Vilka boxar med vattentester är bäst?
Funderar på att köpa mig ett stort sett med vattentester för att även kunna testa halterna av gödningsämnen utöver pH och KH.
Är Sera aqua test box något att ha eller finns det bättre tester?
Såg att Danska Zooplus säljer dem för ca 380kr inkl frakt till sverige.
Eller kan det vara värt att lägga det dubbla och ta JBL Testlab?
ofta får man vad man betalar för känner jag… men just i detta fall så vet jag inte alls hur det är..
I Sverige kostar boxen nästan 700kr
Jag har kört några av Seras tester förr då de även säljs styckvis. Hade inget att klaga på då men har inte jämfört med något annat heller.
Så du tror att JBL är ett säkrare kort?
jag vet inte… vissa av deras produkter är väl utväklade och genomtänkta andra är SKIT!!! och funkar inte alls men har du vart nöjd med sera så varför byta?
jag blev riktigt dåligt bemött av JBL efter det oxå så jag handlar ju inget mer av det märket… så jag kan ju inte säga så mycket häller ^^
Har bara kört Seras pH, KH, NO2 samt CO2
CO2 var värdelöst men de andra var bra.
Det jag vill mäta nu är även Fe, PO4 och NO3 för att se hur mycket näring som växterna förbrukar och kunna trimma in PMDD-doseringen efter det.
ja jag har funderat på att köpa PMDD men jag vet inte pengarna samlas inte på hög just nu
Mmm, sant.
Kostar ju en mindre förmögenhet att dra igång ett akvarium med alla saker man vill ha samt behöver.
PMDD kostar 75kr inkl frakt för ett kitt som räcker till 5000 liter akvarievatten. http://www.haack.se/pmdd/
Men massa utgifter här och där blir mycket till slut.
ja massa utgifter skulle jag vilja säga… jag har ju även lagt ut en summa på mitt nya boende för att vissa att jag verkligen vill ha det… står även i kontraktet så man blir inte lurad iaf ^^
Jag kör aquavital multitest sticks för att de är enkelt och om de visar någon konstigt eller höga värden så drar jag fram mitt JBL testlab och kollar specifikt hur värdet är. Jag är ganska bekväm av mig och orkar inte sitta och droppa i alla koppar och vänta och hålla på. Stickorna är as sköna men visar inte exakta värden så då får man komplitera med de ordentliga testet.
Nu har jag gjort en beställning på Sera aqua test box.
Får hoppas den dyker upp innan helgen så jag kan testa och återkomma med ett utlåtande.