Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsalt-och-bräckvatten
Läst 7726 ggr
rudyC
2

drömen kan bli sann!!

hittade ett saltvatten kar på 560l allt skulle ingå och vi ska upp och titta på det i helgen

så alla inbitna saltvatten människor får önska mig lycka till

och hålla tummarna att allt är till vår belåtenhet =)

[Hallonbåt]
0

Grattis! Kul! Är det något som du drömt om länge? Jag tillhör "sötvattensligan" - men önskar dig varmt lycka till och att karet är så som du förväntat dig

[RadioMG]
0

Samma här, gillar med sötvatten. Men grattis till ett bra köp, kanske :)

Se bara till så allt verkligen följer med som skummare och dyligt. Det kan bli dyrt annars.

Kan du något av saltvatten? Annars kanske du och sambon får läsa på ordentligt. Har förstått att det kräver mycket kunskap, tydligen inte bara något man startar.

Lägg gärna upp bilder när det är fixat! Vi får hoppas där finns en "Hitta nemo" hehe..

rudyC
0

haha ja då får ni nog leta ;)

vi har pratat och drömt länge om ett saltvatten och jag som har det som hobby är den som står för läsandet =)

vi har 4 st söt igång och nu när ja sprang på ett kalas erbjusande så ska vi somsakt upp och kika på det

bilder kommer absolut!!

och om allt vill sig väl så kommer det att bli en lång tråg =D

xanna
0

Kul!

Det är riktigt coolt vilka saker man kan ha i ett saltvattensakvarium…

*Dreglar lite*

rudyC
0

så nu har vi varit och hämtat aset !!

nu med bästa frågar hur gör man rent och behålla det fiskvänligt? nån som vet?

rudyC
1

det fick vi rätt snabbt svar på … ättika =)

som sakt nu har vi fått hem karet så nu ska en bokhylla få flytta på sig =D
vi får hem en vän till oss som ska hjälpa oss att bära in härket

och innan montering blir det städning ,rengörning och  mer städning av karet
samt att kosta på nya packningar och ev att selikona om vissa skarvar

och sen så ska vi försöka att få ihop allt vilket kommer att bli intressant

klon
1

Jag är nyfiken Glad .  Är ni på gång att försöka starta upp det snart? Glöm inte denna tråd Flört .

dragonstar
1

Ja vill se bilder =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

-Cissi-
0

Jag vill oxå se bilder ^^

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Eldsjärten
0

Jag med<3

gerbilisen
0

och jag!Cool

xanna
0

Och jag med. ;)

Lussie
0

följer! :)

rudyC
0

tack för ert stöd !!

kul att så många ville följa

allt är bild dokumenterat MEN min dator har fått virus så vi ska försöka tvinga i den lite antibiotoka så att han hoppar igång igen sen blir det en dös med bilder =D

men lite uppdatering

vi har fått upp karet

monterat och förstärkt ramen som är i trä och sitter på översidan av karet

vi fick med ett "lock" som var byggt att hänga i taket men tyvärr så har vi ett ikke hållbart tak för sånnt + att det skulle släppa ut för mycket ljus

så nu ligger "locket" på ramen

ljusramperna (2st) var förut monterade på bräder som låg över karet under locket men som nu är skruvade där i

skall efter nästa löning skaffa ett UVfilter samt en pump

och SEN mina damer och herrar hingstar och märrar
så ska vi riva hål i huvvet och komma på hur vi ska montera ihop alla grejer =D

MVH R

rudyC
0

liten uppdatering

imorrn så ska vi köpa UV och pump

och idag har vi köpt salt så att det ska fyllas rätt snart

det ska bli så kul att äntligen ta ett steg framåt =)

Ratata
0

Kul att följa det här och jag hoppas att antibiotika kuren gör susen för datorn snart ;)

Tänkte ni blanda med RO-vatten eller ta det direkt från kranen?

rudyC
0

ja mina kära följare nu… nu ni !!

