Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 6092 ggr
Kiyona
0

Stimmande stimfiskar?

Jag köpte nyss ett stim till mitt akvarium. Hade haft kopparbarber tidigare och dessa lockade så det blev ett gäng på 10 stycken.

Blir lite besviken nu när jag ser att dem knappt stimmar alls! Dem är överallt i akvariet och jagar varandra ibland och stimmar på sin höjd 1ggr/dagligen då dem får mat.

Kanske ska jag skaffa tio stycken till så kanske dem stimmar bättre eller syns åtminstone lättare om dem blir fler.

Eller ska jag skaffa någon annan stimfisk? Vad finns det att välja på?

Vattenförhållandena ser ut ungefär såhär:

Ph: 7.2

Kh: 7

temperatur: cirka 25Grader

Mycket växter samt flytväxter, lagom strömmande vatten från filtret, grövre grus av sorten irländskt grus, grå/svart/vita dekostenar som antagligen inehåller järn eller höjer hårdheten i vattnet, har snäckor i olika storlekar som jag inte vill få uppätna av andra fiskar.

Söker något färgstarkt flitigt stimmande fiskar som inte blir alltför stora. Gärna röda, blåa eller två färgat. Som kan passa i mitt akvarium på 200l.

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[_annaH]
0

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=209

Där står det bl.a att kopparbarben inte går i stim på samma sätt som andra barber. 

Guldtetran har jag ett stim av, helt underbara att titta på!

[tlundegard]
0

Jag hade tigerbarber ett tag. Helt underbara stimfiskar, men lite småbitska ibland. Har man många så brukar inte det vara några problem :) De kivades och busade runt med varandra, jätteroliga att titta på :)

[Jens]
0

Hmm, min erfarenhet och som jag har förstått ifrån Discovery är att när fisk stimmar så gör de oftast det när de känner sig 'hotade' av omgivningen och då stimmar dom tillsammans. Att tetror inte stimmar i akvariet är troligtvis att de känner sig trygga i miljön där de lever. Mina 26 st tetror simmar mest bland växterna 5-10 st tillsammans och stimningen ser man jag mest när jag lägger i en ny fisk eller om en större fisk närmar sig dem. Det är bara min egen erfarenhet och tanke om stimfiskar. =)

Kiyona
0

Ja alltså dem stimmar ju när jag gör vattenbyten, pillar i akvariet, blir jagade av någon fisk som vaknat på fel sida och när jag matar dem. Dem är ju livliga så och väldigt vackra att titta på men när jag bad om en stimfisk i djurbutiken hade jag förväntat mig att dem skulle ta mig till en fisk som faktiskt är känd för att den stimmar och inte tvärtom. Dessutom läste jag nu efteråt att dem inte trivs i såpass grovt grus som jag har. Vilket jag informerade dem om i butiken.

Får gå tillbaka och se om dem har andra stimfiskar då dessa inte känns rätt även om jag tycker dem är hur fina som helst. Men eftersom dem inte skall trivas i grovkornigt grus av någon anledning typ till lek att lägga rom i eller liknande tycker jag inte det är rätt att ta ifrån dem den instinkten. Ska kolla om dem är villiga att ta tillbaka dem. så ska jag kolla tigerbarbena dem verkar mysiga. Ska kolla upp dem där tetrorna också :)

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Dem flesta barber jag tittat på vill antingen ligga högst 7 i ph och ha finkornig sand och tetrorna jag kollar på passar perfekt bara det att dem trivs bäst med en mörk botten. Jag har en ljusare botten med grovkornigt grus ><

Jösses vad jobbigt.

Hur stor roll spelar en sådan grej som att gruset skall vara mörk eller finkornig?

Tigerbarben gicck inte att ha ihop med guramis stod det på zoopet. Stämmer det eller kan det kanske gå ändå? Om man skaffar ett större stim som du sa? Dem är ju himla fina.

**Mvh//Andrea **

Verticalvein
0

Jag har kolglödstetror och dom är kända för att stimma :) Jag tycker att dom är super vackra :)

MikkansBuse
0

Skulle Svart fantomtetra vara något?

Har 15st själv, super fina! Dessa varelser stimmar ganska bra - dom uppehåller sig alltid tillsammans även om några simmar iväg lite längre. Dom vill ha mycket växer, dock vill dom helst ha mörk botten men jag har vanlig ljus blästersand och det funkar jättefint. Men å andra sidan har jag en mörk 3D-bakgrund som ger lite åt det mörka dom vill ha.

Jättetrevlig fisk där hanarna är väldigt mörkt svarta och honor lite gråa med röd nyans. Dom ska funka utmärkt med guramis då dom är väldigt vänliga.

Finns även röd fantomtetra, men dessa är känsligare och vill ha surare vatten än det du har nämnt.

