Konstig guppy.
Jag har 3 olika akvarium med olika fiskar och därefter med de värden och tempen som de behöver.
Jag köpte i början av januari, några guppysar. 5 styck. 1 hane och 4 honor. 3 av dom är gravid och den 4 misstänker jag kan inte bli på gravid, infertil eller vad det heter nu.
Iaf för ca 2 dagar sen har en av mina guppydamer varit konstig. Är i botten hela tiden. Det ser ut som att hon flämtar och är allmänt stressad. Ingen av de övriga fiskar visar de symptomen som hon gör. Hon har även kliat sig men inget märkvärdig med det eftersom det har inte varit överdrivet.
Jag städade akvariet, eftersom jag gör det 1 gång i veckan, kanske 2 då jag har ynglar. Vattenvärden ser bra ut och hon äter men det som hamnar i botten. Hon simmar inte så upp till ytan utan simmar nere på botten. Ser stressad ut. Hon är även gravid men har inte värsta magen. Har inga hudförändringar men en sak jag märkte var när jag städade akvariet så tog jag upp henne för att kika på henne. Jag la henne i en skål med akvarium vattnet medan jag städade resten. Hon snurrade när jag la ner henne i skålen och jag är väldig försiktigt med henne. Och snurrade även konstig när jag la henne tillbaka i akvariet.
Hon simmar men simmar inte någonstans. Är i botten bara. Kanske hon ska ha ynglar men är stressad? De övriga fiskarna simmar som dom ska och äter som de ska.
Vad är fel med henne? Hon har inget synlig fel på henne om ni förstår vad jag menar. Övriga fiskar har inte heller några synliga fel.
Jag stängde av pumpen för att peta ut några snäckor då även physa snäckor har hittat till akvariet :P, när jag satte på pumpen så hade hon simmat upp, varför vet jag inte, men när jag satte på pumpen "krockade" hon med pumpen och typ snurrade ner och nu är hon i botten igen :S.
Dom delar akvariet med platysar. Hittills inga problem med mina akvarium.
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Jag tog upp henne nu, hon försökte inte ens fly :S Jag la henne i en skål med vattnet från akvariet. Hon reagerar likadant som jag skrev ovan. Hon "snurrar" i vattnet. Som det vore hon hade problem med balansen :S.
om hon skulle ha problem med balansen så är det ju simblåsan men då brukar dom ofta åka ofrivilligt upp mot ytan jag tror hon är stressad över nått… har du mycket växter?
Det tror jag med :S Jag har men inte så värst många. Jag försöker kolla på upp det på google.
isf tror jag själv för att det är att hon inte kan komma undan från dom andra… och jag tror även då att hon vill födda även om hon inte ser tjock ut… köp växter och sätt tätt i ett hörn så hon kan få komma undan…
Jag ska, jag har gjort små gömställe för fiskarna då det finns yngel i akvariet . I skålen där jag har lagt henne i för jag ville kolla närmare på henne, så verkar hon lugnar nu. Simmar till ytan och äter det som finns. Jag har märkt att guppyhanen är sjuk jobbig med dom. Jagar dom. Vi har bara 1 hane . Ska lämna henne tillbaka i akvariet nu, hon verkar att ha lugnat ner sig dock. Ska iväg och kolla köpa några växter till.
Tack för hjälpen.
Ni som tror att det är något annat, skriv :)
Jag tror också på simblåsan även om hon håller sig på botten. Det kan vara antingen eller. Om hon inte får in luft i simblåsan, eller kan hålla kvar luften, då kan hon ju inte ta sig uppåt mer än korta stunder å därför håller sig på botten.
Övrigt vill jag säga att om du köpt guppysarna på en vanlig djuraffär så är det inte konstigt om dom blir sjuka och dör en efter en snart efter köpet, eftersom kvalitén på djuraffärens guppys inte brukar vara den bästa. Personalen på min affär avrådde mig till och med från att köpa guppys då dom vet om att dom ofta dör en tid efter att man köpt dom.
Läste lite runt om på nätet om detta förut en gång och det verkar vara som så att många av de stora "företagen" som odlar guppys som säljs till mindre kedjor så som till våra djuraffärer, använder bl.a antibiotika i de stora tankarna som guppyn föds upp i. Detta för att hålla virus och bakterier borta så att guppys som odlas håller sig vid liv tills dom kan säljas i stora mängder till affärerna. Nackdelen är att antibiotikan minskar fiskarnas immunförsvar ordentligt (eftersom det även slår ut guppyns egna bakterier) så när guppysarna anländer till djuraffären som har vanligt akvarievatten utan antibiotika, så blir guppyn "anfallen" av en massa bakterier som dom inte är vana vid och stressas av. När en kund sen köper dessa guppys så flyttas fisken ännu en gång till ett annat vatten och blir ännu mer stressade. Immunförsvaret är då så lågt så att dina guppys, trots att du sköter dina akvarium exemplariskt, blir stressade och dör i många fall.
Vad kan man göra? I bästa fall så hinner man få en kull av sina köpta guppys som då är starkare och hinner bygga upp ett immunförsvar och när de första guppysarna dött så får man helt enkelt försöka odla sina egna guppys, med starkare immunförsvar eller köpa av någon annan som odlar hemma :)
Trots personalens varning köpte min lillasyster tre guppys för ett år sen. Inom en månad hade en av honorna börjat bete sig som din hona, sen dog hon. Snart därefter dog hona nr två och sist dog hanen. Alla betedde sig som din hona innan dom dog.
det är helt sant det du säger… men det finns dom djuraffärer som tar in från en annan leverantör nu som är mycket bättre och dom dör inte efter 1 månad
Ok, det var synd. Vad kan jag göra då? Hon är i botten och gör inte så mycket och då o då kanske simmar till ytan och är som de övriga men sen igen på botten. Jag kan ta henne med handen t o m utan att hon anstränger sig för att dö :/
Om man inte ska köpa guppys från affärer. Var köper man dem då? Privat?
japp privat det har jag gjort och de klarar sig bättre än de från affärerna
#9 jepp eller typ hobby odlare
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#9 hör med affären vart dom tar in sina guppys från säger dom imazo kan du vända på klacken och gå…