Mossa frågor
Jo har suttit och tänkt om man kan ta mossa från naturen??? Typ vit mossa:)
Ja, men inte ha den i akvariet. :) Jag har läst att den gör vattnet surt, dessutom ruttnar den nog.
-Rasmus 🌈
Aha! Har läst nån stanns att de funkar:/ Men tvekade på de!
Det brukar stå lite om det på plantswap. Var någon som testade med olika resultat. En mossa som skulle kunna fungera är näckmossan.
Kan vara lite svår att vänja till tempererat vatten.
/ TB
puttar upp tråden igen, har en fråga om det är ok. hittade en fin rot ute i naturen som hade lite grön mossa på den. skulle det fungera att ha i akvarium, eller är lätt att det surnar? Ser man det på att vattnet blir gulaktigt?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag har också varit nyfiken på det där och vad jag kommit fram till, efter egna och andras erfarenhet, är att Det som du kan hitta i den svenska naturen behöver en övervintringsperiod för att kunna överleva. Utan den, så dör de.
Svenska träd behöver övervintras, svenska blommor, svensk mossa.. Du kan säkert plocka in det och ha det levandes och frodandes över sommaren, men till hösten behöver du sänka temperaturen och allra bäst skulle det må om du placerade ut den under vintern, för att sedan sakteligen värma upp den till sommaren igen..
Det är alltså inte omöjligt, men det är bekvämare med växter som är vana vid högra temperatur året om, och som i naturen trivs i det klimat som du konstruerat för den i karet som du har.
Rötter och grenar som kommer från lövträd, går bra att ha i akvarium.
De får dock inte vara färska.
Ämnena som finns i de levande trä-delarna måste ha gått ur. Det gör de genom torkning eller genom att ligga i myrar tillräckligt länge.
Så hittar du en vacker gren, eller rot, av lövträd så kan du torka den i ugn, eller bara slänga upp den på vinden i några år. ;)
läng i den i ungen sen kasta i den i akvariumet…. :)
Eller koka så alla kvalster och små djur dör :)
Jag kokar alltid saker som jag tar in från naturen.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#9 Exakt :) barrträd är giftigt
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .