Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 884 ggr
jossa5
0

Bara snäckor i akvarie?

Hej alla,

Sitter här och surfar runt och hittar lite nu och då trådar och snäckor, och blir så sugen. Himla synd att äppelsnäckorna är förbjuden för dom var ju himla fina!

Men då jag är sugen på att skaffa snäckor så undrar jag ju lite saker. Den första frågan är ju om man kan ha ett akvarie (tänkte modell mindre, ev nano om det är lagligt) med bara snäckor, eller måste man ha fisk också?

Ni får gärna skriva och tala om lite hur det funkar med snäckor, eller hänvisa till trådar som redan finns. Jag är lite osäker på vad jag ska söka på.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[dynamitella]
2

Det går absolut utmärkt! :) 

Större snäckor som äppelsnäckor brukar man rekommendera 5-10 liter per vuxen snäcka, för att undvika trängsel. Men med mindre snäckor som posthorn finns det sällan ett "minsta literantal". 

Det är bara att inreda med växter och ett o-vasst grus/sand på botten, och ett filter/pump. Och sen köra på :) Snäckor är tacksamma djur och enkla att ta hand om.

Kiyona
0

Jag har en skål på 20liter med bara posthornsnäckor sen har jag haft några till med bara snäckor har alla gånger gått jättebra. Men haft dem tillsammans med guppys men var lika fint utan :)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

xanna
3

Jag kan tycka att snäckorna blir ännu vackrare när de får gå ostört.

Då kan de sträcka ut på sina känselspröt och bli som dansöser där de flyter fram.