Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4290 ggr
annaelfie
0

Cyano

Hej! Någon som är erfaren av cyano bakterier? jag blir inte av med mina slemmiga alger, vill fråga er om ni har tips!! tack

Parvel
0

Skaffa några fler roliga fiskar och mata lite mer :)

Elin Eliasson, Uppsala Läns Kaninhoppare

Medarbetare på Kaninhoppning ifokus

MagArne
0

#1 Du får gärna förklara mer i detalj hur detta löser problemet med cyanobakterier.

LajvKrattan
0

Cyanobakterier är en form av alger, så snäckor eller malar borde hjälpa. Jag rekommenderar zebrasnäckor.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

annaelfie
0

#3 menar du nerite snäckor? har sex stycken rätt stora sådana. funderar på att köpa Ancistrus men undrar om dem små rackarna går ihop med min ganska stora synodontis. har även hört att barber äter cyano. har nu vänt ut och in på sanden och skrapat bort all cyano jag kommit åt, gjort litet vattenbyte och nu står filtrerna och tuggar. rekomenderas att släcka lampan ett tag ?

[Jens]
0

Här hittade jag en skön tråd om alger:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=62105

MagArne
1

Hur stort akvarium har du?

Är det nystartat?

Vad har du för belysning?

Hur länge har du tänt om dagarna?

Vad göder du dina växter med och hur ofta?

Dansken91
0

Okej nu har jag ingen källa, men vad jag kommer ihåg är väl ändå inte cyanobakterier alger, men jag kan ha fel men tror det bara kallas cyanoalger ibland. Jag har själv haft problem med det, men löste det med att göda växterna med pmdd och easycarbo. Om jag inte är helt fel ute nu, är det väl på grund av kvävebrist som dom frodas. Sen att få något djur att äta det blir värre, då inte många kan tänkas äta det.

[Jens]
0

Förlåt, det står om alger samt bakterier med mera via länken =)

annaelfie
0

akvariet är 110 liter. det har använts i kanske 10 år, men fiskarna är utbytta ett par gånger. just nu bor där rosendanior, pansarmalar, nerite snäckor och en synodontis. lampan är tänd mellan 8 på morgonen och 10 kvällen. kanske är det för länge?

Dansken91
0

#8 förlåt? Det är väl inget att ursäkta för:) bara problemet blir löst, för cyano är verkligen jobbigt och bli av med, växer som inget annat också… Det ska väl finna någon alg/bakterie bekämpnings beskrivning på denna sidan? Har för mig cyano är med, och en bra lösning var många vattenbyten.

oh-la
2

cyano är ingen alg, utan en bakterie. den fungerar dock lite som en alg, och använder sig av fotosyntes. testa att släcka ner akvariet helt i 5-7 dagar. cyano är beoende av ljus för att klara sig och släpper från sitt underlag om ljuset försvinner. därefter filtreras de bort i filtren. höj gärna cirkulationen genom filtren lite under tiden.

såhär har jag gjort med mycket goda recultat när jag fårr cyano.