Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1365 ggr
[_annaH]
0

Dåliga blad

Hur gör ni med växterna som fått dåliga blad? Te.x halv uppätet på ena bladet.

oh-la
0

jag låter det vara. alltid glädjer det någon. blad som lossnat plockar jag upp, eller uppenbart döda blad, men andra får vara kvar.

[_annaH]
0

Okej!

Men dör stjälken om man klipper bort bladet eller växer det nytt blad så småningom?

oh-la
0

man ska vara lite försiktig med att pocka bort blad. många akvarieväxter tar upp den mesta näringen genom just bladen (inte genom rötterna som landväxter) och beskär man för mycket kan växten dö. är det enstaka blad, så visst, men det brukar u vara ganska många blad som får små skavanker, och då ska man vara mer försiktig.

blåsippa
0

alltså något man ska tänka på är att en planta utvecklas, detsamma gäller allt växtligt i naturen. för att kunna sätta nya blad måste en planta även tappa blad, oftast dom lägst ut, dem nya kommer i mitten.

det hade ju varit lustigt om en planta behöll alla sina blad den haft sen den var ett litet skott.

så lugn, plocka bort dina blad om inte det finns någon invånare i akvariet som kanske äter dem, såsom vissa räkor etc.

Luddeg
0

Är det många så tar jag upp dessa och slänger. Är det ofta så flyttar jag växten i akvariet eller till ett annat akvarium med bättre ljus eller näring.

www.shrimpshop.se/forum

[_annaH]
0

Har tagit bort de gamla ruttna bladen, men verkar som att stjälken ruttnar? Hur ska jag göra? 
Vet inte vad växten heter, men den har en lång stjälk och ett stort blad, säger nog inte mycket men aja xD