Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 8994 ggr
oh-la
0

Hongi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste bara få via upp mitt senaste tillskott, 10 stycken av dessa skönheter! :) än så länge ganska små, så vi får se när han färgat ut helt, men jag är redan kär :)

oh-la
0

en till med hona i bakgrunden.

oh-la
0

och sista.

klon
0

Supersnygga  Glad. Lycka till med dem.

Han
0

ooh vilken fin hane, grattis till nyinköpet (eller vad man säger Flört). Hongi är så vackra, funderar på att skaffa ett gäng också, har dock hört att de kan vara lite bråkiga, hur tycker du dina är en så länge? Glad

Alex05
0

Jättefina hongis!!

oh-la
0

#4, jag kommer skaffa ungefär 10 till för att undvika bråk, men det blir först om ett par veckor. problemet är väl att man hör så jäkla olika överallt. jag tog tag i mig själv och åkte till akvarieleasings butik i sundbyberg och snackande med en av herrarna där som ska vara lite av en malawi-expert. han sa det att visst, hongi är revirhävdande, men felet som folk gör är ofta att ha för små grupper. ju fler fiskar som konkurrerar desto mindre blir terrorn.

min burk kommer i princip bara innehålla hongi, eventuellt någon enstaka hane av en annan art, men inte mer än så. vi får se hur han blir när han färgar ut helt också. kan bli mycket spännande det här :)

Han
0

#6 ja man gör ju det, alla säger olika, men det låter ju vettigt att ha fler och "sprida ut" humöret på.

Ja, mer bilder när han färgat ut ordentligt önskas ;)

oh-la
0

#7, det kan jag lova :) färgmatar dem för tillfället för att verkligen få fram färgen. vi får se om det ger utdelning.

Ratata
0

Åh, hongi.. Riktigt fina är de! Verkar som att dina honor har en del färg också, vad roligt! Jag har inte haft hongi på flera år då de varje gång jag hade sådanna grävde upp akvariet totalt. blev så trött på det till slut så jag får hålla mig borta från dessa skönheter, men nog blir man frestad allt varje gång man ser riktigt fina exemplar.

Angående bråkigheten så kan vilken malawi som helst få storhetsvansinne om de hålls för glest, så du gör rätt i att skaffa fler. Jag skulle däremot vara försiktig med att skaffa enstaka hannar av andra arter då korsningsrisken mellan alla malawi finns, men du har kanske inget emot att få hybrider. Själv hade jag en hongighanne som förförde en saulosihona och det blev en jättevacker individ som överlevde ur kullen (brydde mig inte om att flytta över honan till yngelakvarium) men han tycktes lida av en identitetskris hela livet då han "raggade" på i stort sett allt jag hade i akvariet ;)

oh-la
0

#9, jag jag har nog tur med mina honor också. satt och läste runt lite på forum och där klagades det över att honorna var så tråkiga och färglösa, men alla mina honor är djupt lilabruna över kroppen med orange fenor. men jag vet å andra sidan inte hur ambitiöst de färgmatats innan. jag kommer ju iofs också färgmata vidare för att hålla dom så snygga som möjligt.

om det blir en enstaka hane av annan art kommer det vara under hård bevakning och med mycket råd från folk med erfarenhet av malawi. snackade som sagt med en av killarna på akvarieleasing, som är mycket aktiv på både Ciklider.se och nordiska ciklidsällskapet, har odlat ciklider sedan 80:talet och direktimporterar en hel del från Malawisjön och tangayika. fick en rudvandring bland några av de specialimporterade cikliderna direkt från viltfångstcentret i tanganyika för flera tusen styck. verkligen en upplevelse jag rekommenderar om man är intresserad av ciklider.

min burk är lappad på botten åt alla håll med skumunderlägg just för grävrisken :P ska bli hemskt spännande att se… än så länge är det ganska lite groll i burken. två av hanarna som håller på och färgar ut har tagit var sin grotta i beslag, men det vaktas inte värre än att man då och då kan dela den med andra under korta stunder, och man kan gott simma ut och simma i grupp. förhoppningsvis färgar denna hanen och en hane till ut riktigt ordentligt när man matat upp lite och de fått aklimatisera sig lite mer.

annars har jag drömt om hong i flera år, så jag är mest inne på en ren honi-burk. jag har aldrig, inte ens i den galna början av mitt akvarieintresse för sisådär 10 år sedan (shit vad tiden går) varit intresserad av att blanda arter och färger åt alla håll. 20-25 Hongi (eller golden, eller zebra eller vad man nu fastnar för) är det snyggaste enligt mig personligen.

oh-la
0

jag funderar lite på marknaden för akvarier där ute… skulle egentligen ha sålt akvariet som fiskarna går i eftersom min sambo (som inte är akvarieintresserad för 5 öre) ville ha bort det. det är ett ganska nytt Juwel möbelakvarium. vill ha 3000 för det, dock utan lysrör eftersom jag råkade ha sönder dem i flytten, men med btn-bakgrund, inedning, reflektorer, mycket starkare och helt ny pump än originalutförande, mycke bättre anpassan och framför allt dyrare doppvärmare… har fått hur många svar som helst och alla har lytt "jag tar det för 500, hämtar det nu direkt"… seriöst? är jag så jäkla dålig på att bedömma pris? kunde tänka mig att gå ner till 2000, men jag tror min sambo blev lite förbannad och gick med på att behålla det (vilket ju var vad jag ville :P)

helt ärligt blir jag nästan lite förbannad själv… ser folk som köper små 30l för en 500 spänn…

oh-la
0

plockade upp mina första yngel ur det stora akvariet och flyttade över dem till lilla 30l som stått förberett. 5 stycken lockade jag upp :) det största var runt 1 cm och man började ana lite färger, så dom måste ha gått i stora burken ett tag. sjukt kul hur som helst! knappt en månad, och redan yngel!

nu är väl malawi inte den svåraste firren att odla, men ändå kul!

