Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2622 ggr
MarajLowajz
0

Växtproblem + alger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett problem med mitt nya akvarium som jag startat för några månader sen.

Algerna har börjat komma mer och mer nu på sista tiden.

Har prickalger på glaset men det har jag skrapat bort så gott jag kan - dom sitter ju som berg hehe.

Sen har jag växter som är helt dassiga, dom är brunprickiga och har någon form av alger på sig…

Postar upp bilder - har försökt att skrapa bort algerna med fingrarna men dom kommer alltid tillbaka :/

Ljustimmarna är ungefär 7. Har två stycken T8 rör - vilken sort vet jag inte då jag fick med det hela på köpet.

Byter vatten ung. en gång i månaden, filtret gör jag rent lite oftare. Pumpen sköter sitt jobb och cirkulerar vattnet jättebra.
Matar väldigt lite då och då.

Så om någon vore så trevlig och hjälpa till så vore det toppen! =)

Har Ancistrus, Eldstjärt, väderål och svärdbärare i karet.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
0

.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
0

.

-Albert Einstein

MarajLowajz
0

.

-Albert Einstein

LindaNov
0

Precis samma problem har jag…ser likadant ut.

MarajLowajz
0

Jävligt tråkigt faktiskt :/

Funderade på att testa nåt alg-medel men då är ju frågan, vad är bra? :S Och om det är trådalger - hur får man bort det? Måste man inhandla helt nya växter?

Fick med alla alger när jag inhandlade min senaste växt. Innan dess har jag haft 0 alger.

-Albert Einstein

LindaNov
1

Har du sköljt växterna samt planterat ut dom utan plastkruka och vadd? Jag fick rådet av en här att ta bort vadden och plastkrukan samt skölja växterna innan de ska i akvariet.

MarajLowajz
0

Ja det gjorde jag för länge sen :P

Sköljde dom noga och plockade bort sniglar osv.

-Albert Einstein

murffi
0

såg att du har 7 timmar ljus dom brukar rekomendera 12 timmar ljus kan det vara för kort ljus tid för växterna jag kör mid timer så slipper jag tänka på ljustiden

murffi
0

såg att du bara har 7 timmar ljus rekomenderat är 12 timmar kan det vara för lite ljus tro

[Jens]
0

Det finns om du har plats i akvariet för andra fiskar eller sniglar så gör dom ett fantastisk jobb gentemot alger.

Här kommer en lista på olika botmedel mot alger: http://www.zoopet.com/ images/ algbekampningsschema.pdf

Siamesiska algätare är väldigt bra men de populäraste är dock äppelsnäckor och tyvärr så är de förbjudna idag men det finns andra snäckor som gör nästan lika bra jobb. Kolla listan och jag hoppas att det löser sig. Där står det också om hur viktigt ljus är i akvariet.

MarajLowajz
0

#8-9 Har 12 timmars ljustid nu men växterna dör hela tiden iaf… Ger dom växtnäring en gång i veckan men ser ingen skillnad.

#10 - Jag har plats i akvariet, köpte 5 stycken Siameser för några veckor sedan och sen dess är alla toffsalger eller vad det nu var borta.

Nu återstår bara problemet till att mina växter dör trots ökad ljustid

-Albert Einstein

[Jens]
0

Vad har du för sand/grus och hur högt är det i ditt akvarium? Har du också växtnäring?

MarajLowajz
0

Julas filtersand (blästersand), det är 50cm högt. har två t8 lysrör vet inte vad det är för sort men det ena är lila och det andra är typ blått

Ja det har jag

-Albert Einstein

[Jens]
0

50 cm hög sand ;) Mja, jag menar från botten upp till sandytans topp. Är det 3 cm eller 10 cm ?

MarajLowajz
0

Jaha xD Läste inte allt hehe.

10cm med grus - lite mer på bakre delen.

-Albert Einstein

[Jens]
0

Toppen, då är det inte det som är problemet.

När jag tittar på dina bilder så tycker jag det ser ut som det är alger från kategorin Rödalger (Se länk till PDF-filen). Det ser väldigt lång gången men jag tycker du ändå ska prata med en akvariefisk-expedit som är duktig på detta och se om det finns bra algmedel mot dessa Rödalger. Ta gärna med dig bilder så dom kan se och även pdf-filen.

