Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 632 ggr
Disque
0

Honan har lagt ägg, hanen välldigt passiv?

Hej! Det är såhär att innan idag så märkte jag att min ena EB Fjärilsciklid(hanen) va välldigt passiv av sig. Han håller sig i grottan och vill inte vara framme allt för mycket vilket är motsatsen mot innan då han gärna hälsade och stojja runt med sin partner.

Hittade nyligen honan bland stenarna i vänstra hörnan och såg att hon har lagt rom där, kan det ha något med hanens plötsliga skygghet?

Hon vaktar romen medans hanen bara är i grottan, han kommer fram nån gång då och då men inte lika aktiv som innan.

Vad tror ni kan vara problemet eller är detta normalt?

Disque
0

Kan även tillägga att det ser ut som hon käkar dom nu, vad händer egentligen? 🤔

[Jens]
1

När du fått ägg i akvariet måste du bestämma om du vill lämna dem hos föräldrarna eller flytta dem till ett separat akvarium. Föräldrarna kommer normalt att vakta sin avkomma och äter inte sina egna ägg eller yngel, men det kan vara svårt för dem att försvara avkomman mot andra stora fiskar i akvariet. Att flytta sådana stora och hungriga fiskar till ett annat akvarium är förstås också en möjlighet. 

Under de första lekarna kan det hända att modern äter upp äggen, men om hon får fortsätta leka brukar hon få det rätt så småningom. Att låta äggen stanna hos föräldrarna är det enklaste sättet att föda upp avkomman, eftersom äggen måste fläktas konstant med friskt vatten för att utvecklas. Föräldrarna kommer också att ta bort obefruktade ägg och smuts, och förebygga attacker från svamp och bakterier.

Källa: http://www.aquaticcommunity.com

Disque
0

Tack för ett jättebra svar! Nu undrar jag bara varför hanen är så passiv? Han har nyligen kureras mot vita prick vilket kanske har något med han beteende att göra?

MagArne
0

Möjligt att han fortfarande är lite sjuk och klen och känner att en kull tar för mycket krafter.

Det är säkert mer fart på honom nästa gång det är dags att lek.

[Evisen]
0

Du har inte sett om honan jagar iväg hanen? Händer ibland att den ena partnern blir ivägjagad och den andra vaktar själv romen.

Disque
0

Jag har hållit en välldans koll på de båda nu, hanen är fortfarande passiv, men han kommer fram och äter när man ger mat. Inget jagande alls 😕

Jag har tre stycken grottor, en rot som ligger i mitten av akvariet så det blir lite som en grotta eller mera som ett gömställe och två halva kokosnötter med olika storlek på ingångarna.

Jag har tänkt så här för han har gått från det ena gömstället till det andra och liksom hållit sig undan att han kanske provar på för att hitta en favorit?

Såg en film där det va två fjärilsciklider som "flyttade" in i en vas, kan det vara så att han kollar vilket som skulle bli bäst som hem?

jag blir tokig av sånt här och vill bara att han ska visa tecken på att han blir bättre, även honan hade lite vita prick, men hon är alltid framme och orädd. Hon kommer fram till glaset när man kikar in för att hälsa och blir helt till sig när man tar fram matburken.