Ynglets utveckling :)
Hej på er alla glada akvarister!
jag har lite tråkigt just nu så jag tänkte att jag kunde göra en tråd till vårt yngel. :)
11 juli i år upptäckte vi 4 små mollybebisar, dagen efter eller några dagar efter var jag och min pojkvän och köpte en yngelkasse eller vad ni nu vill kalla det och skulle stoppa i bebisarna där, dessvärre hittade vi då bara två stycken.
där bodde dom ett tag tills dom blev lite större, då fick dom bo med mina guppys.
nu finns det bara ett yngel kvar eftersom den andra dog helt plötsligt och vi vet inte varför, den som dog fick heta Pricken.
den vi har kvar har vi döpt till Spot, han är supersöt!
Detta är min första bild på dom:
Spot är den som inte är jättesuddig, det vet jag på den svarta randen på ryggfenan.
*det kommer fler bilder*
Ååå vad tufft! :) kul att han blivit så stor! Har läst att vissa molly får gult i sig för det kan ligga i generna. Jag har en helgul/orange hane just nu som säkert kommer lämna gult i sina avkommor :) mina honor är väldigt svarta men något vitprickiga.
jag hade en hel kull på 27 yngel men bara ett överlevde :( gav bort några för tidigt till min mamma och dom dog ihop med resten av mammas fiskar under rötmånaden. Hemskt svampangrepp.
Men fin var han iallafall! Din Spot :)
#6 hihi ja det är så roligt att följa uppväxten! :D
ja gult finns det i generna då pappa är gul/svart segelfensmolly, vilket jag glömde skriva och mamma är det två honor som kan vara, antingen en mörkgrå/svart segelfensmolly hona eller en svart/vit dalmatinermolly hona :)
så tråkigt med dina små bebisar! :(
Jo men nu har jag en kull med blå platy som växer så det knakar :)
Visst är det litegrann med fiskar som med andra djur som tex valpar å kattungar när dom växer? xD
Deras ansikten är så runda å gulliga när dom e bebisar/yngel och sen syns det i ansiktet när dom blir äldre och äldre xD
#8 så roligt! har tänkt skaffa platy någon gång men just nu finns det inte plats för fler fiskar i mitt akvarie :)
haha ja verkligen, det har du så rätt i :D
Hej kul Jessica att du skrev så jag hittade hit och fick se bilderna! :) Jag har 16 stycken ballongmolly yngel som nu är en vecka gammal och har dubblat sin storlek. Dom ser just nu ut som på bilden "större liten spot". :) Det är verkligen jättekul att se dem växa! hur tar du så bra bilder på dem? För mig blir allt suddigt. Dom ynglen jag har nu har de flesta lite orange i sig men mamman är gul (pappan okänd). Spännande att se färgvariationen sen!
Följer:-)
#10 vad roligt att du hittade hit :D
det beror nog lite på kamera och inställningar men det krävs en hel del skicklighet tycker jag när det gäller fiskbilder också, jag har en nikon d3100 som jag fotar med, fungerar bra! :) använder oftast blixt, annars blir dom ofta bara dåliga för mig med, men ibland blir dom bra utan med.. man får liksom försöka följa med fisken när den simmar och hoppas på det bästa.. men på 75% av alla mina bilder som jag tar så hamnar inte fokus rätt utan blixt kan jag ju säga, haha
på sista bilden har jag använt mitt close up +10 filter också, så jag kom närmre och det tyckte jag blev superbra! är så nöjd med den bilden på honom!
mitt största tips är - ta mångamångamånga bilder! någon måste ju bli bra! :D
så kul att du ser färg redan, som du ser var Spot bara vit på den tiden..
#11 kul! :)
Följer! Så fin han är!
den andra som kan vara mamma, Cruella. Hon lever fortfarande och mår fint, hon är dock lite tjock nu igen.. det var hon strax innan vi märkte ynglen också, därför har våra misstankar lutat åt henne.. men när både pricken och spot fick samma fläck vid munnen som Queen hade började man undra.. haha!
superkass bild på henne, hade tydligen ingen nyare. :s
Vilka fina färger Cruella har!! Jag letar efter en ballongmolly i samma nyans men det är lite svårt att hitta. Har en men vill ha en till! :) Finns vanlig molly som dalmatin med blå stjärt? Den varianten finns på ballongmolly i alla fall. :)
#18, ja det kan nog vara lite svårt att hitta, jag har inte tänkt på om jag har sett någon sån nära mej.. vanlig dalmatinermolly med blå stjärt har jag faktiskt aldrig sett :(
men ja, visst är Cruella fin allt! :)
Haha men han börjar allt se vuxen ut! :)
#21, ja äntligen! haha :)
Hur många cm är han nu på ett yngefär?
