Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 7327 ggr
[rolnor]
1

Bästa algmedlet?!

Det bästa är kanske om man kan ha Ancistrus som käkar upp alla alger, men om det inte räcker, vad ska man då välja? Jag har provat nåt som heter Algenmaster, lite osäker på utfallet där, sen har jag testat Algkill, en sak som varierar är väl om dom innehåller koppar eler inte? Koppar ska ju vara giftigt för snäckor, men jag antar att även fiskar kan bli förgiftade om det blir för mycket? Överlag tycker jag inte att nåt är speciellt bra egentligen, får ta fram algmagnet och skrapa en gång i veckan typ…

[Bert10]1
0

Det är ju bättre att få fart på växterna så slipper du så mycket alger.

Att man får skrapa rutorna då och då är normalt.

Vad har du för växter och vad göder du med ?:)

Gurky
2

Bättre att behandla orsaken än symptomen. Tex om man har dåligt ljus/ljustimmar, matar för mycket etc. Man kan jämföra det med att man lagar punka på ett däck, inte blir det lagat bara för att man fyller på med luft.

Sleggyman
1

Eller tillsätta snäckor som extra boost. Ifall du kan tänka dig ha sånna. Algmedel brukar ligga som sista utväg. För mig har det bara varit en temporär hjälp med liten eller noll effekt.

godisgrisen
1

Skulle aldrig stoppa i någon kemikalie i mina akvarier. Rysa 😮. Nej lite alger är normalt och ser kanske inte vackert ut men så ser det ut i undervattenlandskap. Blir det hysteriskt mycket beror det förmodligen på något som fel på ljuset för svagt eller för starkt mm, eller så har du fel på vattenvärdena eller för lite och/eller för dåligt växandee växter. Försök ta reda på orsaken och fixa det inte hälla i en massa obehagligt gift det vinner du inte på i längden.

MagArne
0

#rolnor
Har du möjlighet att identifiera vilka alger du har i ditt akvarium.
De kan eventuellt minskas med att höja olika gödningsämnen.
Jag misstänker att du kör slut på något näringsämne vilket får växterna att stanna upp i tillväxt och algerna lever på de övriga näringsämnena.

Jag har själv åkt på en massa prickalger i mitt akvarium och det kan bero på fosfatbrist. Detta ska jag se om det kan lösas med mer KH2PO4 (kalimdivätesfosfat) i PMDD-gödningen

Kemikalier är bra grejer så länge man har koll på vilka samt vad de har för effekt. Gäller att läsa ingredienserna noga.
Många Algmedel innehåller som sagt koppar vilket kan vara skadligt för snäckor då doserna blir ganska höga. Även viss växtgödning innehåller koppar men antagligen i så små mängder att de är helt ofarliga.

Skulle vara kul att se en ordentlig innehållsförteckning på algmedel.
Någon som har en?

[rolnor]
0

Tack för input!

Jag har ganska rejält med växter, men jag har inte lärt mej namnen. Ärligt talat så är det inga jätteproblem nu i mitt nya kar, hade tidigare ett 450l kar som jag fick tofsalger i, bedröööööövligt jobbigt, har hört att det bara är Siamesiska Algätare som rår på sånt, fick skrapa rutorna, magneten bet inte…

Jag hade först kiselalger när karet var nytt men dom försvann ganska fort, nu har jag gröna alger, men skrapar jag rutorna så är det inga större fara. Jag får väl acceptera detta helt enkelt? Använder gödning till mina växter och dom trivs bra, växer så det knakar!

MrJLundin
0

#6 Hur många belysningstimmar har du?

Sen kan jag rekomendera denna: http://www.drakfisken.se/algskrapor/1358-easyblade.html

Underlättade mitt liv avsevärt :P

[rolnor]
0

#7 Ha, ha vad festligt, jag har funderat en längre tid på att det borde finnas algmagneter med rakblad på! MEN, man får väl akta fingrarna antar jag??! Tack för tipset.

Jag har ljust från nio på morgonen till tio på kvällen, styrs av en timer.

MagArne
0

En bakskrapa i stål brukar vara ett bra verktyg att skrapa rutor på stora akvarium.

Gurky
0

Jag brukar alltid skaffa en skrapor som har svamp och rakblad. Gillar inte magneter.

MrJLundin
0

#8 Ja, men så länge man har händerna på utsidan av karet när man skrapar så ska det nog inte vara någon större fara ;)

Jag skulle testa att gå ner till runt 10h belysning, och se om det gav något resultat.  Hörde någon gång att efter 10h belysning så tar inte växterna åt sig någon näring längre, och då matar man bara alger. Har dock ingen förankring i det, men det har funkat bra för mig :)

[rolnor]
0

Intressant, värt att prova.