Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 3101 ggr
idaaforsling
0

Golden, påse under hakan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår ena golden (som ja trodde var en hane men börjar nu tvivla) har fått en påse under hakan/kinderna. Tycker alla fiskarna liksom tuggar men "hennes" gälar står ut lite mer och h*n håller sig mest gömd.

Nu undrar jag om h*n ruvar eller är sjuk på något sätt? H*n håller sig som sagt undan dom andra fiskarna och gömmer sig bakom stenar/i grottor. Däremot äter h*n fortfarande lite, vilket jag läst att dom brukar sluta med vid ruvning.

Det konstigaste är att storleken på fiskarna är cirka 3,5-4 cm, är itne de på tok för litet för lek?

(Bifogar några dåliga mobilbilder, tyvärr det bästa jag kan erbjuda)

idaaforsling
0

En bild till

idaaforsling
0

Sista bilden

Ratata
0

Jag håller med om att det ser ut som att hon ruvar men det är ju svårt att säga när man inte ser fisken live.

Ser det ut som att hon tuggar på något då, dvs kastar om äggen i munnen? Kan du se att det lyser igenom lite mörkt på hakan?

idaaforsling
0

Alltså jag tycker det ser ut som att alla fiskarna liksom "tuggar" för jämnan :s KAn inte så något lysa igenom men h*n vill itne visa sig så jättebra.

Såg att den har lite sår på kroppen, kan påsen vara spår efter ett slagsmål?

oh-la
0

tycker absolut att det ser ut som om hon tuggar och har ägg i munnen. hon bör hålla sig undan under den här tiden då hon inte kan äta och kan bli ganska hårt jagad av hanar eftersom hon är "värdelös" i deras ögon och inget att visa upp sig för. ruvande honor kan se för risiga ut, så avvakta ett tag. ruvar hon kommer påsen under hakan bli större och hennes tuggande mer distinkt. spår efter slagsmål skulle jag inte tro att det är.

idaaforsling
0

Okej. Jag får hålla lite koll då :) Men som jag fattat det så händer det ofta att de sväljer/spottar äggen första gången?

Eliinn
0

Instämmer med tidigare inlägg, Jag tror också att hon tuggar :)
Att hon håller sig lite för sig själv och gömmer sig förstärker ju att hon förmodligen har ägg i munnen.
Spår efter slagsmål tror jag absolut inte att det är :)
Försök lysa  lite försiktigt med en ficklampa så kan man se lite bättre. Ibland (framförallt när de kläckts) så kan man även få några småglimtar av rommen/ynglen i munnen på honan  om man sitter och tittar ett tag och ser honan rakt framifrån

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

idaaforsling
0

Nu en vecka senare börjar jag tycka att det ser ut som någon slags skada mer än en "yngelpåse". Jag har ju från början trott att detta är en hane då den har starkast/finast gul färg och absolut den svartaste randen i ryggfenan. Jag har heller inte sett något svart i munnen och den äter som alla andra. Den har också börjat visa sig lite mer så jag vet inte riktigt vad det kan vara.

Eliinn
0

#8 Honor brukar sluta äta medan de tuggar men det är inte helt ovanligt att det äter något ibland ändå, bara att det är lite försiktigare.
Så det kan du ju kolla, om den är glupsk som dem andra eller om den är försiktigare än vanligt?

Jag tycker dock att det ser ut som en hona på bilderna, hanarna brukar oftast ha svart ryggfena ända ut i spetsen, men iofs är den ung också.
Kolla analfenan, honorna har oftast lite rundare spets medan hanarna oftast har en spetsigare analfena. Jag kan inte riktigt se utifrån bilderna hur spetsig den är :P
Det är inte en regel dock, jag har haft unga fiskar som haft ganska rundad analfena som jag plockat ut och sparat för att va just honor  men det har senare visat sig va hanar ändå…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus