Tålamod och väntan!
Att gå och vänta på sitt nya akvarium, som dessutom är större än man någonsin haft, det är allt annat än lätt. 260 liters ska det bli, det är många liter större.. 170 stycken närmare bestämt. Någon kanske rynkar på näsan och tycker att det var ju inget märkvärdigt, men likt ett förväntansfullt barn är jag dock ändå.
Planerna och ambitionsnivån är stora och höga. Jämför fisk efter fisk, olika världsdelar med varandra, växter anpassas efter fiskar och vattentemperaturer och pH-värden ska fungera med alla invånare i akvariet.
Att vi dessutom håller på att renovera om rummet som ska husera djuren ger nästan tryck över bröstet på grund av otålighet. I helgen blev golvet klart, nu är det innertaket kvar innan man vågar ställa upp ett glaskar. Väggarna kan få vänta, för i nuläget gäller det att prioritera.
Det ska bli ett sydamerikanskt och ett asiatisk akvarium. Det mindre akvariet blir asiatisk, och av någon anledning brinner jag mer för det. Kanske kan det vara för att storleken på karet begränsat en del, utmaningen har blivit större. Också kan det vara för att man som människa inte alltid anpassar sig till det praktiska i omständigheterna, det asiatiska karet är på grund av pengar och nödvändiga prioriteringar nummer två i ordningen att bli klart!
Så nu sitter jag här och försöker tala om för mig själv att än är det för tidigt att börja koka rötterna och lägga de i blöt. Det dröjer ju minst en och en halv vecka innan karet står på rätt plats med vatten i.
Nejdå. Du skulle kunna förkoka och blötlägga rötterna 6 månader innan :) kör på!
Det är bara en fördel om du skaffar rötter nu och lägger dem i blöt. Då kanske de har färgat klart samt blivit så pass vattenmättade att de sjunker.
Ja men då så :D Blir kokta rötter i soppgrytan till lunch! Så får de ligga i akvariehinken de närmaste veckorna. Så visar det sig om min dröm om ett akvarium på plats tar en och en halv vecka eller en månad.
Äntligen har jag haft kontakt med återförsäljaren till nya akvariet, och konstaterat att det kommer dröja ytterligare någon vecka innan leverans sker. Hade hoppats på att kunna delat med mig att lite bilder på uppstart vid det här laget, men den som väntar på något gott.. Dessutom har kontakten röjt en del tvivel och återställt hoppet :)
Men har lärt mig att väntetid i akvariesammanhang sällan är något dåligt. Rötterna har inte slutat gula av sig än och jag har hunnit läsa på mycket om allt och inget. Har till och med kommit på att växten jag redan har hemma är en Javaormbunke och passar perfekt i en Asiatisk biotop!