Kiyona
0

Dem var ju jätte söta! och väldigt lika kopparbarberna i färgen. Precis vad jag letar efter!

Läser att dem inte går så bra ihop med större fiskar. Jag har guramis, dock väldigt snälla sådana och en större mal men han har aldrig gjort något mot en annan fisk då han matas dagligen och har inga andra anledningar att vara aggresiv. Haft både yngel och nu har jag haft kopparbarberna i en vecka och dem känner sig inte hotade alls då dem nästan inte stimmar alls.

Vad har du för förhållanden i ditt kar där du har kolglödstetrorna, ph, kh och gh samt temp och strömt vatten eller lugnt vatten? Finkornig sand eller grövre grus? Vad har du för andra fiskar?

Hittar bara info på engelska där dem beskriver rätt så mycket fakta om saker jag inte var i störst behov av att veta ^^ Men dem skall tydligen vara i ett vatten med ph på högst 7 för att vara fina i färgen. Jag har 7.2 men den skillnaden är den så farlig?

Vart har du köpt dina? Skulle tydligen vara svåra att få tag på. hum. Väntar på att dem ska ringa från djurbutiken när som och prata stimfisk och se om jag ska behålla kopparbarberna eller om jag kan få pengarna tillbaka och köpa ett nytt stim.

Har dessa alternativ i huvudet just nu. placerat med högsta prioritet högst upp i listan:

Kolglödstetror* Dessa blev det! dem får hem 15st i nästa vecka :)

drottning/kilfläcksrasboror

Glödbandstetra

Nätbarb

Guldbarb

svart neontetra

Dem sa att det inte var någon större fara med att jag hade ph på 7.2 men det skulle vara allra bäst om jag lyckades sänka ph:t en aning. Så jag satsar på att sänka till 7.0 då det är precis på gränsen av vad snäckorna klarar av utan att få frätskador.

Har du några bildeer på dina kolglödstetror? Är helt pepp på detta nu ^^

**Mvh//Andrea **

Verticalvein
0

Ja jag är jätte nöjd med dom :) Kul att du också gjorde det.

Jag har inga andra fiskar tillsammans med dom just nu men jag har planerat att ha ett par fjärilsciklider senare med dom och det skulle iaf inte vara några problem.

Ph, Kh och gh har jag ingen koll på tyvärr men dom går i 26grader i ganska lugnt vatten. Jag har råda sand till dom.

Jag har ingen aning om den lilla ph skillnaden gör något, så det får någon annan mer kunnig svara på :)
Jag har köpt mina på Lustgårdens zoo i Eskilstuna

Det finns några mindre bra bilder på dom här http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/50e4a62888f4722bde0104fb-en-nystart-54l :)

-Cissi-
0

Vet inte om nån sagt det men det är lätt att sänka ph:t med rötter, ek löv, torv, "torv rötter" al kottar :) bara att slänga ner i karet, torv skulle jag personligen inte ha för det värkar bli så grumligt av det.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Kiyona
0

Jo jo det vet jag men är inte så sugen på att gömma kottar och löv i gruset eller liknande. Om jag istället häller i lite mindre 7.2 stabilisator så ska det nog fixa sig med ph:t :) Är inte så förtjust i svartvatten >< Eller i vissa fall men inte i detta fallet än iallafall ^^ slängde min stora rot och renoverade akvariet lite av den anledningen :D att det var tefärgat vatten och alldeles mörkt. Vill ha ljust så man ser alla strålande färger…kalla färger och lysande färger. Lite dämpat klart men just själva den där blåa känslan gillar jag :)

**Mvh//Andrea **

Jamie+Engla
0

Har inte läst kommentarerna men Kardinaltetra? Våra stimmar HELA tiden..

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Sleggyman
0

De fiskar som varit bäst att hålla sig i stim för mig har varit pansarmalar,även om de ochså kan gör avstickare då och då, så har ändå de flesta hållit sig ihop. Även olika sorters pansarmalar håller ihop tex Julii & dvärgpansarmal som jag hade. Men jag gissar på att du är intresserad på mid eller yt fiskarter.

Kiyona
1

Älskar corrys och har en del. samlade på olika sorters corrysar tidigare en av varje sort ^^ Dem stimma så fint så. Men dem håller sig på botten och jag behöver något som rör sig i centrum bland alla växter och öppna ytor som är fina att följa. Kan man fastna i blicken i alla lägen och alla ställen i akvariet :)

Har redan gjort en beställning på 15 kolglödstetror nu som kommer nästa vecka :D Samt lite deko stenar att rama in ett specifikt växt parti med cryptocoryne wenditii. Så underbart roligt att inreda akvarium med ny inredning, växter och lite nya fiskar :D

**Mvh//Andrea **