Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1943 ggr
Susanna_w
0

Lysrör.

Tänkte köpa lysrör till mitt ena akvarium och lat som jag är tänkte jag beställa från internet, men som allt annat är det ju som en jäkla djungel. Det står inget på dessa lysrör (Inte jag som köpt dom heller) och klistermärket inne i rampen är bortnött. Hur fasiken ska jag veta vad jag ska ha?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Jens]
1

Normalt värde ska vara ca 0,3 - 0,5W/liter.

Har du t ex 2 st lysrör á 36W och ett akvarium på 300 liter så ska du räkna:

2x36W = 72 watt

72 watt / 300 liter = 0,24 watt per liter och det är på gränsen till svagt ljus.

De flesta växterna trivs vid 0,4-0,5W och ju lägre watt-tal du har desto sämre mår växterna. Har du vallesneria, ytväxter och sånt så ska du ha lite lägre watt-tal. Längden på ditt lysrör kan du mäta med en tumstock. 

Sedan är det ju vad för slags lysrör du ska ha. Det är ju efter tycke och smak men jag har t ex 2 lysrör och gillar få fram färgerna på fiskarna och då använder jag HAGEN Power-Glo (ljus för fiskar och miljö) samt HAGEN Flora-Glo (ljus för växter). Flora-Glo har jag endast tänt från 10:00 - 18:00 medan Power-Glo är tänt från 7:30 - 21:30 med avbrott mellan 12:30 - 14:30 för båda lysrören.

Hoppas det ger dig lite hum om valet av lysrör.

Susanna_w
0

Hmm okej Tack så mycket men vad menas med T8 och T5 okunnig som jag är fattar jag inget utav det.

_

[Jens]
0

T8 är det vanligaste lysröret till ett akvarium medan T5 är en ny variant. Du ser skillnaden på bilden som finns via länken: http://rexel.rootmadison.com/images/blogs/Sept2012/t5-t8.jpg

Susanna_w
1

Jahaa som jag tänkte! Tack så jätte mycket för att du hjälpte mig, uppskattas enormt!

_

[Jens]
0

Varsego! :)