Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 2558 ggr
Dustmonkey
0

Posthornssnäckor ägg?

Hej. Jag städade en av mina akvarium igår och såg en massa brun småfläckar på en av mina växter. Jag antar dom ägg eftersom dom sitter fast riktigt hårt. Min temp som annars Sitter fast där i vägg och när jag skulle klistra fast den igen så fanns det en massa små bruna fläckar på den. Alltså jag fattar inte hur dom kan ha förökat sig så fort!! För ca 2 månader sen hade jag 1 snäcka. Nu har jag 6-7 vuxna snäckor med en massa ägg över 1 viss växt! Trivs dom att dom har bombarderat akvarium med ägg? När man kan börja ge bort eller sälja dom? Jag matar lite mer då d finns ynglar men väldig finsmulat. Posthornssnäckor, sådär med leopard tecken som är bruna.

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

[Jens]
0

Var det inte Physa du hade? Själv tycker jag de förstör mer än att de gör nytta.

Dustmonkey
0

Jag hade!! Men jag tog bort dom :) sedan jag la den inläggen om physasnäckorna så tog jag ut dom som jag hittade :)! Sen dess har jag inte sett några i akvariet :) jag skulle ta och döda dom men dom lyckades fly, hade dom i ett glas, sen dagen därpå hittAde jag dom nere på golvet. Alla samtliga som jag hade hittat… Döda ! Men svar på min fråga? Matar jag för mycket? Jag vet att det är posthornssnäckorna då dom sitter alltid på denna växt där jag har hittat dessa ägg :)

[Jens]
0

Ahh, någon får rätta mig om jag har fel men övermatning gör inte att det blir en massa ägg av posthorn eller äppelsnäckor. De enda jag har hört är att malaysiska sandsnäckor reagerar av det.

Dustmonkey
0

Ok… Men är det ett bra tecken om dom lägger ägg så fort eller är det vanligt :)?

[Jens]
0

Jag tror att de trivs väldigt bra. Vill du inte ha dem så ta bort dem för de kommer lägga fler ggr. Det jag vet är att livslängden är ca 1-2 år så spara gärna några så du inte blir utan helt. :)