Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 5364 ggr
alfred.
0

Sump eller ytterfilter

Kan man ha en sump till sötvatten eller bör man ha ett ytterfilter? Jag tänkte om man använder en sump så får man ju plats med mycket biobollar och andra saker som t.ex filter media och torv.

MagArne
0

Det går utmärkt att ha en sump till sötvattenakvarier.
Där i kan du även ha doppvärmaren.

Förslagsvis borrar du hål i ditt stora akvarium och gör en ytavrinning vid vattenytan ner till sumpen. I sumpen har du en pump som pumpar tillbaka vattnet till stora akvariet.

Vist är det lite överkurs men jag är på din sida. Det är coolt med en sump med bra filter och prylar i. Sen är det snyggt att slippa en massa ful teknik i stora akvariet.

alfred.
0

#1 jag vill inte haheller ha en massa teknik som syns och sen så ska jag ha Diskus så jag behöver bra vatten kvalite😃

Taggeman
0

Jag har ett sidoakvarium 80 L som jag byggde ihop helglas samma höjd o djup med avdelningar i som vattnet rinner genom i.

Jag använder hävertprincip för att få vatten över till det akvariet och en pump som pumpar över det renade vattnet, det renar ca 1500l i timmen nu. vattnet är kristall klart.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Ratata
0

#3 Det där låter intressant. Du har möjligen inte lust att skapa en tråd med lite info och bilder?

Taggeman
0

Det ska jag kunna göra när jag är hemma. Ska kunna skissa upp det i morrnon. Det här sido akvariet kan jag lägga ner mer pumpar i en 4st om man vill. Och lägga ner torv eller vad man vill ha i den första kammaren även Olika filtermatria. Jag använder skummgummidiskunderlägg det är tåligt mot föruttnelse har haft det som rening i 15-20 år nu bara att ta upp o skölja ur och har massor av utrymmen för dom goda bakerierna att bo i .Det är en ca 20st såna i sidoakvariet.

Ratata
0

#5 Spännande, jag ser fram emot den tråden! Har inte sett så många alternativa lösningar till ytterfilter i sötvatten.

Gurky
0

Finns många fördelar med en sump :D

Taggeman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det kommer en tråd lite senare om ytterfiltret, visar hur klart det är i vattnet fotot är från sidan och det är 2m långt till andra ändan.

Den här länken visar fullformat  http://uploads.ifokus.se/uploads/6aa/6aa0618ad90e47c3ef46d1aa6471e95a/6jpg.jpg