#23 eeh.. jadu! jag är superdåligt på det här med att kunna se hur många cm något är, men en vild gissning är väl ca 2-4 cm (lutar åt 2,5 i min gissning). och då är han ändå född i juli liksom.. skitsegt ju!
tycker han verkar lite hängig just nu.. simmar inte runt med de andra fiskarna som han brukar, utan han är stilla uppe vid vattenytan bredvid värmarn. Orolig nu ju! men han är kanske bara trött..
Okej :) Mata med fryst artemia, så brukar dem växa så det knakar! Hmm… Håller han upp feborna som han brukar? Annars är han kanske sjuk… Har du tillräckligt med salt i vattnet så att han simmar i bräckvatten?
#26 Haha jaså, okej! :D
Nja, får kolla mer imorgon kväll! akvariet släcktes precis.. han har aldrig varit en sån som håller upp ryggfenan hela tiden, men han gör det ibland. som sagt, får kika imorgon.
Saltar gör vi som vi alltid gjort, lika mycket varje gång och det har liksom aldrig varit något problem..
Min fina gula segelfensmolly hane som jag köpte för inte så längesen låg död på botten imorse :( mina fiskar som jag haft i ett år klarar sig och är pigga, men alla jag köpt inom två månader dör eller blir sjuka! Vafan gör djuraffären med sina fiskar? >:O
#28 Ja, jag undrar också vad dom gör.. våra dör oftast också efter några månader bara :( vår kampfiskhane håller på att lämna oss nu och han har bara varit hos oss i ca 5 och en halv månad/er. vi har haft en fisk som dött efter en vecka till och med, riktigt tråkigt!
vi köpte Cruella (möjlig mamma till spot) i januari och hon var en av de första fiskarna som vi köpte, så henne tycker jag hemskt mycket om :) sen har vi några guramis som också kom till oss i januari, några dagar efter Cruella och hennes gäng.
#29 ja man undrar ju om det är ens akvarium som är dåligt eller inte, men i och med att alla mina fiskar som jag köpt för ett år sen eller runt den tiden lever hur bra som helst medan alla fiskar jag köpt den senaste tiden varit skitklena! Jag ville ha bebisar från Ruben :/ men han kanske har befruktat någon innan han gick vidare…
#30, exakt. så himla dåligt, men det beror nog på hur gamla fiskarna är också när butiken får de, kanske redan är gamla då. :s
hoppas för din skull att din fina Ruben befruktade någon, förstår att han var fin om han var segelfensmolly, finns typ inga fula såna hanar enligt mig. :) vår gul/svarta är ju skitsnygg!
Spot verkade må bättre i morse iallafall, han simmade runt som han brukar där längst ner och såg nyfiken ut på vad jag gjorde i rummet, han pickade på alla grejer och letade mat. :)
#31 Ja jag får försöka sätta en hona i yngelkar eller något och se om det blir något. Har försökt fånga min vita hona för jag vill ha hennes bebisar men hon blir ju aldrig sådär jättetjock!
Ruben blev lite hängig och simmade lite konstigt och då tänkte jag åååneej han får inte bli sjuk! Sen tillsatte jag lite extra salt och efter två dagar såg han helt frisk ut igen och betedde sig som vanligt. Blev hemskt chockad när jag hittade honom, någon vecka senare, död :S
Hoppas din firre håller sig frisk iaf :)
Ruben var extra fin för han hade en maaassa blå skimrande prickar över hela bakfenan. Såg supercoolt ut! Men hann aldrig ta någon bild som visar prickarna :(
#32, hoppas!
ååh vad tråkigt med din fisk :( jag blev hemskt orolig igår, lilla Spot får absolut inte dö.. 
tusan också att du inte hann få någon bild på det! lät ju hur coolt som helst :o
asså.. :( jag har en orangevit svärdbärarhane som är dum mot precis ALLA andra mina fiskar, han jagar dom och försöker bita i fenorna, vad tusan kan jag göra? vill inte att den fisken ska stressa ihjäl mina andra eller bita deras fina fenor..
#37 omplacera han?
#38, ja eller åka tillbaka till zoo med honom om jag får för zoot.. kan ju inte ha honom kvar även om han är supersnygg om han gör så mot mina andra :(
#39 precis :(
Kanske bara liten i växten ;) han kanske inte blir större!
#42, tur att han är söt som han är då! ;)