Blästersand
Hej! Jag har funderat på att köpa Julas Blästersand som är på 25kg per påse. Nu undrar jag hur många påsar jag ska ta till mitt 357 L kar? Vet någon?
har 68 kilo biltema sand till mitt 314 liters beror lite på hur tjokt lager du vill ha i akvariet så tre påsar borde räcka
Jag har 120 kilo i mitt 375 liters akvarium bara för att ha ett lutande sand mot bakpartiet och sedan ligger inte gruset spikrakt på botten utan lite huller om buller.
1# okej. 2# ok. Vet du något om man sätter ner växterna i sanden så dör dom? Läste lite om det och folk säger att dom dör pga någonting och vissa säger att dom inte gör det.
Mina dör inte men jag har många som hjälper mig och det är Malaysiska sandsnäckor och de luckrar upp sanden så att säga. De går oftast under gruset men tittar upp då och då. Så det är ett tips till dig och ha några sådana också.
En del pratar om att de förökar sig kopiöst mycket men det är egentligen inte sant. Det beror på hur mkt mat man lägger i akvariet och hamnar i gruset. Det är ju så med alla djur att finns det gott om mat så skaffar man fler ungar ;)
I mitt akvarium så skulle jag tro att jag har ca 20-30 stycken under gruset. Skulle nog behöva det dubbla men det kommer nog bli lite fler med tiden. Här har du en länk om snäckan: http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
Jag har inte haft problem med att växter dör av sanden för att den blir för kompakt det har funkat fint utan sandsnäckor men jag gillar ju snäckor så jag köpte hem ett gäng, och nog förökar dom sej :P men det beror nog lite på att jag har massa Ancistrus yngel jag matar ofta :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Räkna bredd x längd (på karet) x vilken höjd du vill ha på gruset så får du ut hur många liter du ska ha ;)