zebra danio och leopard?
När vi köpte våra zebra danio fanns det i karet i butiken även 2 prickiga, vi visste inte då att det fanns en speciell sort som var prickiga. De hade bara två prickiga, men de fick vi med oss, samt 8 st "vanliga". De berättade inte att det var olika sorter för oss.
Nu, en månad senare, har leopard hanen blivit väldigt stöddig av sig, simmar runt och jagar nästan alla andra zebra&leopard danio samt våra siamesiska algätare.
Vi funderar på om det är för att han känner sig ensam och inte får stimma, känner leopard ingen "samhörighet'" med zebra danio?
Det kan vara så som du säger, men jag tror helt enkelt att han är en bråkstake. Här hemma omplaceras eller avlivas (tyvärr) sådana fiskar. Jag vill inte ha osämja i akvariet :)
Men färgen ska inte påverka beteendet egentligen :) Så han är nog bara sur.
Okej, vi ringde till akvariebutiken här nere och de sa de kunde ta emot honom. Tror du den ensamma leopard honan kommer känna sig ensam och att vi ska ge tillbaka henne samtidigt? hur hade du gjort?
Han ha inte varit så tidigare dock, men funderar på att det kan ha att göra med att han och en leopard hona lekte för ett tag sedan. Han kanske blev extra stöddig efter det…
Jag tror inte att det blir problem med honan, då dessa båda sorter är danio rerio, och därmed parar sig hejvilt.
Men vill du vara säker så kan du fråga i affären om du får byta henne mot en zebrahona :)
Okej, då kan vi ju börja med att lämna hanen för att se hur honan reagerar på de, ändrar hon beteende till det negativa får vi ju lämna tillbaka henne också.
Tack för hjälpen :)