Ratata
0

Grattis till de små! Kul att de leker :)

oh-la
0

ja, verkligen kul :) även om det som sagt inte är speciellt svårt att få Malawi att leka så är de ändå roligt.

Ratata
0

#14 Nej, det är inte svårt att få dem att leka de sköter det så bra själva, men det är ändå kul med bebisar! :)

Blev riktigt förvånad när jag såg att maingano har silver som odlingsvalör på zoopet, mina leker som kaniner känns det som!

oh-la
0

måste bara få visa två nytagna bilder på mina snyggingar. den här hanen är nästan himmlesblå. inte så djupt blå som mina andra hanar, men jag tycker ändå han är sjukt vacker.

oh-la
0

jag måste säga att jag fullkomigen älskar Hongi! en annan hane med lite mer kontraster mellan partier som är orange och blå.

Ratata
0

#17 Exakt så såg min hanne ut! Han var som en grävskopa och när jag inte hade några andra hongies kvar (skulle skaffa en annan art i stället) så passade han på att ragga upp en saulosihona vilket resulterade i en fruktansvärt vacker hybrid. Jag hade inte hjärta att ta bort den lilla bastarden (försöker undvika hybrider annars) utan han fick vara kvar, dock tycktes han lida av en identitetskris livet ut och dansade lite framför allt som simmade i närheten av honom.
Man blir lite sugen på att skaffa hongies igen när man ser dina fina bilder måste jag säga. Men så är det så mycket annat som man OCKSÅ skulle vilja ha! Skrattande

oh-la
0

#18, jag har faktiskt inrett alla sandpartier runt stenarna med skifferkross. då kommer dom inte åt att gräva i min burk :P kanske fult av mig, men innan möblerade dom om hela akvariet så fort jag inte tittade :P

jag känner igen ditt dilemma… tänk om man hade kunnat ha en liten lokal nånstans där man kunde ha allt man önskar att man hade tid och plats för…

det enda jag funderar på är att mina är så jäääääkla fega. har ändå 20 stycken och så fort man rör sig i lägenheten gömmer sig hela gänget. mig tigger dom mat ifrån, men min sambo är dom livrädda för :P sjukt skumt om det faktiskt är så att dom redan börjat koppla mig med mat. tycker alla andra med malawi alltid verkar ha sina fiskar framme och simmar vid rutan utan att få panik så fort nån rör sig…

Ratata
0

#19 Hemma är det min far som matar och jag som städar och gör allt annat "elakt" så man ser direkt vem fiskarna favoriserar!

Angående fegeheten så tycker jag att mina fiskar blir mycket skyggare om ljuset från fönstret faller på akvariet. Är det mörkt i rummet/ingen direkt sol så uppför de sig som de ska. De är framme mest på kvällarna då det blir mörkare ute och det är även då som de matas, så där har vi väl två anledningar till att de visar sig mer antar jag.

idaaforsling
0

oh-la: Vilket färgfoder matar du dina hongi med? Jag och sambon fick hem några i förrgår men just nu får de bara räkmix då jag inte vet riktigt vilket färgfoder jag ska köpa :p

oh-la
1

#21, jag gör själv hemma med astaxanthin i. det är svårt att få tag på i pulverform ska tilläggas, så jag har kört med astaxanthin från hälsokost. astaxanthin förstärker det röda i fiskarna. har även i spirulina som ska förstärka det blåa. astaxanthin är en alg, så den går inte att överdosera, och innehålle massa nyttiga antioxidanter också.

idaaforsling
0

Kan man då t.ex göra räkmix där man tillsätter astaxanthin och spirulina? :) Hur mycket av varje bör jag då tillsätta ungefär?

Eliinn
0

#6 Jag ändrade faktiskt min syn lite av hållandet av malawiciklider efter att ha vart på Akvarieleasing i Sundbyberg där jag förmodligen pratade med samma kille som du. Han menade också på att folk var för rädda för att det skulle ha för mycket fisk i sina akvarium men han menade på att malawiciklider lever väldigt tätt i malawisjön  och att det blir bättre balanserat om det är fler.

Något som förvånade mig var också när han visade oss sin odling och han hade kanske 15-20 hanar i samma akvarium (inget jätteakvarium) och varenda hane var utfärgad och det verkade inte förekomma nå slagsmål därinne.

Jag som vart så noga med att hålla en hane med flera honor och vart rädd att jag stoppar i för mycket fisk i akvariet
Vi har nu mer fisk i vårt 500 liters och det är en mycket bättre balans i akvariet. Vi skulle säkert kunna ha mer fisk i hans tycke men det får va bra såhär :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

oh-la
1

jag gör så och använder mig av nedan recept

1 kg hela räkor med skal
1 kg gröna ärtor
0,4 kg förvälld spenat
15 musslor
25 ml askorbinsyra
30 ml NatuRose astaxanthin
7 ml spirulinapulver
75-100 ml agar-agar

gör dock inte så här mycket :P tror bara jag gjorde en fjärdedel första satsen, och det har hållit länge :)

idaaforsling
0

Tack för receptet! :)