Starta om, hur?
Mitt akvarium blev drabbat av vita prick och mina fiskar klarade inte sig trots ihärdig medicinering och annat.
Vad som orsakade vita prick vet jag inte men jag har för säkerhets skull köpt ny doppvärmare och pump.
Jag har tagit 3 små Guppy yngel åt sidan, vet dock inte om dom hunnit bli smittade så det får tiden utvisa.
Men nu undrar jag hur jag kan göra för att starta om, vad ni har för tips på saker jag ska tänka på då jag aldrig blivit drabbad av detta förr.
Även hur ska jag bäst göra för att mina yngel ska klara sig?
Det är jättesvårt att svara på. Det jag brukar göra dock vid affärbesök är att ta det lugnt och kolla på många akvarium och titta hur de mår och sånt för att minska risken för att få hem sjuka fiskar men man kan ju ändå råka ut för det ändå sorgligt nog.
Att börja om är inte kul men bit ihop. Ta det lugnt nu i början med få fiskar men jag vet ju inte hur länge du har haft det tidigare? Köra med bakteriekultur osv? Kokat gruset? Tagit bort växterna?
Känns ju som större risk att parasiten slagit läger i ynglen än att de skulle kunna överleva i pumpen eller doppvärmaren, de kan väl överleva medicineringen genom att "gömma" sig i fisken där den inte är så sårbar … men rätta mig jag har fel 
Nej nej jag mena bara att pumpen och doppvärmaren kanske inte fungera som dom ska eftersom dom är begagnade med några år på nacken. Eftersom fiskarna blev sjuka efter ett vattenbyte så ville jag mer vara på den säkra sidan.
Jag har ynglen just nu i ett annat litet kar och tiden får utvisa om dom med fått parasiten eller ej. Men med det stora måste jag ju börja om. Men någon sa till mig att om jag medicinerat så borde jag inte behöva byta något då parasiterna inte har något värddjur, kan det stämma?
Ja så har jag också förstått det, de är känsliga för medicinen så länge de inte "gömmer" sig i ett värddjur. Så är akvariet medicinerat borde de ju dött. Den största risken är väl ynglen fast som sagt det märks väl med tiden om de har parasiten.
Köpte mig 4 st nyckelhåls ciklider för ngr veckor sedan.. det visade sig när jag besökte butiken dagen efter inköpet, så hade resten av fiskarna från samma kar vita prickar på sig. vissligen ganska klantigt gjort utav mig, jag borde ha varit mer observant då jag valde ut dem.. men mkt hänger på personalen, vilket jag oxå framförde. Jag har kämpat mig fram med 2 -3 mindre vb per vecka, dyr filtermedia o lyckats hålla riktigt bra vattenvärden.
Dessutom så har jag övriga fiskar i karet som har varit kärnfriska o dyra… som en ursäkt från personalen skickade han med en liten fl Fauna Mor
Att börja medicinera med detta skulle sabba mitt filter/vatten värden totallt!! Kom i kontakt med en erfaren akvarist från ett annat forum som gav rådet att höja temperauren till 30-32 c.. vilket jag gjorde i 48 h. Har i dagsläget en temperatur på 28, så en höjning på 4 gjorde förmodligen susen! Inte nog med det så har jag gjort ett extrakt på Rooibos te! Färgar vattnet riktigt snyggt samt att det är parasit hämmande mm
Mvh Micke
Nyfiken på detta "te-extrakt", hur gjorde du det? :D
Jag har läst i ett annat forum hur Diskus akvarister har i Rooibos te i sina kar. Vill dock påminna er om att jag har svartvatten biotope, vill ha en mörk o tefärgad miljö. Kör oxå torvfiltrering för att sänka ph o för den fina färgen skull
Vad jag har gjort är att koka 1 l vatten och sen ha i 2 st påsar ekoligisk odlad rooibos. Lät påsarna va i ca 3 h, tills vattnet var avsvalnat. Hällde sedan i den rödbruna vätskan i karet. Extraktet har antioxidanter i sig(samma effekter som aqua kraut) vilket ska stärka fiskarna samt att det är parasit hämmande.
Som sagt så rekommenderar jag att den som vill prova detta, bör ta sig en rejäl tankte ställare innan.
Ja det är bra att låta dom nyinköpta fiskarna gå i ett annat kar med samma vatten som dom ska in i ca 2 veckor, så ser man om dom har någon sjukdom. Man kan aklimatisera dom till ett lägre/högre ph akvarium också under den tiden.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