nu är min dator igång bilder blir att ja laddar upp imorrn eller til helgen då ja har snabbare nät uppe i norge =)

vi har fixat all teknik nu och nu håller vi på att fylla vatten och sen så ska vi provköra allt så allt funkar och sen så ska vi blanda in saltet

#16 vi är lite snåla ;) vi tar från kranen då vi ska ha bra vatten med bra värden vad vi har fått reda på

glömde tillägga att vi fick tag på äkta korallgrus oxå

som ska i sen

men vi ska vi väga salt =)

rudyC
0

sådär nu är det fixat och nu är det bara att vänta tills nästa löning så man kan köpa lite stenar och börja bygga

tips på tåliga fiskar uppskattas =D

Sleggyman
0

Clowfiskar brukar vell dom flesta köra med. Dom ska tåla höga nitrit toppar har jag hört av vänner som har saltvatten. Dock så har typ alla den fisken :)

rudyC
0

vi ska bara börja med nått tåligt och kan vi överleva fisken i nån månad eller så ska ska vi byta ut dom tills vi får vad vi vill ha =)

bilder kommer upp inom kort

är det nån därute som har lite levande sten eller sand för den delen till övers så uppskattas det
allt mot betalning (självklart)

eller tips på länkar =)

jossa5
0

Tass!
Låter spännande med ett saltvattenakvarium, visste inte att det fanns ens :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

rudyC
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så alla som är nyfikna på hur karet ser ut var så goda !!

tyvärr ingen wow eftekt än då det bara e fyllt med vatten och salt

vi ska vänta lite så vi ser att salthalten är stabil

undertiden så ska vi mosa grus några bra effektiva metoder välkommnas!!

men ev till helgen så ska vi till vår lokala djurafär ( som jag måste bara rosa ägaren är helt underbar att ha att göra med!! det han inte har det fixar han och om det blir för dyrt så prutar han med sig själv på det sista köpet fick vi runt 500 kr i rabbat )

kom av mig där vi ska köpa ev några nävar med levande sand för bakteriernas skull och sen så hoppas jag att vi kan komma iväg upp till bromma ( kalas afär det oxå ) och köpa levande sten

medans jag ändå håller på att berömma är fiskafärrn i västerås och uppe i karlstad våra favoriter bra servis och coola fiskar

men det var en affär som jag vart JÄTTE besviken på vad den nere i malmö vi hade åkt nästan 50 mil då vi hört en massa bra och vi kom ju dit med förväntningar och … ja … fick tag på en som inte villa ha nått med kunder att göra han bara vat tyken och idiotförklarade oss snacka om besvikelse

Lussie
0

Vackert! Vad är det för salt man har i? :)

rudyC
0

det är speciellt salt det är olkika deroende på om man har destilerat vatten eller bara vanligt vatten eller komunalt…

rudyC
0

och man som trode att det inte skulle hända nått när man bara hade i vatten och salt … jo men tjena…

då vi hade hält i saltet och så så låt vi det bara stå och när jag åkte ocg jobbade på måndan så släckte jag rampen

gubben var hemma på onsdan och mätte på salthalten och vi tyckte att det var lite förlåg så ja sade till han att slänga i 0.5 kg

och idag nät vi tände upp karet så var det vitt … överallt
man kan inte se från ena änden till den andra …

vad har hänt … jo för mycket salt till för kallt vatten
åtgärd… i med varmt vatten utan salt och hoppar på att det löser sig … =) i dubbel bemärkelse

PS och det är därför man skall skynda långsamt särskilt när det gäller saltkar !!

Emshify
0

Följer! Ser fram emot fler bilder. :)

abbas
0

följer med :)

rudyC
0

med lite närmare undersökning så är det inte salt som sitter på väggarna utan kalk… skall åtgärnas men jusn nu e ja sjuk som f..

rudyC
0

så nu har vi skrapat karet så NU ska vi göra att försök till att skaffa nått levande till karet  =)

Gurky
0

#29 Jag skulle inte rekommendera att skaffa levande innan ni har haft i levandesten. Allt ni har i innan levandestenen kommer att dö i princip (en väldigt stor risk iaf). Räkna med att behöva minst 10% av volymen i levandesten så i erat fall minst 56kg. Tänk även på att den kan behöva kureras.

