Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 3659 ggr
Dustmonkey
0

Ikea vattenväxter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror att flera har sett dom. Dom finns i växtavdelningen i Ikea. Dessa vattenväxter. Jag undrar om någon har erfarenhet av dessa växter ? Det finns flera växter men jag tog foto på den här eftersom jag vill köpa men vågar inte. Dessa växter är för mer som dekoration i vattenskålar men läste någonstans att dom passar för akvarium. Någon som har testat? Och vet ni vad för sorts växt detta är?

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

-Cissi-
0

Jag har köpt tidigare och dom funkar fint :) finns inga skräpsnäckor på dom heller :) vad det är för sort kan jag inte hjälpa med.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Dustmonkey
0

Ok :D tack

-Cissi-
0

No problem 👍 dom säljer tyvärr inte dom på Ikea i närheten av mej längre :/ fast det kanske bara är slut när just jag är där..

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Evisen]
0

Jag har testat och de funkade utmärkt.

Testa att söka här ang. växten. http://www.plantswap.se/index.php

xanna
0

Står det latinska namnet med? :)

Annars är det lite svårt att kolla upp om det verkligen är en växt som passar i akvarium. 

Sen hade jag väl låtit dem skölja av och dra riktigt länge i separat balja, för att inte riskera att de på något vis är besprutade med något som på sikt kan förgifta mitt akvarium.

[dynamitella]
0

Ja precis, vill styrka vad Xanna säger där med att skölja växterna. Låt dem gärna stå under rinnande vatten i 10 minuter i förväg i alla fall. Längre om ni orkar.

(Framför allt om räkor finns i akvariet. De är så petiga).

Dustmonkey
0

Ok! Ska göra det! Tyvärr så står det vattenväxt eller vattenfall xD något står d iaf :) men inga latinska namn xD hade det stått hade jag själv googlat men eftersom den inte har och jag är väldig lat (ibland) så chansade jag att någon här kunde identifiera denna växt :D

xanna
0

Bereonde på vad för medel som använts så kan man behöva skölja plantan på lite olika vis.

De som har väldigt känsliga djur skulle inte sätta in en växt från någon grossist, utan att först ha låta den stå i egen hink, eller liknande, med vatten som bytas regelbundet i 2 veckor.

Jag tittade runt på lite olika forum och det är många akavrister som provat Ikeas vattenväxter. Det är nästan alltid riktiga akvarieväxter! :)

Sen kan de tydligen ha kortare livstid, kanske för att de blivit dåligt behandlade under uppdrivning, transport eller förvaring. Men får de sktt från dem, så lär de överleva. :)

xanna
1

*Men får du skott från dem, så lär de överleva*

[Evisen]
1

#1 Kan det vara denna växt du har köpt?

http://www.zookoll.se/dp_vaxtarkiv.php?go=visa&id=58&site=0