Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 5332 ggr
ivanhoe81
0

blåsor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skriver åt en kompis som har fått några sorts blåsor på sina fiskar och undrar vad det är och vad hon ska göra åt det

så här skrev hon till mig i mailen

bilderna på de mest synliga områdena, huvud och ena framfenan finns fler men mindre utsatta ställen, svamp eller vårtor vad kan det vara?

ivanhoe81
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och den andra bilden

[Jens]
0

Oj, det ser verkligen inte bra ut. Under tiden då jag inte vet exakt vad det är så är vattenbyten väldigt bra att göra. Ca 20-30% vattenbyte och tillsätt lite salt, höj temperaturen också till några grader till maxnivå vad fisken trivs i och rengör filtret. Vattenbyten är bra för fiskarna men jag vet ju inte om din kompis gör det kontinuerligt. Det ska göras helst varje vecka.

ivanhoe81
0

hon byter vatten regelbundet hos dem men hon hittade lite info idag

det har tydligen med könsmognad att göra

om man kollar under sexing på denna sida så ser det ganska lika ut

javascript:nicTemp();

[Jens]
0

Hur gammal är guldfisken för jag har lite svårt att se att det har med könsbestäming att göra men jag kan ha fel .

ivanhoe81
0

jag vet inte men den är ganska stor iallafall

blåsorna är borta iallafall nu om jag förstått rätt

sedan kan det ju även vara att det beror på stress då de fick byta akvarium några dagar tidigare med

ivanhoe81
0

blåsorna har gått ner nu det fick jag bekräftat just nu så det verkade vara lekblåsor

Dustmonkey
0

Vad är lekblåsor?

La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

ivanhoe81
0

sådana som tydligen guldfiskar och slöjstjärtar får då de leker eller rättare sagt hanarna får det

om du kollar länken som jag skrev högre upp och kollar på sexing så ser man en hane som har lekblåsor

ivanhoe81
0

ett tecken på att det var lekblåsor är att det just nu är fullt i rom i akvariumet, men hur ser man om de är befruktade eller ej??

sundin00
0

Detta är lek blåsor det ser jag kart och tydligt ett tips e väl om du ska flytta dem till ett kar och odla :)