Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 6469 ggr
Susanna_w
0

Tigerbarb.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Igår hämtade jag mitt efterlängate 105L akvarium till ancistrusen Gurra men jag fick med mig en hel del fiskar som jag lyckades klura ur vad det var för något! Det flesta fiskarna är ett stim av tigerbarber och vad jag ser på Zoopet så ska dom ha 120L, måste jag göra mig av med dessa eller kan dom trivas hos mig fast det fattas 15L? Jag blev ju så kär!

Annars var det en liten soppa på 1 kubotai botia 1 Platy 1 Kilfläcksrasbora 1 Kuhliål och en Ancistrus!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[dynamitella]
0

Tigerbarber sabbar dina planer för andra fiskar :) De är elaka och fenbitare. Min morfar har 10 stycken i sitt 300 literskar, och det är för trångt för dem. De slåss och skadar andra fiskar.

Så bäst är nog att omplacera dem.

Och sen behöver du ett gäng botior, platys, ålar och kilfläckar också :) (alternativt omplacera den du inte önskar).

Susanna_w
0

Jo att dom är elaka har jag förstått ;) Men tänkte om dom gick att ha med guppyhonorna, platy och Ancistrus.

Kubotaibotian och kilfläcken har jag tänkt att omplacera då det inte är några fiskar jag vill ha alls men platy skulle jag allt kunna skaffa några extra och även ål för dom tyckte jag vad väldigt charmiga också:P

_

[dynamitella]
0

Jag skulle inte ha barber med levandefödare. Inga yngel kommer ju överleva. (det är i stort sätt en omöjlighet) :)

Susanna_w
0

Jaha, då får jag helt enkelt vara utan Tigerbarber, som tur är ingick ju inte det i min plan som jag hade innan jag skaffade detta Glad

_

fredrikh
0

Har 5 st tigerbarber i ett 112 liters kar med neontetron, svärdbärare, platys, Ancistrus och några räkor och har aldrig varit med om att de biter på de andra fiskarnas fenor. Fredliga fiskar skulle jag säga från egen erfarenhet!

farido13
0

jag undrar om kubotai botia kan para sig med pakistans botia

[dynamitella]
0

Det spelar ingen roll då de inte odlas i akvarium. Hur vida de kan i det vilda vet jag inte.

farido13
1

Vadå spelar ingen roll jag vile testa om ni kunde. hör du inte att botiorna är olika och det går inte att göra det. Om du sägeer att du är bra på fiskar får du tänka om. hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha

[ErikP]1
6

#8 Man behöver inte vara så elak!

farido13
1

men hon har varit elak mot mig förut och jag vill ge igen

[dynamitella]
4

Det är lugnt. Han är typ 12 :) Till slut lär han väl sig hur man uppför sig.

Taggeman
0

Jag tror att farido är ett troll här på sidorna, på 3 dar har personen lagt in 100 inlägg.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

-Cissi-
1

#10 bara för att nån varigt elak eller orättvis betyder inte det att man får/ska/måste ge igen, det visar för mej hur "ung" du är, oavsett om du är 12 eller 30.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

kallepudas
0

Angående tigerbarberna så får dom det elaka sättet om dom är för få…ett stort stim med tigerbarber har fullt upp att bråka internt i sin egna grupp om vem som ska bestämma…har man bara 5-10st så har dom rett ut det väldigt snabbt & då ger sig på någon lämplig hackkyckling.

Så man ska ha många om man ska ha tigerbarber……men vissa fiskar fungerar inte på grund av sina långa fenor som scalare bland annat.

farido13
0

jag är 13 för det först och jag är ledsen för att jag va elak men jag grinar inte och för det andra jag är inget troll taggeman och är det nåt fel att jag har lagt in 100inlägg. Jag får det om jag vill.

Susanna_w
0

#14 men är inte mitt akvarium lite för litet om jag skulle skaffa fler?

#15 Vill du diskuter eller ställa frågor kan du göra ytterligare ett inlägg.

_

farido13
0

men hur ser akvariumet ut kan du ta en bild på hela akvariumet.

kallepudas
0

#16 Jo man behöver ju större om man har fler…..det var lite info om tigerbarben & varför den gör som den gör i vissa lägen.

Taggeman
1

#15 - Ok farido jag ser at du varit medlem i en månad nu. Då är det nog normalt med  en 100 inlägg o det är rätt att få va nyfiken o fråga.

Sä fråga på du seriöst så får du seriösa svar. Skrattande

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Susanna_w
0

#17 Varför skulle jag göra det när detta är en tråd om tigerbarber? Finns en tråd på akvarium, klicka på den.

#18 Ah, ja då blir det omplacering iaf

_

kallepudas
0

Har man bara tigerbarber & ett lagom stim men inga andra fiskar fungerar ju 105Liter.

Susanna_w
0

#21 Jo men mina fiskar som jag haft innan jag hämtade detta akvarium prioriteras så barberna får flytta tyvärr för det var en väldigt rolig fisk och hade gärna haft kvar dom om det hade gått. Dessa var heller inga fiskar jag blev informerad om att det hängde med i akvariet.

_

[Jens]
0

Jag måste säga en sak att oavsett ålder så måste man ta reda på fakta innan köp av fisk. Att bli förtjust i en viss art blir jag ofta och vill så gärna ha men jag köper dem inte direkt utan väntar och lär mig allt om arten innan köp. Jag vill att fisken ska ha en så bra miljö som möjligt samt kunna leva med de andra fiskarna i akvariet.

Susanna_w
1

Fast nu var det ju så att jag inte blev informerad om vad det var för fiskar som följde med. Den enda informationen jag fick var att det följde med en mal och en kuhliål, det var inte fören vi var där som vi fick se vad det var hon hade i akvariet och då fanns det inte så mycket jag kunde göra då. Skulle jag tacka nej och ta död på alla fiskar? Nej! Jag fick helt enkelt ta med dessa och läsa mig till vad det var för något och hur dom är. Jag är inte den som impulsköper djur öht och skulle jag se en fisk som tar mitt intresse så går jag hem och läser om dessa eller skriver på forum.

_