drömmen kan bli sann 2
så en liten uppdatering då
har dock inte själv varit hemma på snart 2 veckor då ja jobbar i grannlandet men det är tur att man har en tränad huslig gubbe som går hemma och fixar och än en gång lyckas att spruta ner vardagsrummet vid påfyllning av karena…
som svar från förra sidan; jo det är en såndär mojeng som gubben köpt men dom äter vanlig föda oxå då det ikke finns några tofsalger i karet eller hur matar man dom?
nästa grej, lite tragisk men en av eremiterna har gått och dött så nu är det bara två kvar funderar på om det kan vara så att dom inte fått i sig tillräckligt me mat… fundering nån??
positiv nyhet är att min animenonare har vuxit som ett jehu och har nog övervuxit stenen den satt på ( kul kul )
kiselalgerna är tyvärr ingen som vill ge me sig än men det kommer väl

Ny tråd, wohoo! Kul att du uppdaterar så flitigt.
Då jag inte är annat än en nyfiken spekulant kring det här med salt fortfarande (sen ett par år) så låter jag de mer erfarna ta skötselfrågorna ;)
Följer ;)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Hur ser värdena ut i karet? Tänkte ang. eremiterna och algerna.
Min salarias som jag hade tog inget frysfoder, det enda som jag fick i den var Nori-blad som jag hängde ner med en klämma.. Men sedan så äter dom "alg-skott", så även om du inte har så mycket alger så kan dom äta sig ganska mätta på sådant du inte ser. Bara du har mycket LS som den kan gå och "picka" på :)
Kiselalger uppkommer alltid i nyuppstartade kar vad jag vet. Om det blir ett problem framöver så bör ni hålla koll på fosfat/silikat, ha sandvändare eller rikta en cirkulationspump mot problemytan.
värdena är okej då vi kollat nitrit det andra så har vi inte kollat
Följer denna då jag själv är ny på saltvatten. Alltid kan man få lite nya råd 🙂. Själv köpte jag mitt första levande (förutom stenen) i helgen som var - 5 Trochus (snäckor) och en korall. Hoppas att kunna inhandla första fisken snart 😃 .
PGA flytt och annat skit säljs nu karet för 3000 kr
med fisk och rubbet

Nej vad tråkigt! :(
Det var väldigt synd. Kan ni inte minska ner till ett mindre kar och ha kvar det?
vi kommer att göra oss av med merparten av kar tyvärr… 😭
det är bara 600an vi kommer att ha kvar samt några fichisar från ett annat
men vi får se gubben kanske vill ha kvar saltet =)
Gör om till lowtech 20-40 L 😃 Går att ha brevid datorn och sitta och glo in i.
haha varför ska man ha en dator till då hehe
Hehe bra fråga. man fastnar lätt