Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 1889 ggr
BlackRiver86
0

Brun beläggning på de snabbväxande växterna?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får en hal, brun beläggning på de ljusa snabbväxande växterna i mitt stora akvarium. Syns lite dåligt på bilden.

Någon som har förslag på vad det kan bero på?

Taggeman
0

Några frågor. Har du haft växten länge eller nyinköpt

Hur stort akvarium har du o hur många lysrör/ watt är det.

Är det någon förändring i vattenkvaliten lägre ph, bytt vatten nyligen, eller någon annan större förändring ex. ny rot m.m..

Gäller det bara den här växtsorten?

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

grottLisa
0

Följer!!

Har samma på mina växter  :(

[Jens]
0

Jag googlade runt lite och de som har samma problem som er har brist på växtnäring helt enkelt. Många svarar att byt vatten ca 20% varje vecka och varannan vecka häll i växtextract som är bra för växterna som t ex PMDD - http://www.pmdd.se/

Nu googlade jag runt lite så jag själv har inte samma problem men tänkte bara säga vad andra har sagt om liknande problem.

BlackRiver86
0

Tack för tipsen, jag kanske ska öka på PMDD givan helt enkelt?

jag har ett 180 liter inkört akvarie. Alla "ljusa" och snabbväxande växter blir så när de vuxit till sig. Jag har 2 "vanliga" akvarierör som är 3 månader gamla, inga dunderextra växt rör alltså.

PMDD tillsätts numera dagen efter 30% delvattenbyte varje vecka. Jag har börjat tillsätta knappt en halv dos easycarbo dagligen, + börjat med att tillsätta easylife vid varje delvattenbyte (som alla tjatar om att det är så viktigt). Därför tillsätter jag inte PMDD samtidigt.

Korkat att ändra på saker som fungerar!!

Taggeman
1

En tanke var att det är för lite ljus i akvariet, den växten du frågar om är rätt så ljuskrävande, ett mått på hur mycket ljus normalt ska va är 0,5 watt per liter vatten (gäller lysrör). Så 90 watt behövs till ett 180L.

Vattenbyte är också bra att göra med jämna mellanrum o det gör du ser jag. Växter är väldigt varierande i sina krav på miljö temperaturer, surhet, ljus, gödning, bottenmatrial, nitrit, o många växter är också landlevand o passar inte alltid i akvarium.

Det är inte bara fiskarna man ska läsa om växterna behver man lära sig en del om med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