Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 2821 ggr
Twili
0

blek långsträckt pansarmal

Har en fundering över ena pansarmalen. H*n är väldigt blek jämfört med den andra. Han ligger oftast bara still i en grotta och kurar. äter inte och rör inte direkt på sig heller. Den andra malen är mycket mer pigg, äter och simmar runt och har en mörk fin färg.

är det något fel på blekfisen? är han sjuk eller deppig? affärn som vi köpte av sa att de behövde vara minst 2, men vad jag läst bör de vara minst 4 för o må bra?

Just nu när jag kollar på honom så är han mörk igen, men rätt var det e så är han ljus. Han ligger på samma plats som alltid i grottan.

Ideér?

tack på förhand

Camilla

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[Jens]
0

"Alla Corydoras-arter är fredliga stimfiskar som man skall ha minst 6 st av, men gärna fler."

Det kan vara så att orsaken till detta är just att den inte trivs och behöver fler 'vänner'. Stim-fiskar trivs bra ihop om de är minst 6 st, gärna fler.

[Jens]
0

En fråga. Är det en nystartad akvarium? När bytte du vatten sist? Har du gjort test av vattnet? Är malen biten på fenorna?

[Jens]
0

Här har du bra information om pansarmal: http://www.aquaticcommunity.com/se/corydoras/

Twili
1

Ja det är lite märkligt att affären sa minst 2, dom tjänar ju bara mer ifall de säljer 6 st. Jag läste inte direkt på innan då jag trodde man kunde lita på affären. tråkigt.

Nä vi har haft akvarium i hela mitt liv. Fiskarna har mått bra och blivit väldigt gamla. När vi köpte in nya fiskar så bytte vi stor del utav vattnet, 1/3 av det gamla var kvar. dock städat med "vattendamsugare".

Kikade på fenorna men inga bett. tack för länken, ska läsa där.

[Jens]
0

Jag skulle nog gissa på att malen inte trivs eftersom du har flera fiskar i akvariet och att det är den enda som mår dåligt. Jag skulle köpa fler pansarmalar för det är som sagt stim-fisk. Hoppas att malen piggnar till !

Twili
1

stackars lilla :(då ska vi ska köpa in flera malar, och hoppas att det var det som var felet. tack!

Lacy
0

Hej! Det du läste att de ska vara flera 2 räcker inte den känner nog sig otrygg så köp du till fler, själv har jag 5