Hur sköta växten bäst?
Skulle vilja ha lite råd om hur jag kan ansa Hygrophila polysperma på bästa sätt så att den fortsätter växa lika fint och ser fin ut. Just nu är den uppe vid vattenytan ca 40cm lång, antar att den inte kommer växa så himmlans mycket till?
Har även denna växt (se bild) som jag ej minns namnet på. Kanske tillhör hygrophila-släktet den med? Misstänker att man ansar och bara knippsar av och sidoskott bildas?
Mvh Michaela
Fin växt på bilden! :) tyvärr kan jag inte hjälpa dej med ansningen
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#1 Den växten är den som trivs bäst i karet faktiskt, frodas och växer hur fort som helst! Himla bra finbladig växt till tetror. Gillar den starkt (:
Enligt zoopet ska man knipsa av skottspetsarna kontinuerligt för att ha kontroll på den.
Jag har ingen specifik kunskap om växten, men vore det min växt skulle jag göra som med andra växter. Plocka bort sidoskott där jag inte vill att den ska växa, klippa av förgreningar som inte passar in och för att växten inte ska bli för tät och "kväva"sig själv osv. Men alltid vara försiktig med rötterna så de inte tar skada.
Däremot är jag väl inte helt säker på att den slutar växa, enligt tidigare nämnda källa blir de upp till 40 cm. Men trivs växten kanske den inte väljer att följa sin arbetsbeskriving:) Men det lär du ju märka.
Har du tålamod och tid så lär du dig vad din växt trivs med och inte trivs med.
Bästa råd jag kan komma med, tyvärr inget handfast men hoppas att det är till någon nytta :)
Skaffa PMDD näring om du inte har det. Mina växter såg ritkigt tråkiga ut ett tag men så skaffade jag det och redan efter två dagar så "lyfte" sig växterna. Nu har jag skött mina växter dåligt senaste d jag har haft fullt upp men håller på att lösa mina tidsproblem så till sommarn har jag full tid att lägga på djuren hemma :) Att göra det där extra ^^
Sen skaffa ett bra ljus till akvariet och ställ in en timer så växteena får ljus bestämda tider (bra för fiskarna med)
Och knipsa växterna regelbundet.
Lägger ett litet tassavtryck också nyss skaffat nya växter bla en sådan på bilden :D Har vuxit säkert några centimeter under den veckan jag haft den ^.^ Men har varit med om att en sådan växt dött i ett tidigare akvarium. Ta hand om växter ligger alltid i mitt intresse! shoot :D
Jag hade inte alls en likadan växt -_-
Jag tror det är en gälört eller en cabomba. Dessa ska väl vara svåra att sköta? Hur vet jag vilken utav dem det är?
Har vanlig belysning med aquastar lysrör och göder med pmdd. Kan det livnära min nya växt tro? Står ju att cabomban ska vara jätte svår att sköta :( Bah man ska aldrig lyssna på dem i butiken när dem säger att det är lättskött ><
Jag har aldrig haft några problem med cabomba, den gillar mycket ljus så det är smart att plantera den under lampan
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Det ser ut som en sorts hygrophila på bilden. Difformis?
Dessa är mycket enkla att ta hand om. Bara att hacka ner med sax eller naglarna och trycka ner vad man plockar bort i sanden intill. Mycket mycket tåliga växter. Och snabbväxande! De växer tills de böjer sig vid vattenytan, och kastar då ut skott åt alla håll och kanter och förgrenar sig likt ett träd.
Så att ansa är viktigt :)
Jasså står att den är väldigt svår att sköta på zoopet. Dewn står nog i ett ganska mörkt hörn kanske får flytta på den. Men den har vuxit under den korta tid jag haft den :D
Jag ska se om den klarar sig där den är planterad. Den står väldigt fint där men det är inte jätte ljust där som i mitten av karet "/
Otroligt fin växt! Skulle gärna vilja ha en sån!!
#3 Tack för lite mer utförligt svar än det som finns på zoopet (: Har sett några enstaka utskott på sidorna som jag kan ta. Tar sig skottena om man skulle plantera tillbaka dessa? Tyvärr så trivs den ganska bra, växten har börjat böja sig efter vattenytan så jag tror den blir längre än 40cm. Men kan man kapa av stammen några cm eller tar växten skada? Eller det kanske helt enkelt blir fult?
#4 PMDD har jag å göder växterna med redan (: Gör vattenbyte var 14:e dag ungefär och har i lagomt mätt PMDD. Karet är på 180L.
Tyvärr har jag inte riktigt så bra ljus till Hygrophila polysperman som jag skulle vilja ha. Dock köpte jag mig ungsfolie igår som jag ska fästa som reflex till lysrören. Hoppas det blir lite bättre ljus.
Timer har jag, ställd på ca 12tim.
#7 Fundera lite på om det är en Difformis oxå, dock tycker jag att bilder på den växten på internet har mer ekollon formade blad, min är mer spretig. Men resten av infon stämmer på den som du skriver (: Fick veta när jag köpte växten att man kunde använda den som flytväxt som vattenpesten.
#10 Nice att kunna hjälp lite. Jag skulle testa att plantera tillbaka skotten. Det borde funka.
Tror som du att man kanske skulle skulle ångra sig om man klipper av stammen, kanske blir fult om man är petig. Men det är väl något man vill göra ifall den blir för lång och inte får plats i karet.
Plantera skotten och sköt om växterna lika bra som du gjort hittills så har du en stor snygg "skog" av växter i karet så småningom. :)
ooh det var bra att jag läste det ^^ har aldrig fått lära mig hur man ansar växter som bacopa och liknande för att få det bra. Lyckas ofta förstöra hela stammen. Men bara de nya skotten då som ska av, typ det lilla högst upp.
Hur ofta ska man ansa snabbväxande växter som gälört, vattenpest och hygrophila sorter vissa av dem. Finns det någon växt guide att läsa på nätet med bild illustrationer tro?
Kan hända att jag gör rätt mestadels av gångerna men har haft oturen att vissa snabbväxande växter bara dör ut, fäller blad, blir täckta med alger och slutar växa eller bara helt enkelt inte vill stanna nere i gruset så jag krossar sönder dem tillslut. Dock blivit bättre sen jag började med pmdd men bör nog sköta att ansa växterna oftare och mer regelbundet….
Är det bara att knippsa/klippa av stjälkväxter när dem blivit för långa eller ska man klippa dem lite men ofta för bästa resultat?
Längesedan jag läste på om hur man sköter växter haft fullt upp med annat senaste behöver tydligen uppdatera mig ^^
#11 Precis, gjorde det misstaget med en annan växt och det blev hur fult som helst!
Dock innan jag hann vänta in ditt svar var jag tvungen och ansa och åka till jobbet, så tyvärr kapa jag två stammar för dom var alldeless för långa… Får se hur det blir. Har några hela stammar kvar som har börjat skjuta skott så får väl plantera dessa och experimentera lite av vad som är bäst ;)