Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 9878 ggr
misslilly
0

akut hjälp döende fisk?

jag har en Guppy hane på ca 7månader som inte kan simma rakt!

den har varit hur pigg som helst fram tills nu.Den simmar på sidan och uppochner!

vad ska jag göra!

Jag har inga medel mot sjukdommar hemma just nu finns det nåt hemma recept?vad är det som händer med fisken!?

Snälla hjälp!

det är ju min favorit guppy…

[ErikP]1
2

Jag skulle rekommendera dig att avliva den. Det är inte bra tecken på att den simmar upp och ner.

misslilly
0

men hur ska jag avliva den? spola ner i toaletten? :( finns det verkligen inget annat jag kan göra?

MagArne
1

Låter som om det är något galet med simblåsan

MagArne
3

#2 Fisken dör ju tyvärr inte direkt om den spolas ner i toaletten

Jag hade nog lagt den i en hundbajspåse och bankat ihop den i den största bok jag har hemma.

misslilly
1

#4 usch det låter såå hemsk!😕

MagArne
1

#5 ja det är aldrig kul att avliva djur 😢
Om du googlar på avliva fisk så kanske du hittar andra sätt som du hellre föredrar.

[Jens]
0

Tyvärr är det nog det effektivaste sättet som MagArne säger när det gäller mindra storlekar av fisk och han har nog rätt i att guppys har problem med simblåsan. =(

m4rkus93
0

tror oxå på simblåsan och ja på avlivning…

Denna kommentar har tagits bort.
[dynamitella]
1

Den enda riktigt lagliga metoden är att med ett slag "mot huvudet" slå fisken medvetslös och sen avliva den, då genom halshuggning eller "fem slag till mot diskbänken".

Vad du än väljer så slå gärna fisken hårt mot något i en påse först, så att den tappar medvetandet. Sen kan du slå igen, hårt, så att den dör säkert, eller använda resterande metoder.

Att spola ner den är båda olagligt, plågsamt och direkt avskyvärt :( Vi har nog alla lärt oss av våra föräldrar att det är så man ska göra, men det är det tyvärr inte :)

Lycka till!

misslilly
0

jag klarade inte av att ha ihjäl den..så jag lät den vara kvar i akvariet och nu simmar den normalt och är helt normal igen!? tur att jag inte hade ihjäl han :)

katrin.halvarsson
0

Hej. Tyvärr tvingas man göra obehagliga saker. Men i det här fallet är du en sann djurvänlig om du snabbt avslutar lidandet. Att inte göra det och tycka synd om sig själv betyder att man absolut inte är en djurvän. Dessutom är det olagligt. När man skaffar husdjur måste man vara väl medveten om detta. Du måste slå ihjäl fisken. Jag använde en sten. Ta upp fisken i en håv eller behållare. Inom 10 sekunder bör du lagt fisken på tex en skärbräda och med kraft riktat ett slag mot huvudet. När den är död så kan du ha en begravningsceremoni. Jag o min 5 åriga son har begravt några tillsammans. Det är viktigt att lära ut respekt för allt liv i unga år. Lycka till! Kramar

-Cissi-
1

#12 ursäkta men det är inte direkt snällt att påstå att ts inte är en djurvän bara för att hon inte klarar av att avliva ett djur!

Jag har oxå svårt för det men det betyder inte att jag inte är en djurvän!

TS är "bara" 13 och tycker att i framtiden kan hon be om hjälp av sina föräldrar om hon inte klarar av att avliva nån fisk, och fisken mår bra igen som hon skrev i #11

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

misslilly
0

precis! nu har fisken blivit helt bra och är hur pigg som helst! jag hade tur att jag inte hade ihjäl den,men jag vet ju att nästa gång måste jag ha ihjäl den.tycker att det är onödigt att kommentera att jag inte är djurvän för att jag inte klarade att slå en av mina favoritfiskar i huvudet med en sten.. #12

tack #13 för att du håller med mig!

m4rkus93
0

samtidigt får man ställa sig frågan va det värt det för fisken??? svar ja han överlevde men va det värt smärtan djuret fick genom lida?? säger inte att det finns nått rätt och fel…

-Cissi-
0

#14 Inga problem 👍

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

KerstinL
0

Låser tråden då fisken mår bra igen 🙂

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Inlägget är låst för nya kommentarer