Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1459 ggr
Disque
0

Fjärlisciklid, honan jagar hanen?

Hej! Efter mitt akvarie hade råkat ut för vita prick så strök min ena fjärilsciklidhane med. Han och hans hona va ett par och efter hans bortgång verkade hon nere så vi köpte oss en ny hane till henne.

Det verkade börja bra då hon hälsade på honom när han låg i påsen, men sen efter vi hade släppt i honom så har hon jagat honom hela tiden och han har gömt sig bakom pumpen.

Jag vet inte vad jag ska göra och vill inte tvinga fram honom, jag lyckade med att ge han lite mat bakom pumpen iaf så han har ätit men är välldigt skygg.

Kommer detta släppa eller har hon tagit över akvariet helt från honom?

farido13
0

jag vet inte så mycket men jag tror bara men skyll inte på mig om det är fel men det är kanske att hon inte vill ha en ny hane än. men skyll inte på mig om det är fel.

[Jens]
0

Jag tror att hannen gömmer sig för att det finns för få gömställen och bakom pumpen är ett gömställe. Ge dem lite tid att lära känna varandra så kommer det nog gå bra. Att ha flera gömställen är bra för ciklider.

En annan orsak kan vara att honan gick bort ( jag vet att du skrev att hannen gick bort) och det är två hanar i akvariet. Jag vet ju inte vad du kan =)

farido13
0

ta en bild på dom så kan vi se om dom är två hanar eller honor eller nån fast ta kort på båda två så kan vi se vilken kön dom har så ditt problem är löst.

[SonjaG]
0

Jag hade samma situation här för en vecka sen. Dock ej pga vita prick. Men hanen dog och jag köpte en ny. Honan var helt galen på honom, men jag lät det ta sin tid. Han kunde gömma sej bra.

Nu är det helt normalt igen, ingen jagar någon.

Så det är ett bra råd, ge dem lite tid.

Lycka till.

Disque
0

Okej! Vill inte fram med kamera och ta massa kort än, helt hundra på att det är en hona och hane och har en massa gömställen men pumpen är den enda som ligger "intill" en hörna kan man säga.

Honan är rosa/lila om buken och lite mera kompakt kan man la säga medans hanen har längre "tuppkam" ( tänker på de tre första svarta fenstråna man ser ) och han är inte lika blå i fjällen på samma områden

som honan som är det även vid sina svarta fläckar.

Jag har inte tänt upp akvariet än men skriver så fort jag kan se senare!

Jag ska ge dem tid men är bara rädd att hanen blir så stressad att han får vita prick och allt börjar om från noll igen. Läste att vita prick ofta dyker upp då det ligger latent i fisken och under stress så vaknar parasiten? Orkar inte gå igenom samma skit igen då jag stort sett följde min förra hane till döden, va sjukt tråkigt att se hur han kämpade in i det sista 😐

[Jens]
1

Vita prick är vanligast att det uppkommer vid kyla. Det är lätt hänt vid hämtning av ny fisk från butik och att vatnnet kyls ner innan man är hemma så ställ krav att ha papper runt påsen för att minimera risken att det blir för kallt i påsen. Speciellt i dessa tider.

Man kan även tänka på det vid extremt stora vattenbyten där graderna sjunker radikalt. Ha inte för kallt vatten vid vattenbyte men då pratar jag om t ex 50% eller mer. Då menar jag inte att man ska hälla i varmvatten i hinkarna utan kallt vatten men vänta tills graderna i vattnet har stigit. Har man en extra doppvärmare så kan man lägga i det i hinken och låta temperaturen stiga innan man häller i det.

Det var ett tips!

ps. det låter som det är en hane och en hona som du har och som sagt, ge dem mera tid att lära känna varandra. ds.

Disque
0

Så! Tog en titt nu igen, hanen är framme nu iaf och han äter, men så fort honan råkar få syn på honom så är hon efter. När vår förra hane hade dött började hon tappa en massa färg, antagligen för hon kände sig underlägsen med alla andra fiskar, men nu när den nya hanen så har hon fått tillbaka en jättefin färg men han har börjat tappa den. Struligt.

Disque
0

Okej! Ska tänka på att använda doppvärmaren vid vattenbyten! Riktigt bra tips, tackar så mycket! 🙂

[Jens]
0

Hehe, jag tror nog att de kommer snart överens. 🤪

Disque
1

Kärlek börjar alltid med bråk! :D

[Evisen]
1

Kan vara så att honan ser karet som sitt och ingen annans.

Testa med att möblera om lite med rötter stenar osv, så kanske det löser sig.

Disque
0

Okej! Är det för att ge henne en helt ny miljö som hon inte känner igen då? Tänkte ge det någon dag till, hanen har vågat sig fram mer nu och äter men hon fortsätter med att jaga han.

Disque
0

Såg nu att hon noppat hans ena sidofena, han simmar "snett" eller lite mer lutat nu, tråkigt. Vad kan hända om jag släpper i en till hona? Kanske hon ställer den ena mot väggen så det lugnar ner sig?