[astrid_v_b@hotmail.com]
0

Jag följer nu dina uppdatering o hoppas det blir en grym akvarium : D

rudyC
0

det va det ja menade med levande… sten och grus alltså fisk är inte på tal om än

hur kurerar man levande sten?

det ligger 2 kg LS i nu och mer ska det vara men det ska vi köpa i bromma

rudyC
7

var i helgen och köpte levande sten…
och i helgen hoppas vi på att kunna komma upp till bromma och få köpt lite mer sten

undertiden så har vi börjat att få ett hum på hur mycket salt och vatten vi ska ha i och blanda till när det dunstar och så

så det var inte bara och bara som vi trodde =)

måste berätta en kul grej

det är inte lätt att vara gäst hos oss och inte ha en aning om kar

det var en som kom och hälsade på och så beundrade hon våra kar och så kom hon ju då till saltkaret och frågade lite om det var på hon säjer

"ja ha och var är det där då" och vi kunde ju inte låta bli så vi svarar

jo det är levande sten

levande sten?

ja om du tittar noga så kan du se när den rör på sig

var på hon ställer sig och jätte tittar på stenarna
så säjer hon "men dom rör ju sig inteär du säker på att dom lever så att dom inte är döda då?"

jo då dom ska leva dom bara rör sig mycket långsamt

efter det så bröt vi ju ihop och fick ju förklara att stenen hade levande ogranismer som lever och inte själva stenarna hehe

Ratata
0

#34 Hahaha, det var ett riktigt bra skämt ju. Perfekt att dra på 1:a april ;)

Gurky
0

#34 Alltid lika roligt när folk tror att det är stenarna i sig som är levande :D En väldigt viktig fråga, hur stor är eran sump? Vet inte hur ni har löst det, men har ni mätt hur mycket vatten som hamnar i sumpen vid strömavbrott?

rudyC
0

# 36

sumpen är på 100L vatten men vi har inte det fullt ända upp så det finns viss (spillmån)?

och idag så ska vi köpa lite mer sten och på rekomentationer av säljaren kanske även köpa vårt första levande djur

MrJLundin
0

#34 "undertiden så har vi börjat att få ett hum på hur mycket salt och vatten vi ska ha i och blanda till när det dunstar och så"

Jag vet inte om jag missförstod dig nu, men om ni fyller på det avdunstande vattnet med saltvatten så kommer er salthalt att höja sig sakta, då saltet inte dunstar utan det är bara vattnet som dunstar :)

Gurky
0

#37 Har ni stängt av pumparna och sett hur mycket av sumpen som blir fylld?

#38 Ja det är sant, man fyller på med osmosvatten utan salt.

rudyC
0

vi har inte osmos vatten borrad utan vi har egen brunn med bra vatten kvalite

vi ska testa sumpen imorrn

hur som haver vi kom hem med

4 kg LS
3 clown firrar
en slags hårig skivanemon
och 3 blå benade erimit kräfter

och allt lever ännu och dom åt lite då dom fick en ruta artemia

bilder kommer imorrn så jag inte vill stressa djuren mer än nödvändigt

Gurky
1

#40 Jag kan starkt rekommendera att ni skaffa en osmosanläggning, även om ni har bra värden i vattnet så kan jag slå vad om att ni kommer få problem med alger i framtiden, detta eftersom värdena av silikat och fosfat byggs upp om dom inte tas om hand om (främsta anledningen till alger). Skulle vara tråkigt om det efter ett tag skulle bli problem med alger pga en sån trivial grej!