Hoppas du löser det för det är inte kul att bli av med växter för de är ju inte billiga !

stosse
0

hur stort akvarium handlar det om? många byter vatte en gång i veckan och rengör filtret endast när den börjar sega…. många blandar ihop filter och pump, eller menar pump som i enbart syresätta vattnet… är det en sån som bara gör bubblor så är det onödigt att ha i akvariet.

MarajLowajz
0

16# Algerna är som sagt nästan borta - iaf på växterna efter att mina siameser kom dit.  Har bara lite prickalger kvar på glaset som jag tar bort så fort dom dyker upp.
Så nu är bara problemet med att växterna dör.
Matar lagomt med algtabletter till ancistrurna och flingfoder till resten av fiskarna.

17# Byter vatten var tredje vecka typ, det är på 240 liter.

Har ett innerfilter som pumpar på bra med liter per timme (kommer inte ihåg vad det heter). Det är rörelse hela tiden i akvariet så att säga.

-Albert Einstein

Dansken91
0

#17 nu förstår jag inte riktigt hur du menar;) menar du att TS ska rengöra filtret varje gång denna gör vattenbyten? I så fall, är det motsatsen för vad jag alltid har lärt mig, i filtret finns det bakterier som är viktiga för att balansen i karet ska stämma, därför ska man endast spola ur lite lätt om det blir sämre tryck ut från pumpen, aldrig annars. Men jag kanske missuppfattade dig?

stosse
0

#19 du missuppfattade :) jag rengör bara filtret (akvarievatten i en hink och kramar ur filtret) bara när cirkulationen börjar gå trögt alltså… just för alla bra bakterier:) och rengör aldrig filter samtidigt som jag gör vattenbyte. samlar bara tillräckligt med vatten för att kunna krama ur filtret.. hoppas det blev klarare, annars får jag försöka formulera mig bättre hehe..

MarajLowajz
0

Jag rengör filtret när det börjar gå segt bara.

-Albert Einstein

stosse
0

"Byter vatten ung. en gång i månaden, filtret gör jag rent lite oftare." vad menar du för filtret här då? :)

Dansken91
0

#20-21 okej bra då är det helt riktigt:) Det enda jag kan rekommendera för växternas skull är pmdd och easycarbo, det borde gynna dem att må lite bättre. Eller kanske du har för dåligt lysrör, med det beror väl på hur ljuskrävande växterna är. Bra att du blivit av med algerna i alla fall!

Sleggyman
0

Jag skulle nog tippa på lysrören är problemet.

1:Hur gamla är de? ( De borde bytas 1 gång per år)
2:Hur mycket effekt är de på?
3:Vilken sort är de?

Det kan ochså vara så att växterna inte trivs i fin sandbotten, då botten kan packas ganska hårt över tid. Det går att lösa med sandsnäckor som bökar runt och luftar sanden om så vore fallet.

Gurky
0

Har för mig att det är ett powerglo och ett sunglo och 40W vardera. Jag skulle nog också gissa att det är rören behöver bytas.

MarajLowajz
0

Gurky vet det där - hans f.d akvarium. Men det kan nog stämmas, har för mig att jag kikat på dom tidigare…

Får testa byta rör och se om det bli bättre :)

-Albert Einstein

Taggeman
0

En formel för lysrör att räkna ut hur många watt det behövs är 1watt för 2L för att ljuskrävande växter ska trivas. Tilläpligt för akvarium upp till 50cm höjd

Så 240L behöver en 120W så det fattas ett lysrör på 40 watt.

Och lysrör tappar ca 50% på 6mån.

Men 2 nya lysrör med rätt ljus för akvarium kan nog räcka om det blir 80 watt beroende på hur ljuskrävande växterna är. Jag brukar byta växelvis mina lysrör så det inte blir en ljuschock för växterna.

Sanden verkar vara mycket finkornig den kan va för kompakt för växterna skulle tro att du har ett problem där. Den bör ha en kornstorlek över 2mm.

Och så 12-14 tim belysning dygn.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Taggeman
0

Jag får nog ändra mig med kornstorleken på sand. Tydligen fungerar det bra med grovkornig blästersand, har läst på lite om det.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Gurky
0

#27 Fast om man vill ha mattor behöver man ännu mer än 0.5 watt per liter.