
Läste igenom din tråd Dynamitella bra jobbat :) ska testa det om olyckan inträffar
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
men hurni jag glömde att vissa är gula och blå ögon och vissa rosa och röd med blåa ögon och dom är små ska jag fortfarande ta ut dom.
Du ser ju när du öppnar ägget om de lever.
Blåvita ögon betyder att de är döda, precis som du ser i länken jag skickade.
är du säker att dom är inte för små och dom som har blå vita ögon är döda
Du kan ju alltid testa, dom dör ju i vilket fall om du inte får ut dom ur äggen ;)
Fast hur vet man när dom är "mogna" att komma ut?
Det vore ett bra tillfälle att börja läsa vad jag skriver.
->Du ser när du öppnar ägget om de lever<-
ok tack men ska man ta bort det där som ser nästan ut som skinn.
Ja. Det är ju det som är ägget. Titta nu ordentlig på min tråd. Du kan se tydligt på bilden skillnaden mellan döda och levande yngel, och ägget runt om.
#18 Jag missade det inlägget :P
Ingen fara! :) Man ser egentligen inte, utan får helt enkelt gissa. Jag lät mina ligga kvar i äggen tills de började dö av, då jag i panik började förlösa dem.
Men utan en moderkaka och levande mamma så kan de ju egentligen inte utvecklas mer i ägget än utanför :) Så det är bara att peta ut dem ur sina ägg och hoppas att de överlever.
fast alla var döda för jag allt var mitt fel jag trodde att dom kläcktes av sig själva för det var första gången det har hänt så så det känns som mitt fel för några yngel.😕😕😕😕😕Hade jag gjort det när jag såg dom så och tog ut dom då hade jag då räddat dom då men jag visste inte det.
Att rädda dessa okläckta yngel är otroligt svårt och det är inte säkert de hade klarat sig även om du hade börjat kläcka dem tidigare. Det kanske ens inte var färdigutvecklade i äggen?
Men du fick uppleva något mycket fascinerande idag som du kanske har nytta av framöver. Du gjorde ett bra jobb tycker jag 👍
helt fascinerande dynamitella! du är en förebild med ditt tålamod o passion för alla fiskar oavsett storlek. inte alla skulle orka stå o pilla med så mycket ägg o därav få fram så bra resultat!
#23 jag tror det är grymt svårt att få okläckta yngel att överleva, det krävs mycket mer erfarenhet av liknande situationer. tycker inte du ska skylla på dig själv, huvudsaken att du försökte
ja det var rätt svårt.
#23 Jag förstår att det känns jobbigt och att du är ledsen. Men nu vet du ju hur man kan försöka göra om detta händer en gång till 🙂
ja