Ser fram emot bilder :)

Hur mycket LS har ni i nu?

rudyC
0

hehe men vi vill ha alger så vi kan köpa sjöhare Skrattande

sumpen var ingen fara med då vi kollade på det idag

sakta men säkert så bygger vi på med sten men det är ca 6 kg nu

vi har även slängt ut korallsand så eremiterna har nått att krypa på

rudyC
0

här e en bild på animenonen

rudyC
0

men varför går det inte att lägga in mer bilder?? nån som vet

rudyC
2

http://forumbilder.se/CD3NC/dsc00222

får ju inte va dum …

bilder är ju ett måste =)

eller vad säjer ni?

tyvärr kommer det inte att hända så mycket bildmessigt då vi kom överens att handla vid varje löning då vår tur upp till bromma gick loss på ca 4000 kr var av ca 1000 kr gick åt på mat till hund och katt

Sleggyman
0

Vad var det som kostade? Tänkte bara kul att veta då jag håller på att starta ett 58L clownhotell.

Jag beställde 6kg LS & 4.5kg Levandesand i fredags och det gick loss på 1200kr med frakt.

rudyC
0

vi vill gärna titta och känna på stenarna innan vi köper så det inte är nått konstigt med dom

det som var dyrast var ju djuren

3st clowner 300 kr (kampanj)
eremoterna 69 *3
och anemonen för ca 490

det var även lite annat som inhandlades oxå

Gurky
0

Om ni säger till nästa gång ni åker till Bromma så kan ni få Xenia och nån svamp av mig :D

rudyC
0

ahhh ja absolut!!!  det kommer jag absolut att göra!!!

lust att pma mig med adress och nr?

Gurky
0

Kom på att det heter skivanemon på svenska och inte svamp…man blir lite skadad av att hänga på engelska forum :P

rudyC
0

http://forumbilder.se/CDB1P/dsc00261

här kommer det lite bilder och mer kommer …

här e en på skivanemonen och är det nån som kommer på vad som hänt med den då den krympt ihop och blivit vit…

Gurky
0

Jag skulle gissa på att du får ta och kolla värdena. Att koraller blir vita beror på att dom är stressade och håller på att dö. Koraller är extremt känsliga för vattenvärden.

Taggeman
0

Jag undrar vilken temperatur du har i akvariet det får inte va för varmt för koraller.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

rudyC
0

vad ska det ligga på då? vi har ca 25C

ps gick bilderna att se så man kan fortsätta att lägga ut så då det inte går att lägga in fler bilder

Gurky
0

25 är ok. Vad har du för övriga värden?

NO2, NO3, NH3, pH, salthalt och ljus?

Kunde bara se samma bild som du lagt in här i tråden tidigare.

rudyC
0

inga länkar med bilder??

ph ligger på 8-8.5

salthalt ligger på ja ööö tror det är på 1.022 om ja nu har läst av den rätt

vad är dom andra värderna för nått ? för dom som knapt fick godkänd i geografi?

vi har oxå fått "brunalger "
i sötvatten så hade jag dragit ner på maten och slängt i några ancistrusar

vad är motsvarigheten i salt?

Taggeman
0

Ja det verkar normalt man ska akta sig att gå över 30grader

Korallblekning börjar vid 31- 32 grader.

På sommaren kommer det nog gå upp til en 28-29 grader.

När jag snorkla i asien så var vattnet mellan 26-29grader.

På förmiddagen kunde det va 26 senare på dan en 30 grader.

Där vi var hade vi sikt på över 30m så det va kristall klart vatten eventuell lite grumligare i ytan på eftermiddagen pga plangton.

Länken fungerade med att se bilden.

Jag är inte så haj på det här med saltvatten men vet att koraller  är väldigt känsliga för kemikalier eller annat i luften som kommer med in i syresättningen, även det man kan ha på huden ex. solkräm som ger korall blekning och det behövs otroligt små mängder av det.

Vad jag förstått så det här nyare saltet som innehåller alla närngsämmnen behöver man fylla på med jämmna mellanrum eftersom koraller o annat tar upp näringsämmnena, så man tömmer ut en del o fyller på lika mycket nytt saltvatten.

