Rom!
I morse upptäckte jag rom i grodornas akvarium. Igår kväll kramades de väldigt länge och med höga tjut, så jag tänkte "men dumbom, det blir ju inte några ägg ändå".
Det blev en rolig överraskning :) Har låga hopp för bebisgrodor, men ska läsa på och göra i ordning ett eget litet kar för äggen sen. Uppdaterar senare :)
Spännande! :)
Vad kul! Mina salamandrar har nyss fått yngel också, men det är väll våren. :P
-Rasmus 🌈
Grattis!!
Vad roligt :) Grattis ^^
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Kul! Finns det risk att dom käkar upp sina egna ägg?
Nej, men avkomman :) De äter inget i vattnet och inget stillastående (vilket äggen är).
Men så fort småttingarna får ben sen och rör sig på land kommer alla bli uppätna. Föräldrarna försöker äta varandra ibland också, så jag får hålla dem mätta konstant (och har därför tjockisgrodor).
Inte så konstigt att de lägger rom så bra som du håller dem, Daniella.
Skulle vara roligt att se om det blir något. 😃
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Kul 👍 följer!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De är färdigbakade nu! :) (nästan).
Är ute och simmar lite och sitter på rutorna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Föräldrarna är i full gång igen. Denna gången över allt i hela akvariet. Även på land. Man kan ju undra hur de tänker :)
Mitt i maten när jag filmade. (Flyttade ner dem i vattnet för säkerhets skull. Här om dagen hittade jag några ägg på stocken som var intorkade).
Så romantiskt! Ett triangeldrama…
Följer :)
Ååhh så roligt :D Grattis! Följer ;)
Dåliga nyheter :( Det blir inget av denna kull. Alla utom något enstaka yngel låg döda på botten här om dagen. 0 nitrit i vattnet, lagom temp och gott om mat. Men något gick snett.
Kommer självfallet försöka få de 2-3 resterande att överleva, men tvivlar på det :(
Ajda det var inte roligt. Får hoppas överlevarna klarar sig iallafall.
R.I.P
Va skoj med yngel! =)
De är lite knepigt att få dem att överleva. Det smartaste är ett hålla dem i olika miljöer så är de större chans att fler överlever än om alla är på samma plats. De kan va lite svårt att få dem ätt äta med. Flingor brukar gå bra men om de inte duger så får man köra levande artemia, tubifex eller liknande.
Jag tycker att den miljön som du har nu är jätte fin, men ibland är enkelhet bäst. Nästa gång kan du ha två till "yngelkammare" en med rumstempererat vatten och syrepump och en annan med värme och endast växter. Aa du förstår hur jag menar, testa dig fram och ha fler miljöer till dem så är de större chans att du får fler att klara sig.
Det var precis så jag planerar att göra nästa gång! Så gör jag ju med fiskyngel, så det är väl smartast :)
Vad jag vet är att de inte överlever alls i föräldrarnas akvarium. Äggen där kläcktes inte ens. Jag lämnar alltid ett par ägg i föräldrarnas akvarium gällande alla arter. (men gör inte om det nästa gång).
Nästa gång ska jag ha en yngelkasse med sköldpaddan, en hos fiskbebisarna och en i detta akvariet, och prova mig fram. Tack för tipset!