Yngel sitter fast i underlivet
Min ena guppyhona har börjat föda men sedan ett par timmar sitter första ynglet fast i hennes underliv. Den ligger böjd som de allra flesta gör innan de kommer ut. Vad ska jag göra? Har aldrig haft problem med mina andra honor när de ska föda. Tänkte fråga här då det är fler kunniga människor här än någon annanstans.
Tack på förhand// LindaNov
Menar du att ynglet sitter fast i mamman med svansen ute? eller att hon har fött fram en som fortfarande är som en boll?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Som det står så sitter yngel kvar i underlivet.
Jag har själv aldrig varit med om detta och ahr ingen aning om vad man ska göra, Men. Om jag vore du skulle jag håva upp henne och försöka dra (försiktigt) loss ynglet för att rädda både mamma och resterande yngel.
Jag skulle göra som #3 men skulle nog först avvakta en stund
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Hur gick det?
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Den pluppade in igen…jättelustigt. Kan ha varit att det tänkt starta för tidigt och att det ordnade till sig och väntar ca 5-7 dagar till för enligt min beräkning så är det ett par dagar kvar egentligen. Hoppas att det går vägen. Jag planerar inga kullar utan låter det vara som i naturen fritt. Det här är hennes första kull så kan ju bero på det.
Har ingen aning om vilken av hanarna som är far till dessa. Men de som jag har är: Triangelstjärtade, en black tuxedo, en flamenco dancer röd blå med snakeskinsmönster och en jag inte vet vad färgen är…han är svart/gul metallic med mörkgul och ljusgul triangelstjärt fast helt trekantig. De andra två har något rundad triangelstjärt.
Jag säljer ynglen sedan för att det inte ska bli inavel. Det är inget någon önskar få. Just nu har jag en kull som är snart 3 veckor på en annan hona. En del yngel är black tuxedo och en den andra har inte fått färg ännu. Misstänker att kullen är från två av papprona. Så kan bli flamenco. Bilder kommer.
Ok vad bra att det löste sig. Har själv Platy yngel, hade ca 17 st från början och nu har jag kanske 7 kvar… Jag såg en bli uppäten av mina neontetrar :( gjorde lite ont i hjärtat men men vad kan man göra!
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3
Det är naturens gång. Vill man absolut spara alla yngel vilket kan vara på gott och ont så är det yngelkasse som gäller. På ont menar jag att när de får gå fritt så sållas de svagaste bort och de starkaste överlever. Det är rätt bra att naturen får ha sin gilla gång.