Jag tror Gurky kann mycket mer om det här Glad

rudyC
0

det är ju det, det är ju bara EN skiva som gått bort dom andra har lätt växt 0.5-1 cm

så bra då kommer det upp lite bilder imorrn =)

Taggeman
0

Det kan varit fel bild jag såg! Provar att lägga upp en bild från mitt fotoalbum här i forumet och endast en bild som jag vill visa. Annars får du starta en ny tråd o kalla den drömmen kann bli sann del 2

http://uploads.ifokus.se/uploads/5b0/5b0b478139285db6ecc9f08053cccbf7/coraller-surin-1.jpg

Taggeman
0

Jo det fungera du lägger upp en bild i ditt fotoalbum här o sen länkar du den hit.

rudyC
0

"ny" bild ligger på #51 det är länken isf

kan ju va bara att veta om det funkar att länka bilder

Gurky
0

Precis som du skriver #57 så innehåller saltet ämnen som främjar tillväxten hos koraller (i mer eller mindre utsträckning). Har märkt en väldigt stor skillnad i kvalité mellan olika märken, men man kan ha otur med olika batchar också :P

Salthalten och pH är ok. Det är nitrit, nitrtat och ammoniak. Hur många bilder ska det vara? Ser bara att länken länkar till dsc00222 och olika varianter av den. Du får gärna lägga upp en bild på skivan som mår dåligt. Jag antar att algerna du har lägger sig på substratet? Isf är det kiselalger och det uppkommer alltid vid uppstart. Brukar försvinna när karet har cyklat klart och om du inte har en massa fosfat och silikat.

Taggeman
0

Den bilden blev inte så stor tror det är bättre att lägga upp den från fotoalbumet här så ser man hela bilden bra Glad

rudyC
0

gör ett nytt försök då…

http://forumbilder.se/CDB1P/dsc00261

det är det grönvita grejen längst ner till höger som jag undrar vad som hänt med den

det var den som var högst levande när vi petade ner stenen

men som sakt dom andra skiverna växer iväg som bara den kan tänka mig att den snart är överväxt

rudyC
0

jo juste vi har 3 blåa ljusrör och ett vitt (alla skall bytas ut inom snar framtid)

ljuslängden är ca 12 timmar

och nitriten ligger på 0.0 kollade nyss

Taggeman
0

Jag ser en liten bild på en anemon och något nere i höger hörn.

Om du går in i mina inställningar/fotoalbum/Nytt album/och lägger in bilder där.

Då kan du länka dom hit o få dom jättastora så man ser bilden bättre. Här ett exempel, klickar man på bilden blir den ännu större.

http://uploads.ifokus.se/uploads/f98/f98e14e158d02572b64d7c6d530e743d/coraller-surin-2jpg.jpg

En bild från mitt stora saltvattens akvarium.  Skrattande

[Evisen]
1

Jag tycker personligen att ni/du ska skaffa en osmos. Den är väldigt viktig när det handlar om saltvattensakvarium.Allt handlar om rätt balans.

Sen vill jag tipsa om Triton i Täby. Det Fredrik och Leffe inte vet om saltvatten är inte värt att vetaFlört. De är vana vid massor av frågor och har kunskapen.

Har ni/du varit inne på saltvattensguiden och kikat runt där? Ett jättebra forum tycker jag.

Sen vill jag bara upplysa att när ni/du handskas med korallerna så var försiktiga då en del är rätt ohälsosamma.. "knapparna" är inte att leka med.Tyst

Med vänlig hälsning

/Eva

[ErikP]1
1

Jag kan även också rekommendera Triton i Täby. Riktig fina fiskar och dom har nästan alla saltvattens fiskar. Adress: Enhagsvägen 9, Täby Hemsida: http://www.tritonakvarium.se/

rudyC
0

#66 det där är väl inget akvarium det är väl ett hav ?? *flin*

vad är liter antalet? O.o

#67/68

vi skall kolla upp det vid nästa löning =)

happ ja får pilla med det när jag kommer till norge och har lite bättre uppkoppling

nackdelen är tror jag att bilderna är förstora och jag vet inte hur man får ner dom då bilderna är tagna med digitalkamera…

wille_wille
0

Om du vill få ner storleken på bilderna går du bara in i paint när dom ligger på datorn, väljer den lilla blåa meny knappen i vänstra övre hörnet, trycker öppna och letar reda på din bild.

