Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1537 ggr
Josefin94
0

Yngel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Efter att studerat och väntat och nästan gett upp hoppet på att mina fiskar ska få yngel låg nu äntligen några stycken i akvariet när jag tände det i morse!! Blev så himla glad!!

Lät honan föda fritt då jag inte visste han hon skulle föda. Men lyckades fånga upp alla som va levande och inte uppätna och det var 9 stycken! dom ligger nu i ett yngelkar!

När jag studerat ynglena en stund vet jag inte riktigt vilken av mina honer som har ynglat av sig… jag har ''sunset'' platy honor , ganska ljusa Guppy honor och en silver molly…

Vilken '' ras'' är det på mina yngel tror ni ?!

[dynamitella]
0

Jag tippar på platy :)
Mollys har i regel ett spetsigare ansikte, och guppys är tunnare och avlångare.

Josefin94
0

åh va roligt!! de va det jag minst anande att det skulle va platys.. ena honan värka fortfarande uppsplet i morse.. hennes anal var ganska öppet också… kanske fler yngel när jag kommer hem :)

Josefin94
0

och hur ska jag nu sköta mina yngel på bästa sätt i yngelkaret ??

[dynamitella]
0

Jag kan ha fel! :) Det är svårt att avgöra såhär tidigt. Har du fler bilder på småttingarna?

Josefin94
0

hade inga mer bra bilder nu.. är hemma hos min mamma nu men ska försöka ta lite fler bilder när jag kommer hem . Dom ser lite röda ut vid magen och helt geomskinliga på fenan och huvudet typ.

När kan man se kön osv ?

[dynamitella]
0

Mata dem med "smul" från fryst artemia och sådan frysmat :) Du kan använda en liten luftslang till att suga ut smuts från botten av yngelkassen.

När de är stora nog att gå säkra hos föräldrarna så släpp ut dem.

Efter 2-3 månader är det lätt att se kön. Men det beror ju på vad för art det är.

Josefin94
0

okej. :) när ynglena är stora nog att komma ut behöver man sära på honor och hanar eller gör det något om dom är tillsamans ? eller blir de inavel då?

[dynamitella]
1

Nejdå, inavel bland fiskar är inte så allvarligt som hoss högre stående djur. Men om du märker att någon av ungarna är krokryggade eller konstiga så är det bäst att avliva (eller om man är blödig, omplacera/flytta).

Men svaret är i regel nej, det är ingen fara :)

Josefin94
0

okej va bra! :) kanske ändå ska behålla två stycken och sälja eller ge bort resten då jag inte vill ha för många fiskar i mitt akvarium :)

men ska försöka ta bätte bilder sen så kan du kanske se om de är platy yngel :)

Josefin94
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite bättre bild…

[dynamitella]
0

Guppys är det inte :)

Så lotten faller igen på platys.

Josefin94
0

konstigt… ingen av honorna har sätt gravida ut.. :) förutom att jag sätt en eller två svarta prickar på magen.. dom har ju inte vart tjocka eller något.. en sak ja la märke till bara var att en av dom gömde sig bland växterna helatiden.. :) roligt iaf..

Josefin94
0

Gud vad ja har haft och göra!! dagen efter jag fick mina platy yngel så såg jag yngel ploppa ut från min ena Guppy hona!! har nu 9 platy yngel och hitta och kunde fånga upp 6 Guppy yngel !! :D