Behöver jag pump?
Nu är det snart dags för min kamphane att flytta in i sitt nya akvarium. Nu tänkte jag höra med er om ni tycker jag ska ha pump.
Karet är på 54 liter. Kampfisken kommer vara den enda invånaren. Så pump behövs ju egenligen inte för syrets skull. Men hur illa är det för vattnet att stå still, och rubbas bakteriefloran om bakterierna inte har ett filter att "bo" i?
Han bor just för tillfället i 30 liter (vilket jag vet är litet, därför han ska flytta), där har jag pump för att vatten volymen är så pass liten. Men nu är det nya akvariumet nästan dubbelt så stort och det känns som att en liten kamphane inte kan bajsa ner så mycket om man gör regelbundna vattenbyten.
Anledningen till att jag tvivlar på pump är för att det inte ska bli så strömt för han, vilket jag har märkt att det blir i 30 liters karet. Å andra sidan kanske det inte blir så strömt i ett 54 liters som i 30 liters.
så - pump eller inte pump?
Varför inte enbart syrepump och en syresten på botten så att vattenytan klyvs så att skadliga toxiner kan frigöras från vattnet?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tycker att du skall använda den pump du har