Sen tittar du lite till höger och ser ändra storlek.

Välj där hur stor den ska vara o sen är det bara att spara och ladda uppGlad

Vad bra, nu följer jag tråden ocksåSkrattande

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Taggeman
0

Jag tittar genom cyklop la upp några bilder för dom som vill ha lite inspiration. Tror dom görs om till rätt format när man laddar upp du kan prova med en bild.

rudyC
0

#70 haha lurad ;D

nopp hittade inte nått som ens var i närheten … =(

http://akvariefisk.ifokus.se/settings/albums/510ebeab88f4726449002bff-nytt-album/pictures/510ebfa1d3b4fd01560013d0-nytt-album

få se nu då om det funkar med bilden

Gurky
0

#67 Det finns mycket i ett saltvattenskar som är extremt farligt :P Bland dom giftigaste djuren som finns kan man ha i ett kar…därav bör man aldrig pilla på saker med fingrarna om man inte vet vad det är eller stoppa ner handen om man har ett sår. Kemisk krigsföring ftw…

Triton är ett trevligt ställe :)

Taggeman
0

Kommer inte åt bilden du får klicka på bilden i fotoallbumet o gör den stor,den länken du får upp den kopierar du o lägger upp

rudyC
0

ja men … mupp

http://uploads.ifokus.se/uploads/5af/5af1d3c8ea7efc6e75296b563a43af8e/dsc00261jpg.jpg

ja börjar känna mig som en idiot snart…

nu då? =)

Taggeman
0

så här ska länken se ut, det blev en bra bild du gjorde,

http://uploads.ifokus.se/uploads/5af/5af1d3c8ea7efc6e75296b563a43af8e/dsc00261jpg.jpg

Taggeman
0

Du hann före Flört

rudyC
0

så ja fick till det nu ?? YEJJ!!! aplåder till dig tack för tålamodet

då kommer dte mer bilder/länkar

Taggeman
0

Skiv anemonen blev en eremit Skrattande

rudyC
0

hehe men visst är det fantastiskt med modernatur att dom ändrar skepnad haha

bilden på anemonen ligger på #75

[Evisen]
0

#73 Om du tänkte på skorpionfisk och drakfisk så tror jag inte man som nybörjare på saltvatten tar de fiskarna. Utan det blir mer som clownfiskar och turbosnäckor.

Det var mer korallerna jag tänkte på som är giftiga.

Men nu ska inte vi kapa TS tråd här tycker jagFlört.

MrJLundin
0

Tror han kanske tänkte på zoanthus eller protopalythoa som är två extremt giftiga koraller, som orsakade t.ex. universeum incidenten.. Men så länge man är medveten om vad det är man köper och har i sitt akvarium så är det ingen större fara :)

Ang. din skivanemon så ser det ut som den kan ha blivit chockad av flytten, koppade du in den när du la i den i akvariet?

[Evisen]
0

zoanthus och protopalythoa =knappar(på slarvigt saltvattensspråk)Flört

MrJLundin
0

Precis, dom innehåller palytoxin som är ett av dom mest dödligaste gifterna som förekommer naturligt.

