Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1876 ggr
Susanna_w
0

Kalk och hårt vatten.

Hej jag skriver åt min väns vägnar. Dom har egen brunn och enligt dom är det för hårt vatten och för mycket kalk, finns det något att göra för att dom ska slippa åka till stan och hämta vatten?

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Taggeman
0

Jag skulle köra vatten igenom ett rör fyllt med ren torvmull (ingen näringsberikad), det tar bort det mesta av hårdheten.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

MagArne
1

Vad har de för pH på sitt vatten? Vilka fiskar har de tänkt sig? De kanske skulle köra Malawi eller Tanganyikaciklider? Möjligt att de inte behöver ändra något på vattnet då.

[ErikP]1
1

Här är ett förslag från Zoopet: Det går att koka bort hårdheten, men se upp- kalken lägger sig som stenhårda beläggningar på insidan av kastrullen! Det går att ta bort det också, med Kalkbort och och många fula ord. Du kan också försöka sänka med hjälp av syror eller medel från butiken.

Susanna_w
0

Dom har redan fiskar där i, Guppy, molly, pansar malar, Ancistrus, kardinaler, någon ål och något dom inte vet var det är för något.

_

[tlundegard]
0

Här i Trosa så har vi också väldigt mycket kalk i vattnet. Jag ville egentligen ha apistogramma i mitt kar, men fick välja bort det. Har nu valt att ha Tanganyikaciklider istället för att krångla varje gång jag ska göra vattenbyte. Annars finns det preparat att köpa i affären som man kan tillsätta varje gång man byter vatten.. Alla fiskarna utom tetrorna (om det inte är kardinalfisk), pansarmalarna och ålen funkar ju i ph upp till 8

MagArne
0

Kan de inte göra det lätt för sig och ge bort/sälja befintlig fisk och börja om på en ny biotop?

Sänka pH och få det stabilt är inte helt lätt. Ett sätt kan vara att köra med koldioxid från en kolsyretub. Doseringen kan man styra automatiskt med en elektronsik pH mätare och magnetventil. Växterna älskar det men prylarna kostar drygt 3000kr.

Taggeman
0

Hur många liter rördet sig om? Hur stort är akvariet? Var bor dom i Sverige? Nära till en sjö?

Susanna_w
0

100L. Dom bor i Riala utanför Nörrtälje. Japp dom bor nära en sjö.

_

Taggeman
0

Jag har PH 8,5 från vårat vattenverk (Norsborg Stockholm) jag prova att sänka ph halten i dag. Om man gillar att plaska med vatten så. Hällde upp 3L ren ogödslad ljus torvmull ph 4,5 (köpte 50l i en påse för 40kr) i en nylonsstrumpa, la den i en 10L hink ducha kranvattnet över lite sakta, tog bort strumpan mätte ph o den va 6,5 efter det. Dom andra vattenvärderna vet jag inget om. Så skaffar man en regntunna o doppar ner torvsstrumpan där så kan man nog få ett hyfsat bra vatten att låta det mogna där o använda det sen.

Insjövatten vatten kan va ett allternativ att använda. Det har nog ett ph på ca 7,5 gissar jag. Reningsverken buffrar upp ph värdena för att det inte ska fräta på rören. Vårat Mälarvatten har 7,5 i ph som Norsborg tar sitt vatten från.