Golfboll
Jag är lite nyfiken på slöjstjärt golfboll. Finns inte så mycket info. Men slöjstjärtar är ju glupska typer där neontetror kan råka illa ut. Tror ni golfbollar kan gå med neontetror? Golfarna är ju långsammare. Äter golfbollar växter lika flitigt som slöjstjärtar? Något annat som är särskilt bra att ta hänsyn till i valet av fisk?
Mvh Ellenfyrkant
Det är ingen särskilt sund sorts fisk? Jag har haft två och båda har fått problem att simma och jag kommer aldrig mer köpa en.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Hur är det med reglerna? Är såna guldfiskar tillåtna i Sverige? Har för mig ranchu och liknande är förbjudna, men jag är inte säker för ett öre:) Men till din fråga, neontetrorna är säkert för snabba för att guldfisken skulle få en chans, så det är nog ingen stor risk. Resten kan jag inte svara på.
Jag kollade lite på google då jag aldrig hört talas om dessa fiskar, och jag säger bara: Fy f*n, stackars fiskar! Ingen bör köpa dessa och bidra till att fler avlas på detta vis. Det kan inte vara ett bra liv.
De är tyvärr inte förbjudna och det är verkligen förvånansvärt.
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua

#3 google visar dock inga bra exempel på hur de ser ut i Sverige. Har själv googlat. Så vad är de största hälsoriskerna hos individer som ser friska ut? Klart det är trevligt med frisk fisk.
Mvh Ellenfyrkant
Här har vi en vanlig golfboll. Per definition.
http://www.fancygoldfish.org/images/fish/pearlscale/pearlscale%20red.jpg
Jag ser ingen större skillnad mellan dessa och teleskop-öga eller riktigt tjocka slöjstjärtar. Med det sagt kanske man inte ska sträva efter en ohälsosam art. Likväl ska man inte sträva efter mopsar och perserkatter med väldigt intryckta nosar.
Känner att det är lite folkvett, eller vad man ska säga :)
Jag har en och han/hon mår bra. Äter och simmar som dom andra guldisarna