Dock i väldigt, väldigt låg koncentration men man ska ändå vara försiktigt. :)

Men nu ska jag inte kapa tråden mer :)

rudyC
0

öh … då vet vi det till nästa gång Skäms
men som sakt det är bara en skiva som fått stryk dom andra växer så det knakar…

går det att flytta en skiva till en annan sten ?och hur gör man isf

tänkte på då dom växer över varandra…

[Evisen]
0

Sök på saltvattensguiden.se! Det är nog bästa tipset ifrån mig då de är duktiga där.

rudyC
0

jag är medlem där men det är inte så många som är där ute… och vill svara

MrJLundin
0

#86 Dom brukar inte vara så kännsliga men, har man ett nystartat kar så skiljer det ofta ganska mycket från butikens vatten :)

Om du ska flytta dom så är det bara att ta ett rakblad och försiktigt pilla bort foten från stenen, sedan brukar jag sätta fast den lite löst med ett gummiband i ca 3 dagar på den nya stenen så har den satt sig igen.

Sedan att dom växer över varandra, det gör dom. Dom växer så i det vilda.

Gurky
0

#82 Nej tänkte inte på dom, utan på lägre stående djur som koraller/sniglar/sjöborrar fast även levandesten kan ge problem. Fiskarna du nämde är rena myggbettet i jämförelse :P

#86 Har aldrig behövt göra det men här är ett tips: http://archive.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=182527

[Evisen]
0

#88 Vad trist att det har blivit så! När pojkvännen och jag körde saltvatten så var de på SG väldigt hjälpsamma.

#90 Jo tack, glasrosor och fireworms.. Bara för nämna två eländiga ting.

rudyC
0

tack får se OM ja gör det … vågar ju inte om det blir fel och man tar död på den … men vi får se

Gurky
0

#88 Kan rekommendera http://www.reefcentral.com/forums/index.php tycker inte saltvattensguiden.se är lika bra som den va förr i tiden.

#91 Större varianterna av conus är rätt galen också, dom har minst 6 olika typer av gifter och ingen av dom är speciellt trevliga. Finns heller inget botemedel.

Lite nördfakta angående palythoia sp. och zoanthus sp. dom innehåller ca 0.5-3.5 mg palytoxin per /g. och 0.003 mg är den mänskliga LD50.

Ratata
1

#93 "Lite nördfakta angående palythoia sp. och zoanthus sp. dom innehåller ca 0.5-3.5 mg palytoxin per /g. och 0.003 mg är den mänskliga LD50."

Jag blir alltid så glad av att läsa sånt här! Tyst Att de inte kan vara som pilgiftsgrodor och bli mindre giftiga om man ändrar dieten…

rudyC
0

då vi har en släng av kiselalger så tyckte min gubbe att han skulle knata iväg och köpa sig en algätare … vilket han fick

tyvärr så har jag inte sätt den en men jag vet vad det är för ful fisk
och uppenbarligen så gör den sitt jobb oxå

en fråga ? … vad mer frysmat kan man ge firrarna utom artemia

och när man har slut på alger kan man då peta ner algtabletter till dom då?

MrJLundin
0

#95 Är det en Salarias du har skaffat?

Min åt inte algtabletter, tror främst att det berodde på mina räkor.  En Salarias går gärna runt och pickar, och blir det stökigt runt maten så simmar den iväg..

Jag körde med Nori-blad och hängde ner med en klämma :)

Ang. frysmat så kör jag med Cyklops, artemia, lobsteregg och lite då och då okryddad och obehandlad löj-rom då blir fiskarna glada ;) men det skitar ner :P

Gurky
0

Det bör väl vara en goby(sandvändare) av något slag :) Finns inga fiskar som direkt äter kiselalger. Salarias äter toffsalger :)

MrJLundin
0

#97 Det har du rätt i.. Tänkte snarare om TS hade köpt en algätare som var en "ful fisk" :)

Ratata
0

Salariasar är inte fula ju! De ser ut som små drakar :)

Gurky
0

Ful är en relativ term. Det MrJLundin syftar på är nog att dom inte är så färggranna ;P

MrJLundin
0

;)

rudyC
0

happ då han jag inte att skriva mitt egna 100 inlägg =D då tråden har blivit lång tänker ja börja om på en ny och då fantasin är på topp och sprudar okontrolerbart så blir namnet på nästa

drömmen kan bli sann 2

lol

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.